رییس شورای شهر تهران گفت: ۲ میلیارد یورو برای تهیه واگن مترو پیش بینی شده اما مشخص نیست چرا این موضوع از ریاستجمهوری پیگیری نمیشود.
اقتصادگردان- محسن هاشمی در نشست هماندیشی مشترک اعضای شورای اسلامی شهر تهران و شهردار
تهران با حضور اعضای هیات علمی کنفرانس بینالمللی ترافیک، با اشاره به
اینکه هر نظامی مشروعیتش را از طریقی به دست میآورد، گفت: کارآمدی است که
بعد از مشروعیت اهمیت دارد، یعنی اگر جمهوری اسلامی نتواند کارآمدیاش را
حفظ کند، مشروعیت خود را نیز از دست میدهد. مهم است که ما سطح کارآمدی را
بالا ببریم و وضعیت ترافیک و آلودگی هوا را حل کنیم.وی افزود: ۹۳ درصد مردم
اولویتهای اول شهر تهران را آلودگی هوا و ترافیک عنوان کردند. واضح است
که آلودگی هوا توسط حملونقل عمومی قابل حل است، توسعه حملونقل عمومی
مستلزم این است که سوختهای فسیلی را کنار بگذاریم.هاشمی تصریح کرد: به جای
اینکه ۷ میلیون نفر از سیستم مترو استفاده کنند، فقط ۲.۲ نفر استفاده
میکنند و این وهن نظام جمهوری اسلامی ایران است. باید هر طور شده و از هر
منابعی که لازم است پول فراهم کنیم تا مترو را به شکل مناسب تجهیز و
استفاده از آن را افزایش دهیم.وی اتوبوسرانی را مکمل مترو دانست و عنوان
کرد: باید اتوبوس را به مترو عمود کنیم و مسافران را به مترو برسانیم.
اتوبوسها نیز اصلا نباید گازی و بنزینی باشند و باید از اتوبوسهای برقی
استفاده کنیم. باید روی ۹ هزار اتوبوس باتریدار، ۲۰۰ هزار تاکسی باتریدار
و ۲ هزار واگن مترو برنامهریزی کنیم.هاشمی گفت: ایستگاههای مترو با وجود
۳ هزار متر تجاری در اطرافش به راحتی ساخته میشود و ساخت ایستگاههای
مترو توسط بخش خصوصی انجام میشود.۲ میلیارد یورو برای تهیه واگنها موجود
است، اما کسی سراغشان نرفته است.