:
كمينه:۱۴.۸۴°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱
مزایای راه‌اندازی بازار متشکل ارزی

مجید شاکری: مرجع تعیین قیمت ارز بازار از دبی به تهران منتقل می‌شود

یک کارشناس ارزی با اشاره به برنامه راه‌اندازی بازار متشکل ارزی، گفت: یکی از اجزای این بازار راه‌اندازی اتاق تسویه‌ای است که با تحقق این امر دیگر دبی مرجع تعیین قیمت ارز نیست و نرخ ارز در تهران مشخص می‌شود
کد خبر: ۱۲۹۷۱۵
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۴
اقتصاد گردان - مجید شاکری کارشناس مسائل ارزی و مالی در گفت‌وگو با فارس درخصوص راه‌اندازی بازار متشکل ارزی اظهارداشت: یکی از مزایای راه‌اندازی این بازار، شکل‌گیری اتاق تسویه است که این اتاق تسویه بدهی‌ها و مطالبات در یک بستر قرار گرفته و تسویه می‌کند در نهایت این طلب‌ها و بدهی‌ها با هم تهاتر و تسویه می‌شود.
وی با بیان اینکه در حوزه ارزی چنین اتاق تسویه‌ای‌ وجود نداشت و این فرآیند در دوبی انجام می‌شد، افزود: این یک اتاق تهاتر و تسویه به صورت ارزی است و با راه‌اندازی این بازار، دیگر نرخ نقدی ارز بازار تهران از درهم دبی درنمی‌آید و صبح در بازار متشکل ایران نرخ مشخص می‌شود.
این کارشناس مالی تصریح کرد: بنابراین راهبر بازار خودمان می‌شویم و اگر بانک مرکزی بخواهد مداخله کند نیازی به افرادی مانند مظلومین و دیگران ندارد و حتی نیازی به صرافی بانک‌ها هم ندارد؛ زیرا به موقع عرضه‌کننده ارز و یا خریدار ارز می‌شود و حتی می‌تواند به صورت ناشناس این کار را انجام می‌دهد.
شاکری کاهش فساد و افزایش شفافیت بی‌ضرر را از دیگر مزایای راه‌اندازی بازار متشکل ارزی عنوان کرد و گفت: شفافیت باضرر هم داریم مانند سامانه نیما که همه اطلاعات و حساب‌های پتروشیمی‌ها را در دسترس قرار داده است. اما این بازار نقدی است تحریم این بازار و دریافت اطلاعات از آن معنا ندارد.
این کارشناس ارزی اظهارداشت: بازیگران این بازار فقط صرافی‌ها و صرافی‌های بانک‌ها هستند و صادرکننده و متقاضی ارز به صرافی‌ها ارز می‌فروشند و از آنها می‌خرند؛ کشف قیمت روی دلار نقدی عمده، افزایش شفافیت و حذف دلالان از مزایای این بازار است.
وی ادامه داد: معاملات اینگونه نیست که یک فرد به صرافی مراجعه کند و ارز تقاضا کند و صراف هم به واسطه این تقاضا از بازار متشکل ارزی ارز بخرد، بلکه صراف پیش از این تقاضا هم می‌تواند ارز بخرد و در آن روز و یا روزهای بعد بفروشد.
وی افزود: یکی دیگر از آثار مثبت این بازار، تاثیر معاملات بازار متشکل ارزی (نقدی) بر بازار معاملات فردایی است؛ یعنی باعث می‌شود افراد نتوانند در بازار فردایی به بازار نقدی علامت افزایش قیمت بدهند چون برای معاملات نقد یک بازار متشکل بزرگ وجود دارد.
شاکری در پاسخ به این سوال که به نظر شما می‌توان معاملات حواله‌ای را هم به این بازار اضافه کرد، گفت: بنده معتقدم تا وقتی شرایط فعلی ادامه دارد بهتر است این بازار در حالت معاملات نقد و آنی بماند و معاملات حواله‌ای و فردایی به این بازار اضافه نشود. 
این کارشناس ارزی با بیان اینکه فعلا باید معاملات حواله‌ای از مسیر بازار ثانویه (نیما) انجام شود، ادامه داد: البته کارکرد مرکز مبادلات ارزی در شرایط تحریم که در سال 91 راه‌اندازی شد خیلی بهتر از بازار ثانویه بود.