:
كمينه:۱۳.۷۹°
بیشینه:۱۵.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱
پورابراهيمي: قیمت دلار به کمتر از ۱۰ هزار تومان می‌رسد

كاهش قيمت طلا و سكه، 18 عيار 348 هزار تومان

نرخ مناسب 4 درصدي گواهي سپرده ارزي براي جذب نقدينگي، نرخ لحظه اي نرخ ارز در سامانه سنا نيز نرخ دلار را 11450 تومان و نرخ يورو را 13100 تومان اعلام كرد و براي روز شنبه ميانگين نرخ ارز را براي دلار 11277، يورو 13054، پوند 14417، يوآن 1694، درهم 3093، ليرتركيه 2168 تومان اعلام كرده است
کد خبر: ۱۲۹۳۷۸
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۲
اقتصاد گردان - روز يكشنبه 23 دي 97، به دنبال اعلام نرخ اونس جهاني طلا به قيمت 1287 دلار و افزايش نرخ دلار به 11500 تومان در صرافي هاي مجاز و بانك ها و همچنين اعلام نرخ يورو به نرخ 13100 تومان، نرخ طلا و سكه نيز با افزايش و كاهش در طول روز همراه بود و مظنه مثقال 17 عيار 1 ميليون و 507 هزار تومان، گرم 18 عيار 348 هزار تومان، سكه 3 ميليون و 850هزار تومان، نيم سكه 2 ميليون و 30 هزار،  ربع سكه 1 ميليون و 280 هزار تومان، معامله شد. 
نرخ لحظه اي نرخ ارز در سامانه سنا نيز نرخ دلار را 11450 تومان و نرخ يورو را 13100 تومان اعلام كرد و براي روز شنبه ميانگين نرخ ارز را براي دلار 11277، يورو 13054، پوند 14417، يوآن 1694، درهم 3093، ليرتركيه 2168 تومان اعلام كرده است. 

حباب سکه ۳۹۰ هزار تومان شد

رییس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر با اشاره به حباب ۳۹۰ هزار تومانی سکه، گفت: افزایش قیمت ارز، روز گذشته قیمت ها در بازار طلا و سکه را افزایشی کرد.
محمد کشتی آرای در گفتگو با ایبِنا درباره آخرین وضعیت بازار طلا و سکه، اظهار داشت: روز گذشته با افزایش قیمت ارز، شاهد رشد قیمت ها در بازار طلا و سکه بودیم. وی افزود: البته طی هفته گذشته قیمت طلا جهانی نیز با افزایش روبرو بود که این موضوع نیز خود عاملی برای افزایش قیمت طلا و سکه اما رشد قیمت طلا و سکه در روز گذشته در عین تعطیلی بازار جهانی، نشان از سهم بیشتر رشد قیمت ارز در افزایش قیمت بازار طلا و سکه دارد.
رییس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر با تاکید بر اینکه روز گذشته شاهد افزایش قیمت ۵۰ تا ۷۰ هزار تومانی طلا بودیم، ادامه داد: افزایش قیمت ها در بازار سکه را تا ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان نیز رساند. تاثیر افزایش قیمت ارز در رشد قیمت ها در بازار طلا به گونه ای بود که علاوه بر افزایش ۴.۵ درصدی قیمت ها در هفته گذشته، روز گذشته نیز دوباره شاهد افزایش در بازار طلا و سکه بودیم.
کشتی آرای درباره وضعیت تقاضا طلا و سکه در بازار نیز توضیح داد: با رصد حباب سکه طی هفته اخیر، این نتیجه حاصل شد که به دلیل عدم تغییر حباب سکه، عرضه و تقاضا در بازار متعادل است زیرا افزایش حباب سکه نشان از برهم خوردن تعادل عرضه و تقاضا در بازار است.
وی با تاکید بر اینکه اکنون تقاضا هیجانی در بازار وجود ندارد، ادامه داد: حباب سکه اکنون حدود ۳۹۰ هزار تومان است و خرید و فروش در بازار نیز عادی است و به دلیل رکود در اقتصاد، بازار مصنوعات طلا نیز متاثر از این وضع، با رکود مواجه است.

قیمت دلار به کمتر از ۱۰ هزار تومان می‌رسد

از سوي ديگر، عضو شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوای سه گانه، گفت: بانک مرکزی با سیاست‌هایی که اتخاذ می‌کند می‌تواند تا پایان سال قیمت ارز را به زیر ۱۰ هزار تومان برساند.
محمدرضا پورابراهیمی داورانی با اشاره به افزایش قیمت ارز در روزهای اخیر، اظهار داشت: بازار ارز کشور در شرایط کنونی تحت مدیریت و اشراف کامل بانک مرکزی قرار دارد و این اشراف کمک کرده تا منابع و مصارف ارزی در کشور مدیریت شود.
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه با بیان اینکه در سال ۹۷ منابع ناشی از فروش نفت تقریبا بیش از بودجه کشور در سال جاری بوده است، افزود: با توجه به تحقق منابع ارزی از نفت به واسطه فروش و افزایش قیمت طلای سیاه در ماه های ابتدایی سال، منابع ارزی در این بخش با یک شرایط خاصی روبه رو است، از این رو دغدغه ای در این بخش وجود ندارد.
در ماه های اخیر با اقدامات بانک مرکزی و مصوبات شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوای سه گانه حجم زیادی ارز وارد کشور شده است. وی در ادامه گفتگو با خبرگزاری خانه ملت بیان داشت: در ماه های اخیر با اقدامات بانک مرکزی و مصوبات شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوای سه گانه حجم زیادی ارز وارد کشور شده است.
نماینده مردم کرمان و  راور در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه ذخایر طلا که تا حدودی کاهش پیدا کرده بود به ذخایر قابل قبول تبدیل شده است، تاکید کرد: در حالی حاضر نگران وضعیت بازار ارز نیستیم و پیش بینی این بوده که روند کاهشی ارز ادامه می یابد.
وی با اشاره به اینکه نوسانات بازار ارز در روزهای پایانی سال ۲۰۱۸ به دلیل تسویه حساب شرکت ها رخ داد، افزود: در طول روزهای اخیر بیشتر التهابات بازار ارز ناشی ازعوامل خارجی است و به واقعیت های اقتصادی ایران ارتباطی ندارد.
پورابراهیمی ادامه داد: تحلیل ها حاکی از این است که نرخ ارز باید کماکان کاهشی باشد و آثار ناشی از آن باید در بهبود شرایط، تقویت و افزایش ارزش پول ملی تاثیر بگذارد. رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه با توجه به شرایطی که در بازار وجود داشته و مدیریت بانک مرکزی روند کاهشی استمرار می یابد، تصریح کرد: با سیاست هایی که بانک مرکزی اتخاذ می کند می تواند تا پایان سال قیمت ارز را به زیر ۱۰ هزار تومان سوق دهد.

معاملات ارز شفاف می‌شود

همچنين نایب رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تصویب مقررات بازار متشکل ارزی در شورای پول و اعتبار را اقدامی مثبت ارزیابی کرد و آن را عاملی برای شفافیت در معاملات دانست.
سیدحسین سلیمی در گفتگو با  ایبِنا درباره تصویب مقررات بازار متشکل ارزی در شورای پول و اعتبار با بیان این مطلب افزود: بازار متشکل ارزی باعث می شود که بدانیم روند نرخ ارز کجا باید بایستد و کجا باید برود و عرضه و تقاضا نیز در این روند مشخص است.
وی و افزود: ایجاد بازار متشکل ارزی خواسته ای است که سال ها روی زمین مانده بود، با این حال کاش این مقررات در سال های گذشته به تصویب می رسید که با مشکلات ریالی و ارزی مواجه نبودیم.
عضو هیات مدیره بانک خاورمیانه ادامه داد: در ماه های اخیر نیازهای ارزی فراتر از سطح واقعی است زیرا که به خاطر عدم گشایش های اعتباری، بازنگشتن بخشی از ارزهای صادراتی به خاطر تحریم ها و محدودیت هایی که در زمینه نقل و انتقال ارز وجود دارد، عطش ارزی در صنایع وجود دارد.
نایب رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران تصریح کرد: اگر بازار متشکل ارزی در شرایطی که به خاطر کاهش عرضه ارز در بازار وجود دارد، ایجاد شود، ممکن است قیمت ها واقعی نباشد.
سلیمی توضیح داد این مقررات در شرایطی تصویب شده که به دلیل تقاضای زیاد، ممکن است نرخ ارز با شفافیت در بازار با شفافیت همراه نباشد؛ در حال حاضر نیاز برای ارز بالاست و صنایع نقدینگی ندارند و از سوی دیگر بانک ها نیز در اعطای وام با محدودیت روبه رو هستند و اگر این سه ابزار با یکدیگر همخوانی نداشته باشند، ممکن است قیمت ها در بازار متشکل ارزی واقعی نباشد.
وی در خصوص تصویب حساب ریالی مبتنی بر ارز که به تصویب شورای پول و اعتبار رسیده نیز گفت: متاسفانه در سال های گذشته چندین بار اعتماد مردم نسبت به سپرده های ارزی از بین رفته است زیرا که از مردم ارز گرفته و بعد آن را به ریال و با نرخ های تعادلی بازگرداندند.
عضو هیات مدیره بانک خاورمیانه خاطرنشان کرد: در صورتی که برخی ابهامات موجود درباره سپرده ریالی مبتنی بر ارز برطرف نشود، این سپرده در کاهش نقدینگی موفق نخواهد بود.
نرخ مناسب 4 درصدي براي جذب نقدينگي
از سوي ديگر،‌کارشناس مسائل پولی و بانکی با اشاره به عدم توفیق دولت‌ها در کنترل نقدینگی، گفت: سپرده ارزبنیان یکی از اقدام‌های مهم بانک مرکزی برای کنترل نوسان‌ها و التهاب‌های ارزی است.
عبدالحمید انصاری؛ کارشناس مسائل پولی و بانکی در گفتگو با ایبِنا، اظهار داشت:‌ یکی از اقدام‌هایی که بانک مرکزی به منظور جلوگیری از التهاب‌های ارزی بیشتر پیگیری کرده ارایه اوراق گواهی سپرده مبتنی بر ارز است که از سال گذشته اجرایی شده است. گواهی سپرده ریالی ارز بنیان با سررسیدهای یک و دو ساله است و در همه جای دنیا جزو ابزارهایی است که برای کنترل‌های پایه‌ای ارز مورد استفاده قرار می‌گیرد.
وی ادامه داد:‌ در کشوری مانند ایران که دارایی‌ها دچار نوسان‌های جدی می‌شود، در چنین وضعی مردم به دنبال حفظ ارزش دارایی‌های خود هستند. این کارشناس مسائل پولی و بانکی با بیان اینکه به طور معمول دولت‌ها در کنترل نقدینگی موفق عمل نکرده‌اند، گفت:‌ دولت عزم جدی برای متناسب‌سازی سیاست‌ها با واقعیت اقتصادی کشور ندارد و التهاب‌های نقدینگی به صورت بسیار جدی کشور را آزار می‌دهد و بانک مرکزی ناچار است در مواقعی به این سیاست‌ها متوسل شود تا به جامعه پیام دهد که سپرده‌ها حفظ می‌شوند و ریسک نوسان‌های ریال حذف می‌شود.
وی با بیان اینکه نرخ سود ۴ تا ۴.۵ درصد برای این نوع از سپرده‌ها در نظر گرفته شده است، گفت:‌ این نرخ سود نسبت به بقیه فاکتورها تعیین می‌شود و سیاستگذار این باور را دارد که نسبت التهاب‌های تورمی و پول ملی و نرخ ارز به چه نسبت است و نرخی در نظر گرفته می‌شود که جذابیت لازم را برای خریداران به همراه داشته باشد و با توجه به نرخی از تورم که در سال گذشته و از ابتدای امسال وجود داشته، تلقی بانک مرکزی این است که برای جلوگیری او از مراجعه به بازار خرید ارز جذاب است.
این کارشناس مسائل پولی و بانکی گفت:‌ در برخی از کشورها این نرخ حدود ۲ تا ۲.۵ درصد است، اما این نرخ با توجه به  شرایط بازار و نقدینگی در کشور ما حدود ۴.۵ درصد در نظر گرفته شده است تا برای مشتریان جذاب باشد.
وی ادامه داد: گواهی سپرده ریالی مبتنی بر ارز به معنای فروش اوراق نیست و نوعی سپرده‌گذاری محسوب می‌شود. به این معنی که در زمان سپرده‌گذاری ریالی، معادل ارزش روز بازار ارز، مبلغ سپرده تعیین می‌شود و در زمان بازپرداخت نیز مبلغ سپرده معادل ارزش روز بازار ارز پرداخت می‌شود.
گفتنی است، خریداران این گواهی بر اساس مقررات بانک مرکزی در بانک‌ها افتتاح حساب کرده و به قیمت میانگین یک ماه قبل که در سامانه سنا به ثبت رسیده سپرده‌گذاری انجام می‌دهند.  به سپرده‌گذاران در پایان دوره سپرده‌گذاری بر اساس متوسط یک هفته قبل سامانه سنا که عددی متفاوت با نرخ خرید آن است سود و سپرده به علاوه ۴ تا ۴.۵ درصد معادل ریالی آن در روز سر رسید ارایه می‌شود.
نرخ سود گواهی سپرده ریالی مبتنی بر ارز، برای گواهی‌های یک ساله ۴ درصد و برای گواهی‌های دو ساله ۴.۵ درصد در سال خواهد بود که در مواعد زمانی ۶ ماهه پرداخت می‌شود. نحوه محاسبه سود به این صورت است که بانک در روز تعیین شده برای پرداخت سود، میانگین یک هفته تقویمی قبل نرخ فروش سامانه سنا را محاسبه کرده و معادل ریالی آن را به دارنده گواهی سپرده پرداخت می‌کند.