:
كمينه:۱۴.۷۹°
بیشینه:۱۶.۹۹°
Updated in: ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۱۵
رییس‌جمهوری از مدیران وزارت راه وشهرسازی خواست عقب‌ماندگی‌ها در بخش ساخت و ساز را جبران کنند

روحانی: آنکه علیه «اف‌ای‌تی‌اف» شعار می‌دهد، هزینه‌اش را هم بپردازد

درحالی که تنها یک ماه از آغاز فعالیت محمد اسلامی به عنوان وزیر راه و شهرسازی سپری شده است، حسن روحانی، رییس‌جمهوری راهی ساختمان دادمان شد تا در گفت‌وگو با وزیر، معاونان وزیر و مدیران ارشد این وزارتخانه به بررسی وضعیت موجود بازار مسکن و چهار حوزه حمل و نقل کشور پرداخته و راهکارهایی هم برای آینده حوزه‌های تحت مدیریت وزارت راه و شهرسازی ارایه شود
کد خبر: ۱۲۷۲۳۶
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۳
اقتصاد گردان -  نگاهی به اظهارات حسن روحانی در این نشست به خوبی نشانگر آن است که حوزه مسکن و موضوع بازآفرینی شهری که علت اصلی انتقادات رییس‌جمهوری به عباس آخوندی و در نهایت به جدایی آخوندی از دولت منتهی شد، همچنان درصدر توجه رییس‌جمهوری قرار دارد، اگرچه بحث ایمنی جاده و توسعه حمل و نقل ریلی هم از دیگر موضوعاتی بود که روحانی در این نشست نگاه ویژه‌ای به آنها داشت و خواستار برنامه‌ریزی مدون در این بخش‌ها شد. به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، رییس‌جمهوری با اشاره به اینکه وزارت راه و شهرسازی، وزارتخانه بزرگ و گسترده‌ای است، افزود: طبیعتاً اداره آن هم دشوار است از این‌رو از اواسط دولت یازدهم به این نتیجه رسیدیم که برخی وزارتخانه‌ها از جمله وزارت راه و شهرسازی و وزارت صنعت، معدن و تجارت هر یک به دو وزارتخانه تبدیل شوند و لایحه آن را برای تفکیک مسکن و شهرسازی از راه و حمل و نقل و بازرگانی از صنعت و معدن به مجلس شورای اسلامی تقدیم کردیم. رییس‌جمهوری اضافه کرد: نمایندگان مجلس به هر دلیلی با این لایحه همراهی نکردند، اگرچه تفکیک این وزارتخانه‌ها را یک ضرورت و به خصوص در شرایط تحریم به نفع کشور می‌دانیم و در شرایط کنونی نیاز داریم که بخش بازرگانی فعال باشد، اما امروز صنعت و معدن در داخل یک مجموعه قرار دارند و به مانند آن است که روی یک خودرویی با ظرفیت ۱۰ تن، باری به وزن ۳۰ تن گذاشته شده باشد که این کار حداقل می‌تواند سرعت این خودرو را کاهش دهد.

روحانی یادآورشد: مسکن و شهرسازی و بخش حمل و نقل هر کدام مقوله بسیار مهم و گستره بزرگی را شامل می‌شود و در شرایط تحریم نیازمند اقدامات ویژه‌ای در این حوزه‌ها هستیم. روحانی همچنین با تأکید بر اینکه بدون همکاری با بانک‌های خارجی هزینه‌ها ۲۰ درصد گران‌تر و با وجود همکاری هزینه‌ها کاهش می‌یابد، تصریح کرد: اگر اف‌ای‌تی‌اف، باشد هزینه‌ها ۲۰ درصد ارزان‌تر است و بدون آن گران‌تر خواهد بود و کسی که علیه این مساله شعار می‌دهد، باید هزینه‌اش را هم بپردازد.

  عقب‌ماندگی مسکن جبران شود

رییس‌جمهوری که پیش از این، گفت‌وگوهایش با مسوولان ارشد وزارت راه و شهرسازی به بحث بازآفرینی شهری و نوسازی ناوگان حمل و نقلی محدود می‌شد، در این دیدار نگاه ویژه‌ای به بازار مسکن و ساخت و ساز داشت، بازاری که طی 5 سال گذشته تنها چند ماه رونق و بهبود را تجربه کرده است. روحانی در این دیدار، لزوم شتاب و تحرک در بخش مسکن را مورد تأکید قرار داد و گفت: در ۵ سال گذشته در بخش مسکن اگر چه اقداماتی شده، اما باید شتاب بیشتری می‌داشت، بنابراین از وزیر راه و شهرسازی می‌خواهم که عقب‌ماندگی‌های گذشته را جبران کند. او افزود: در بخش ساختمان باید نظارت‌های دقیق وجود داشته باشد و حتی می‌توان شرکت ناظری از خارج بر این حوزه نظارت کند. رییس‌جمهوری ادامه داد: آیا امروز نظارت دقیقی در حوزه مسکن اعمال می‌شود؟ اگر چنین است چطور در پُل ذهاب بعد از چند سال، ساختمان‌ها فرو می‌ریزد و بیمارستانی در اسلام‌آباد در حالی که هنوز افتتاح نشده، فرو می‌ریزد و چرا در زلزله دچار تلفات زیادی می‌شویم؟ روحانی ادامه داد: در کشورهای جهان، ساختمان‌ها را برای حداقل ۳۰۰ سال آینده می‌سازند و در ایران گذشته نیز مساجد و ساختمان‌هایی با قدمت هزار ساله داریم که از جمله می‌توان به طاق کسری، نقش جهان و گنبد شیخ لطف‌الله اشاره کرد که هنوز هم به زیبایی می‌درخشند، اما چرا امروز، ساختمان‌هایی می‌سازیم که بعد از گذشت ۱۵ سال کلنگی محسوب می‌شوند. روحانی با تأکید بر ضرورت تولید مسکن خوب و ارزان برای مردم، اظهار کرد: باید مسکن ارزان را از منابع درست تولید کنیم و در این راستا دولت می‌تواند امکاناتی که در اختیار دارد از جمله زمین و یکسری خدمات را به عنوان آورده خود در اختیار مردم قرار دهد و بانک‌ها نیز می‌توانند با ارایه تسهیلات برای تأمین مسکن به مردم کمک کنند. او افزود: بازآفرینی بافت‌های فرسوده ۵۰ درصد متعلق به توسعه‌گر است و بانک‌ها به خانه اولی‌ها تسهیلاتی با سود پایین ارایه می‌کنند و ۵۰ درصد هم در اختیار وزارت راه و شهرسازی می‌ماند که می‌تواند در بازآفرینی بافت‌های فرسوده از آن استفاده کنیم. رییس‌جمهوری با اشاره به اهمیت مقوله شهرک‌سازی‌های جدید گفت: منشأ اولیه شهرسازی در گذشته وجود آب بوده است و امروز هم ضروری‌ترین مساله در احداث شهرک‌های جدید تأمین آب است و باید در این مقوله به سمت مهندسی‌سازی، مصرف کم انرژی، رفاه بیشتر مردم و امنیت حرکت کنیم.

  توسعه ریلی درراستای بهبود ترانزیت

حمل و نقل ریلی دیگر حوزه‌ای بود که رییس‌جمهوری به اهمیت توسعه آن پرداخت و گسترش آن را برای بهبود ترانزیت در کشور ضروری دانست. روحانی افزود: یکی از اشکالاتی که در سال‌های گذشته وجود داشته این بوده که در حوزه راه‌آهن، اقدامات کمی انجام شده است. اما در ۵ سال گذشته حدود ۲ هزار کیلومتر خطوط راه‌آهن در سراسر کشور ایجاد شده که نسبت به کل دوره‌های قبل رشد قابل توجهی داشته و تقریباً ۲۰ درصد خطوط ریلی کشور، در ۵ سال گذشته احداث شده است.

او یادآورشد: اولویت این دولت توسعه راه‌آهن به خصوص اتصال خطوط ریلی به مسیرهای ترانزیت است، چرا که از لحاظ اقتصادی بسیار حائز اهمیت است. راه‌آهنی که به زودی به رشت متصل می‌شود و بخش بعدی آن اتصال رشت به آستارا است، باید هر چه سریع‌تر تکمیل شود و امیدواریم اینچه برون به گرمسار و برقی کردن راه‌آهن قم به اصفهان و تهران به مشهد نیز به سرعت عملیاتی شود.

  دونرخی شدن سوخت برای رانندگان منظم

اشاره به موضوع دو نرخی شدن سوخت از دیگر مسائلی بود که رییس‌جمهوری در گفت‌وگوهای گذشته خود با مسوولان وزارت راه و شهرسازی به آن اشاره‌ای نکرده بود اما در این دیدار، این اقدام را مثبت تلقی کرد، روحانی با اشاره به اینکه وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و ارتباطات برای امن کردن جاده‌ها باید از طریق سیستم‌های هوشمند برنامه‌ریزی و همکاری کنند، افزود: در این حوزه وزارت راه و شهرسازی باید با وزارت ارتباطات همکاری نزدیکی داشته باشد تا از طریق سیستم‌های هوشمند کنترل‌ها به گونه‌ای انجام شود که افزایش ایمنی را به دنبال داشته باشیم. او ادامه داد: اساسا باید از طریق سیستم‌های هوشمند جاده‌ها را امن‌تر کرده و می‌توان از این طریق راننده‌های منظم و دقیق را تشویق و کسانی که قوانین را رعایت نمی‌کنند به نحوی مورد تذکر قرار داد و برای تشویق راننده‌های منظم می‌توان سوخت ارزان‌تری در اختیار آنها گذاشت و چه اشکالی دارد که در این راستا سوخت دو نرخی اعمال شود. روحانی افزود: سوخت در ایران تک نرخی است در حالی که در دنیا در ایام مختلف نرخ‌های متفاوتی دارد.

  تحرک مناسب در بخش بندری

به نظر می‌رسد، رییس‌جمهوری از اقدامات انجام شده در بخش بندری نسبت به سایر بخش‌های وزارت راه و شهرسازی رضایت بیشتری دارد.‌ روحانی در این دیدار با اشاره به اقدامات خوبی که در زمینه بنادر طی سال‌های اخیر انجام شده، اظهار کرد: در این زمینه ظرفیت بندر چابهار از ۲.۵ میلیون تن به ۸.۵ میلیون تن افزایش یافته است که می‌تواند تحرک بسیار ارزشمندی را در حوزه حمل و نقل ایجاد کند. بندر چابهار بخشی از قاره را به آسیای مرکزی، قفقاز، روسیه و اروپا متصل می‌کند و می‌تواند در حوزه حمل و نقل و جابه‌جایی کالا نقش بسزایی ایفا کند، از این رو، بایستی توسعه بنادر را با جدیت بیشتر پیگیری کنیم. او همچنین درباره توجه به حمل و نقل هوایی گفت: امروز ۸۰ درصد از پروازهای هوایی، عمدتاً از ۱۰ فرودگاه بزرگ کشورمان انجام می‌شود و فرودگاه‌هایی که در شهرهای مختلف ساخته شده و هفته‌ای یکی دو پرواز دارند، عمدتاً براساس اولویت‌های اجتماعی و سیاسی بوده است. به گفته روحانی، امروز نیازمند فرودگاه‌های مجهز مخصوصاً در شهرهای بزرگ از جمله تهران هستیم و این می‌تواند توسعه حمل و نقل منطقه‌ای و جهانی داشته باشد.

  تغییر سیاست‌های انقباضی مسکن

در این دیدار وزیر راه و شهرسازی، با ارایه جزییات برنامه برای ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی تا سال ۱۴۰۰، متن مجلد این برنامه را با جزییات تقدیم رییس‌جمهوری کرد، محمد اسلامی اظهار کرد: در بخش مسکن از سیاست‌های انقباضی به سمت رویکردهای انبساطی تغییر رویه داده‌شده است و باید از جریان پایدار تولید مسکن در کشور با تخصیص زمین و تسهیلات ساخت اطمینان حاصل شود. محمد اسلامی تأکید کرد: علاوه برساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی، تکمیل و واگذاری ۵۰۰ هزار واحد مسکونی مهر مدنظر قرار دارد که از این تعداد ساخت ۲۳۰ هزار واحد مسکونی به اتمام رسیده و منتظر خدمات روبنایی و زیربنایی است. او در خصوص اینکه حدود۹۸ هزار واحد مسکن مهر فاقد متقاضی وجود دارد، توضیح داد: در دو هفته گذشته مشخصات ۶۰ هزار واحد مسکن مهر فاقد متقاضی در اختیار کمیته امداد قرارگرفت تا متناسب با شرایط ۵۰ هزار واحد برای واگذاری و تکمیل توسط معاونت مسکن کمیته امداد انتخاب شوند، همچنین در نظر است تا ۳۰ هزار واحد از مجموع واحدهای بدون متقاضی در اختیار بهزیستی قرار گیرد که در این زمینه در حال مذاکره با این سازمان هستیم.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در خصوص واگذاری و اتمام واحدهای فاقد متقاضی مسکن مهر از طریق واگذاری به برخی نهادهای متقاضی و فراخوان مجدد برای واگذاری در آینده اقدام می‌شود. او تأکید کرد: قطعاً کار ساخت مسکن مهر امسال و نهایتاً سال آینده نهایی می‌شود اما برخی واحدها به‌خصوص شرکت‌های تعاونی مسکن پرونده‌های حقوقی دارند که باید تعیین تکلیف شوند و تکمیل این واحدها منوط به احکام قضایی است. اسلامی افزود: بخشی از واحدهای مسکن مهر تحویل‌شده هم با کمبودهایی در خدمات روبنایی ازجمله مراکز درمانی، مدرسه، فضاهای فرهنگی و ورزشی مواجه است که باید با استفاده از ظرفیت‌های موجود برای تکمیل این خدمات اقدامات لازم صورت گیرد.

   احداث ۱۰۰ هزار واحد مسکونی

اسلامی در بخش دیگری از این دیدار با تصریح اقدامات صورت گرفته در خصوص بازآفرینی شهری و ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در این بخش تا سال ۱۴۰۰ تصریح کرد: در ابلاغیه‌ای به استانداران سراسر کشور، سیاست‌های وزارتخانه در خصوص برنامه‌های بازآفرینی شهری با تأکید بر اجرای تکالیف برنامه ششم توسعه و ابلاغ دستور رییس محترم جمهور در تحرک بخشیدن به برنامه‌های بازآفرینی اعلام‌شده است. او همچنین با اشاره به برنامه بنیاد مسکن برای ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکن تصریح کرد: برای تحقق تأمین مسکن خانوارهای کم‌درآمد در راستای اجرای اصول ۳۱، ۳۰ و ۴۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و به‌منظور دستیابی به اهداف کمی سند چشم‌انداز در افق ۱۴۰۴ و همچنین قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن، همچنین در اجرای جزء۲ بند ب ماده ۵۹ قانون برنامه ششم؛ برنامه احداث ۱۰۰ هزار واحد مسکونی برای خانوارهای شهری کم‌درآمد با مشارکت گروه هدف مذکور به مدیریت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ارایه می‌شود.

وزیرراه و شهرسازی اضافه کرد: اجرای این طرح با مشارکت خانوارهای واجد شرایط و از طریق تأمین تسهیلات بانکی و سهم آورده متقاضیان انجام خواهد شد وخانوارهای کم‌درآمد مشمول این طرح از کمک حساب ۱۰۰ حضرت امام (ره) هم برخوردار خواهند شد. اسلامی تصریح کرد: شناسایی گروه‌های هدف بر اساس اولویت‌دهی به خانه اولی‌ها، متقاضیان صندوق یکم، اقشار میان‌درآمد با تأکید بر نیازمندان واجد شرایط برای تأمین مسکن انجام می‌گیرد. او افزود: تسهیلات بانکی این طرح تا سقف مبلغ ۷۵۰ میلیون ریال در ازای هر واحد مسکونی از طریق بانک‌های عامل معرفی‌شده از جانب بانک مرکزی، تأمین و با معرفی و نظارت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به متقاضیان (سازندگان) واجد شرایط به‌صورت مرحله‌ای و متناسب با پیشرفت فیزیکی پرداخت می‌شود. وزیر راه و شهرسازی همچنین به برنامه آغاز تولید ۲۰۰ هزار واحد مسکونی تا پایان برنامه ششم توسعه کشور در شهرهای جدید هم اشاره کرد و گفت: شیوه‌های تولید مسکن در شهرهای جدید به روش مشارکت در ساخت و محله‌سازی خواهد بود.