:
كمينه:۲۴.۸۴°
بیشینه:۲۵.۷۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴
اگر رفاه كارت منتفي شده اطلاع رساني كنيد

رفاه کارت دانشجویی؛ از وعده مسوولان تا ناامیدی دانشجویان

چه نهاد يا وزارتخانه اي بايد وظيفه تامين مالي و بودجه را به عهده گيرد و چه بانكي قرار است به عنوان بانك عامل كارت توليد و سپرده ها و عمليات بانكي و تحويل به دانشجو را انجام دهد و چرا تاكنون اقدام عملي در اين زمينه صورت نگرفته و مشكل اصلي در كجاست كه تاكنون به تاخير افتاده است؟
کد خبر: ۱۲۹۲۳۸
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۱
اقتصاد گردان - حبيب روشن: سال‌هاست که دست اندرکاران دانشگاهی کشور به دانشجوها قول توزیع "رفاه کارت دانشجویی" را می دهند ولی هنوز هیچ یک از  چهار میلیون دانشجوی ایرانی از این خدمات رفاه كارت بهره ای نبرده و در مقابل از عمل كردن به وعده ها ناامید شده‌اند.
از سال 93 که دولت دهم موضوع "رفاه کارت دانشجویی" را مطرح کرده تا کنون، سالی نیست که یک مسئول دانشگاهی وعده توزیع کارت تا مهرماه همان سال را ندهد و کار تاجایی پیش رفته که  از سال 95 رسما اعلام می شود که تا چند روز آینده این کارت در دست دانشجوها خواهد بود و از رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم گرفته تا رییس دانشگاه ها؛ از وزیر علوم گرفته تا معاونت دانشجویی دانشگاه‌ها  وعده توزیع رفاه کارت تا چند روز يا چند ماه دیگر را می دهند اما تا کنون به چهار ميليون دانشجوی ایرانی هیچ کارتی داده نشده  و مشخص نيست كه مشكل در كجاست، چه نهاد يا وزارتخانه اي بايد وظيفه تامين مالي و بودجه را به عهده گيرد و چه بانكي قرار است به عنوان بانك عامل كارت توليد و سپرده ها و عمليات بانكي و تحويل به دانشجو را انجام دهد و چرا تاكنون اقدام عملي در اين زمينه صورت نگرفته و مشكل اصلي در كجاست كه تاكنون به تاخير افتاده است؟
طبق آمار خرداد سال 97، در ایران ۲۵۶۹ دانشگاه در کشور وجود دارد که از این میان تعداد ۵۳۰ واحد سهم دانشگاه آزاد، ۳۰۹  موسسه غیرانتفاعی، ۱۷۰ مرکز فنی حرفه ای، ۴۶۶  مرکز پیام نور، ۹۵۳ واحد علمی کاربردی و ۱۴۱ دانشگاه دولتی( وزارت علوم، تحقیقات و فناوری) در ۳۱ استان کشور ثبت شده كه به توليد علم و تحصيل و تدريس مشغول است اما با وجود اين همه موسسه و دانشجو كه در كار علم و فناوري هستند، حمايت مالي از دانشجويان و پرداخت شهريه و وام تحصيلي در حداقل است. 
تعداد ۳ میلیون و ۷۹۴ هزار و ۴۲۰ دانشجو در دانشگاه‌های کشور مشغول تحصیل هستند که از این تعداد یک میلیون و ۷۲۳ هزار و ۲۶۹ نفر زن و ۲ میلیون و ۷۱ هزار و ۱۵۱ دانشجو مرد هستند و همچنین از کل جمعیت دانشجویی کشور، تعداد ۱ میلیون و ۵۵۰ هزار و ۷۰ دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی،‌ ۳۳۹ هزار و ۳۲۵ دانشجو در موسسات آموزش عالی غیر دولتی و غیر انتفاعی، ۱۹۷ هزار و ۳۰۵ دانشجو در دانشگاه فنی‌حرفه‌ای، ۴۷۳ هزار و ۷۹۸ دانشجو در دانشگاه علمی – کاربردی، ‌۵۴۶ هزار و ۸۸۶ نفر در دانشگاه پیام نور و ۶۸۷ هزار و ۳۶ دانشجو در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مشغول تحصیل هستند و در نتيجه اكثر آنها پر خرج و هزينه هستند و دانشجو بدون حمايت مالي نمي تواند اين همه هزينه را تامين كند و لذا رفاه كارت يك ضرورت براي حمايت از دانشجويان است. 
حال  نزدیک به چهار میلیون دانشجو با وعده های مسئولین وزارت علوم چند سالی را سر کرده و برخی از کسانی که قرار بود از این خدمات استفاده کنند، فارغ التحصیل شدند یا  در حال خروج از دانشگاه و ورود به محیط کار هستند، و  نکته جالب تر کم و زیاد شدن خدماتی است که قرار است به دانشجو ارائه کنند. سال گذشته ، وزیر علوم اعلام کرد  که 37  نوع خدمت شامل خدمات رفاهی، ورزشی، فرهنگی، تخفیفات دانشجویی، سفر، ویزا کارت، حمل و نقل عمومی و …  با رفاه کارت به دانشجو ارائه خواهد شد و امسال از سوی رییس صندوق رفاه دانشجویان 26 نوع خدمات در اين زمينه اعلام شد 
بنابه آمارهایي كه وزیر علوم مطرح كرده،  ایران بالاترین رتبه علمی در سال 2016 را دربین 25 کشوری که بیشترین رشد علمی دنیا را دارند کسب کرده‌ و  درصد رشد علمی کشور ما در چند سال گذشته 16.7 درصد و بالاترین رتبه در سطح جهان بوده‌است. همچنین  رتبه نوآوری نیز در چند سال گذشته با 55 رتبه ارتقا به رتبه 78 رسید که این بیانگر  تبدیل دانش به ثروت و تولید محصولات کاربردی از دانش کسب شده است. از طرف دیگر باید در نظر داشت که 85 درصد از دانشجویان، هزینه های گزاف دانشگاه ها را از جیب خود پرداخت می کنند و در دانشگاه های دولتی تحصیل نمی کنند تا برخورداری از آن رفاه چندان تفاوتی برای آنها نداشته باشد.
حال با توجه به این رخدادها باید به مسئولین دانشگاه و وزارت علوم گفت که دانشجويان  کار خود را به درستی انجام می دهند و در حال بالندگی و توسعه کشور هستند اما شما مسئولین چه خدماتی  به این دانشجوهایی که رتبه علمی کشور را بالا برده اند انجام داده اید و چرا  تنها وعده مي دهيد؟

 اگر طرح کنسل شده اعلام کنید 

براين اساس، ارائه خدمات دانشجویی به جای اینکه در حد وعده باقي بماند بايد به شكل عملي تحقق يابد و هر سال بر ليست خدمات آن بیافزایند و به پاس زحمات دانشجوکه نام ایران را در فضای علمی جهان پرآوازه کرده خدمات رفاه کارت را به دانشجويان ارائه كنند تا به آینده امیدوار شوند و با احساس تعلق بيشتري تلاش كنند. اما اگر به هر دليلي اين طرح منتفي شده، بايد به احترام دانشجويان اطلاع رساني شود كه طرح رفاه كارت به دلايل اجرايي و تامين منابع و... امكان پذير نيست تا دانشجويان منتظر نمانند و براي حل مشكلات به راهكار ديگري توجه نمايند.