:
كمينه:۱۳.۷۹°
بیشینه:۱۸.۹۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴
دلار سنا 10545 تومان يورو 12500

مردم رغبتی برای خرید طلا ندارند، سكه 3 ميليون و 690 هزار تومان

قیمت سکه 3 میلیون و 690 هزار تومان، نيم سكه 1 ميليون و 910 هزار تومان، ربع سكه 1 ميليون و 180 هزار تومان،‌ سكه گرمي 650 هزار تومان، مظنه مثقال 17 عيار 1 ميليون و 453 هزار تومان، هر گرم 18 عيار 335 هزار تومان داد و ستد شده است
کد خبر: ۱۲۸۸۳۲
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۳
اقتصاد گردان - روز يك شنبه 16 دي ماه 97 نرخ سامانه سنا نشان داد كه نرخ لحظه اي دلار در بازار آزاد به 10 هزار و 545 تومان و يورو به  12 هزار و500 تومان رسيده و بر اساس نرخ هاي روز شنبه سامانه سنا نيز نرخ دلار 10 هزار و 650 تومان ، يورو 12 هزار و 455 تومان ، درهم 2 هزار و 939 ، پوند13 هزار و 713 تومان و يوان يك هزار و 633 تومان تعيين شد.
در بازار آزاد تهران نرخ هر دلار آمریکا همانند روزهای گذشته روند تقریبا باثباتی را در کانال ده هزار تومان طی می‌کند به طوری‌که نرخ فروش هر دلار آمریکا در صرافی‌ها در محدوده ده هزار و ششصد تا ده هزار و هفتصد و سی تومان است. همچنین نرخ فروش هر یورو نیز دوازده هزار و پانصد و پنجاه تومان است.
همچنين در بازار طلا،  قیمت سکه 3 میلیون و 690 هزار تومان، نيم سكه 1 ميليون و 910 هزار تومان، ربع سكه 1 ميليون و 180 هزار تومان،‌ سكه گرمي 650 هزار تومان، مظنه مثقال 17 عيار 1 ميليون و 453 هزار تومان، هر گرم 18 عيار 335 هزار تومان داد و ستد شده است. 

دلیل افزایش قیمت سکه 

همچنين رييس اتحادیه طلا و جواهر با تشریح دلایل قیمت سکه گفت: حباب سکه هم اکنون به ۴۰۰ هزار تومان رسیده است. آیت محمد ولی  در خصوص وضعیت بازار طلا و سکه اظهار داشت: خرید و فروش طلا در بازار داغ نشده ولی نمی خواهیم گله کنیم که اصلا خرید و فروشی نیست.
وی با بیان اینکه نسبت به ماه های قبل توجه مردم به مصنوعات طلا کمی بیشتر شده است، افزود: ولی آنطور که باید بگوییم کاسبی و داد و ستد داریم، نداریم، آنهم با این وضع و گستردگی صنعت.
رئیس اتحادیه طلا و جواهر ضمن اشاره به اینکه داد و ستدها الان نسبت به اوایل سال طبیعتاً درصدی بهتر شده است، تصریح کرد: حباب سکه امروز بین 390 تا 400 هزار تومان است.
محمد ولی درباره دلایل افزایش قیمت طلا و سکه در روز های اخیر گفت: یکی از دلایل داخلی افزایش قیمت طلا و سکه، افزایش قیمت ارز است که باعث افزایش قیمت طلا و سکه نیز می شود.
وی افزود: همچنین نزدیک شدن به ماه های پایانی سال، یکی از دلایل اصلی افزایش تقاضا برای خرید طلا و سکه است ضمن آنکه قیمت جهانی طلا نیز به دلیل پایان سال میلادی و افزایش تقاضا، افزایش یافته است.

مردم رغبتی برای خرید طلا ندارند

همچنين رییس اتحادیه طلافروشان اهواز در ارتباط با وضعيت بازار طلا گفت: هیجان گذشته را ندارد و آرام است. در حال حاضر با توجه به شرایط موجود بازار طلافروشان اهواز در رکود قرار دارد و به دلیل بالا بودن قیمت‌ها مردم رغبتی به خرید طلا ندارند.
عبدالرحمان ذهبی در خصوص وضعیت خرید و فروش طلا در بازار اهواز اظهار کرد: در حال حاضر بازار سکه و طلا آرام و راکد است و قیمت‌ها نیز از هفته گذشته تا کنون ثبات نسبی دارند و تغییر چندانی نکرده‌اند.
ذهبی عنوان کرد: سکه و طلا به وفور در بازار است و مردم اگر بخواهند می‌توانند خریداری کنند اما شرایط بازار خیلی مناسب نیست و اکثر معاملات در زمینه تعویض طلا انجام می‌شود و مردم کمتر طلای جدید خریداری می‌کنند.

سیاست دولت برای کنترل بازار ارز

همچنين يك عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، معتقد است که مدیریت بازار ارز در دست دولت بوده و ارز زیر ۱۰ هزار تومانی نیز مدنظر دولت است.احمد انارکی محمدی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی،با اشاره به نوسانات نرخ ارز در هفته های اخیر، گفت: روند کنونی نرخ ارز عادی است، چراکه در پایان هر سال میلادی و ابتدای هر سال جدید قیمت ارز به دلیل افزایش تقاضا قیمت ارز بالا رفته و این روند کاملا طبیعی است.
نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی، افزود: نرخ ارز در مدت اخیر روند نزولی به خود گرفته و دولت و بانک مرکزی نیز در بازار و تنظیم آن دخالت کردند که براین اساس بازار ارز ثبات و حتی روند کاهشی یافت.

مردم در دام سوداگران بازار ارز نمی افتند

وی با بیان اینکه افزایش تقاضای مسافرت و ایجاد جو روانی در ابتدای سال میلادی قیمت ارز را افزایش داد، ادامه داد: پس از اینکه روزهای پایانی سال 2018 و ابتدای سال 2019 سپری شد، ارز قیمت واقعی خود را یافته و روند کاهشی را طی کرد.
انارکی محمدی با اشاره به اینکه مدیریت بازار ارز دست دولت است، تاکید کرد: زمانی که دولت در بازار ارز دخالت می کند نتیجه آن را می بیند، البته مردم هوشیار نیز شده و دیگر در دام سوداگران بازار ارز نمی افتند.

قیمت ارز روند کاهشی یافته است

وی با بیان اینکه برخی مردم در دام سوداگری افتاده و ضرر و زیان متحمل شدند، افزد: در حال حاضر با توجه به توصیه های اقتصادی دولت دلالان و سوداگران دیگر نتوانستند اقدامی برای ایجاد التهابات در بازار ارز انجام دهند و علی رغم اینکه سوداگران در هفته های اخیر وارد این بازار شدند، اما چون حضور دولت پررنگ تر از دلالان بود نقش سوداگران محو شد.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه باید ثبات قیمتی در کشور وجود داشته باشد تا بتوان تصمیم گیری اقتصادی کرد، تصریح کرد: قیمت ارز روند کاهشی یافته و آنچه که در خصوص قیمت ارز در حال حاضر مدنظر دولت بوده قیمت ارز زیر 10 هزار تومان بوده که البته قیمت واقعی و بدون حباب ارز 7 هزار تومانی است. 
رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر با بیان اینکه ذائقه مردم در خرید طلا تغییر کرده است، گفت: سرمایه گذاری بر روی ارز و سکه طلا مناسب نیست و مردم بهتر است طلای ساخته شده بخرند.
سیدحجت شفایی با بیان این مطلب اظهار داشت: مردم می‌توانند به جای خرید ارز و سکه که قیمت آن در نوسان است، طلای ساخته شده بخرند که هم قابلیت استفاده زینتی دارد و هم می‌توان بر روی آن سرمایه گذاری کرد.
وی با بیان اینکه، خرید طلای ساخته شده، به اشتغال در کشور نیز کمک می‌کند، افزود: شاخصه ای که قیمت طلا را مشخص می‌کند، قیمت‌های جهانی و نرخ ارز آزاد است.
رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی ایران با اشاره به پیش فروش سکه توسط بانک مرکزی در سال گذشته، اظهار داشت: البته مردم تمام سکه‌های پیش فروش شده را خریداری نکرده اند اما دست کم نیمی از افرادی که سکه پیش خرید کردند، مردم بودند.
شفایی ادامه داد: پیش فروش سکه باعث رکود در صنعت طلا و جواهر شده و تولیدکنندگان طلا، طلا فروشان و بنکداران ضرر کرده اند. از ابتدای سال جاری تاکنون میزان سود تمامی این واحدها زیر صفر بوده است.
وی تصریح کرد: بیشتر واحدهای تولید کننده طلا از ابتدای سال تولیدی نداشته اند و در بخش عرضه نیز تنها چراغ فروشندگان روشن بوده و بیشتر اجناس موجود مربوط به سال‌های قبل است.
شفایی همچنین نسبت به خرید طلای آب شده از سوی مردم هشدار داد و گفت: مردم وقتی طلای ساخته شده می‌خرند، فاکتور دریافت می‌کنند که نشان می‌دهد طلای ساخته شده چه میزان وزن داشته و عیار طلای آن چه قدر است اما این موضوع درباره طلای آب شده وجود ندارد.