:
كمينه:۲۵.۴°
بیشینه:۲۶.۷۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴
بررسي ماموريت و علت قرار نگرفتن در مدار

ماهواره پيام در مدار قرار نگرفت، علت قرار نگرفتن در فضا

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ساعاتی پیش در صفحه شخصی خود از قرار نگرفتن ماهواره «پیام» در مدار خبر داد. بررسی پوشش گیاهی، بهبود پایش گردوغبار، حریق و اراضی کشاورزی، ذخیره و ارسال داده و اندازه‌گیری تشعشعات فضایی با هدف بررسی اثر پرتوهای کیهانی بر عملکرد ماهواره، ازجمله ماموریت‌های ماهواره‌ی پیام بود. ماهواره‌ی پیام، مأموریت مخابراتی نیز داشت که باید یک پیام را ذخیره و به زمین مخابره می‌کرد و چهار دوربین نصب‌شده روی این ماهواره، عملیات عکس‌برداری از زمین را انجام می‌دادند
کد خبر: ۱۲۹۵۷۲
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۱
اقتصاد گردان - محمدجواد آذری جهرمی در صفحه رسمی‌اش در توئیتر نوشت: بامداد با وزرایICT دولت‌های هشتم تا دوازدهم به پایگاه فضایی امام خمینی(ره) رفتیم. ماهواره‌بر با طی دو مرحله موفق، در مرحله سوم به سرعت کافی نرسید و "پیام" در مدار آرام نگرفت.

جهرمی در ادامه نوشت: ماهواره "دوستی" در انتظار حضور در مدار است و با جوانان عزم کردیم مجدد بسازیم.

وزیر ارتباطات در توئیت دیگری در این خصوص نوشته است: دوست داشتم با خبر خوب همه را شاد کنم اما گاهی زندگی آن‌طور که انتظار داریم پیش نمی‌رود. ولی نباید کوتاه بیاییم و متوقف شویم. دقیقا در همین شرایط است که ما ایرانیان با بقیه ملت‌ها در روحیه و شجاعت متفاوتیم.

این بار هم با تلاش بیشتر به دنیا ثابت می‌کنیم که " دوستی" موفق می‌شود.
جهرمی شب گذشته در شبکه اجتماعی شخصی اعلام کرده بود: «خبر خوبی برایتان دارم. حدس بزنید چی شده؟»

وی همچنین امروز در برنامه حالا خورشید گفت: خبر خوب مربوط به پرتاب ماهواره امیرکبیر بود که امروز ساعت 4 صبح در مرکز امام خمینی وزارت دفاع قرار گرفت. با وزرای سابق ارتباطات میزبان دوستانمان در وزارت دفاع بودیم.

وزیر ارتباطات گفت: سرعت جدا شدن ماهواره از ماهواره‌بر مناسب نبود و به سرعت مطلوب نرسید و متاسفانه در لحظه آخر ماهواره در مدار قرار نگرفت.

وی افزود: ما دوست داشتیم خبر خوب به مردم بدهیم اما به هر حال هر کاری فراز و فرودهایی دارد. ما ناامید نمی‌شویم و مجددا برای این موضوع تلاش خواهیم کرد.

ماهواره پیام از سوی محققان دانشگاه امیرکبیر به سفارش سازمان فضایی ایران طراحی و ساخته شد. بررسی پوشش گیاهی، بهبود پایش گرد و غبار، حریق و اراضی کشاورزی، ذخیره و ارسال داده، بررسی اثر پرتوهای کیهانی و عملکرد ماهواره از جمله ماموریت‌های "پیام" بوده است.

بر اساس طراحی‌های صورت گرفته قرار بود در صورت در مدار قرار گرفتن "پیام" 15 گذر در هر روز داشته باشد.


ماهواره پیام را چه کسی ساخت و چرا در مدار قرار نگرفت؟

ماهواره پیام بعد از تاسیس سازمان فضایی ایران یکی از پروژه هایی بود که به سه دانشگاه صنعتی ایران ارائه شد و از سری میکروماهواره‌های توسعه فناوری فضایی سازمان بود که ساخته شد.

این ماهواره با مشارکت چهار دانشکده مهندسی هوافضا، برق کامپیوتر و مکانیک و ۱۶ نفر از استادان دانشکده های دانشگاه امیر کبیر ساخته شده و علاوه بر آن بخش عمده فعالیت بر عهده دانشجویان ارشد و دکتری بوده است.

 این ماهواره با وزن ۱۰۰ کیلوگرم از سری میکرو ماهواره‌های توسعه فناوری فضایی بود که به منظور انجام مأموریت تصویربرداری طراحی و ساخته شد. ارتفاع مداری طراحی شده برای ماهواره پیام امیرکبیر ۵۰۰ کیلومتر و با شیب مداری ۵۵ درجه و تصاویری با دقت ۴۵ متر ارسال می کرد و پیش بینی اولیه حاکی از این بود که حدود سه سال در مدار زمین باقی خواهد ماند. پیام سه مأموریت تصویربرداری ،ذخیره و ارسال داده ها را برعهده داشت.

بررسی پوشش گیاهی، بهبود پایش گرد وغبار، حریق و اراضی کشاورزی، در کنار ذخیره و ارسال داده و نیز اندازه گیری تشعشعات فضایی با هدف بررسی اثر پرتوهای کیهانی بر عملکرد ماهواره، ازجمله ماموریت هایی بود که ماهواره پیام برای انجام آن ها طراحی وساخته شده بود. ماهواره پیام مأموریت مخابراتی هم داشت که باید یک پیام را ذخیره و به زمین مخابره کند.چهار دوربین روی این ماهواره نصب بود که عملیات عکس برداری از زمین را انجام می داد.

مصطفی صفوی مدیر پروژه ماهواره پیام دانشگاه امیرکبیر در خصوص ماهواره پیام پیش‌تر گفته بود: «زمانی که پیشنهاد اولیه این ماهواره با پرتاب گر خارجی مطرح شد، مشخصات فنی ارتفاع از سطح زمین۶۳۱ کیلومتر و زاویه تمایل ۹۸ درجه بود. بعد از اینکه به دلایل غیر فنی پرتابگران خارجی برای پرتاب ماهواره همکاری نکردند، تغییراتی در مشخصات فنی ماهواره ایجاد شد. مدیر پروژه ماهواره پیام عنوان کرد: در حال حاضر پرتابگر ایرانی سیمرغ برای پرتاب ماهواره در نظر گرفته شده است بنابراین مشخصات فنی نیز تغییر و وزن این ماهواره حداکثر برابر با ۱۰۰ کیلوگرم با ارتفاع ۵۰۰ کیلومتر از سطح زمین و زاویه تمایل ۵۵ درجه است. عضو هیات علمی دانشگاه امیرکبیر ادامه داد: بر اساس محاسبات ماهواره دو تا دو و نیم سال می تواند در مدار باشد، بنابراین نسبت به ماهواره های قبلی به طور قابل ملاحظه‌ای از نظر عمر و ارتفاع از سطح زمین تفاوت اساسی دارد.»

گفتنی است پس از برنامه پرتاب ماهواره آذری جهرمی وزیر ارتباطات گفت: سرعت جدا شدن ماهواره از ماهواره‌بر مناسب نبود و به سرعت مطلوب نرسید و در لحظه آخر ماهواره در مدار قرار نگرفت.

ظاهرا این اولین تلاش برای ارسال ماهواره از طریق ماهواره بر سه مرحله‌ای بوده است که به شکست انجامید.

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: صبح امروز در محل پرتاب ماهواره پیام دانشگاه صنعتی امیرکبیر، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دستور داد که بلافاصله پروژه بعدی ساخت ماهواره در این دانشگاه آغاز شود.

به گزارش مهر، وی درخصوص وضعیت فعلی ماهواره پیام دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: زمانی که ماهواره پرتاب می شود دیگر به زمین باز نمی گردد.

ماهواره پس از جدا شدن از ماهواره بر شروع به کار کرد

احمد معتمدی خاطرنشان کرد: در پرتاب ماهواره پیام آنچه که مثبت بود این است که ماهواره پس از جدایی از ماهواره بر شروع به کار کرد و این امر نشان می دهد که ماهواره مشکل نداشته و تا لحظه های آخر نیز فعالیت داشته است.

ماهواره بر ۹۰ درصد موفق عمل کرد

معتمدی گفت: ماهواره بر هم کار مهمی بود و ۹۰ درصد موفق عمل کرد تنها در بخشی که باید به ماهواره سرعت اولیه را دهد مشکل پیدا کرد اما در بقیه مراحل خوب عمل کرد.

پیام به زمین سیگنال فرستاد

وی عنوان کرد: ماهواره پیام پس از پرتاب، سیگنال هایی را به زمین فرستاد که این سیگنال ها آنالیز می شود و اطلاعات دقیق تر مشخص خواهد شد.

در زمان کوتاهتری ماهواره جدید می سازیم

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر تاکید کرد: باتوجه به اینکه ماهواره پیام در این دانشگاه طراحی و ساخته شد اکنون ما تجربه های زیادی کسب کرده ایم و قادر خواهیم بود سریعتر و در فاصله کوتاه تر ماهواره جدیدی بسازیم.

چرا پیام به مدار نرسید؟

صبح امروز ۲۵ دی ماه ماهواره پیام دانشگاه صنعتی امیرکبیر پرتاب شد که این ماهواره پس از دو مرحله موفق، در مرحله سوم به سرعت کافی نرسید و در مدار قرار نگرفت.

موفقيت آميز نبودن 

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از موفقیت‌آمیز نبودن پرتاب ماهواره‌ی «پیام امیرکبیر» خبر داد. به‌گفته‌ی وی، سرعت جدا شدن ماهواره‌ی پیام امیرکبیر از ماهواره‌بر مناسب نبود و به دلیل نرسیدن به سرعت مطلوب، در لحظه‌ی آخر ماهواره در مدار قرار نگرفت.

ماهواره‌ی پیام امیرکبیر از سری میکرو ماهواره‌های توسعه‌ی فناوری فضایی سازمان فضایی ایران بود که با مشارکت چهار دانشکده‌ی مهندسی هوافضا، برق، کامپیوتر و مکانیک و ۱۶ نفر از استادان دانشگاه صنعتی امیرکبیر به منظور انجام مأموریت تصویربرداری طراحی و ساخته شده بود.

این ماهواره ۱۰۰ کیلوگرم وزن داشت و توسط ماهواره‌بر سیمرغ در مدار کم‌ارتفاع (LEO) و در ارتفاع ۵۰۰ کیلومتری از سطح زمین و  با شیب مداری ۵۵ درجه قرار گرفته بود و تصاویری با دقت ۴۵ متر ارسال می‌کرد. طول عمر عملیاتی ماهواره‌ی پیام امیرکبیر سه سال پیش‌بینی شده بود و سه مأموریت اصلی تصویربرداری، ذخیره و ارسال داده‌ها را برعهده داشت.