:
كمينه:۲۴.۸۴°
بیشینه:۲۴.۹۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴
یورو مسافرتی ارزان شد،حباب سكه 340 هزار تومان

ادامه روند کاهشی نرخ طلا و ارز و دلايل آن، دلار در آستانه كانال 12 هزار تومان، سكه زير 4 ميليون

افزايش عرضه ارز توسط صادركنندگان، بانك مركزي و شبه دولتي ها، فشار براي تصويب لوايح fatf و cft كاهش تقاضا به دليل افت قدرت خريد و كاهش واردات كالا و خدمات و ركود در تعدادي از بخش هاي اقتصاد، كاهش تقاضا براي حفظ ارزش پول، اثر معافيت فروش نفت براي 8 كشور و... از دلايل عمده كاهش قيمت ارز و سكه و طلا در روزهاي اخير عنوان شده كه ساختار عرضه و تقاضاي ارز و سكه را نسبت به دوره هفت ماه اول 97 و قبل از دور دوم تحريم ها تغيير داده است و تا زماني كه نقدينگي و شوك تازه اي وارد نشود انتظار مي رود كه روند كاهشي يا با ثبات نرخ ارز و سكه و طلا ادامه داشته باشد
کد خبر: ۱۲۵۲۵۴
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۷
اقتصاد گردان - محسن شمشيري- 
در حالي كه در هفته هاي بعد از محرم و صفر، انتظار مي رود كه تقاضا براي سكه و طلا افزايش يابد و به دنبال آن شاهد رشد قيمت طلا و سكه باشيم، اما روز چهارشنبه به دنبال كاهش نرخ دلار در بازار آزاد به 13 هزار و 50 تومان و هريورو نيز به 15 هزار تومان، قيمت سكه و طلا در بازار كاهش يافت و نرخ سكه به مرز 4 ميليون تومان نزديك شد. 
در ساعات عصر روز چهارشنبه نيز، قيمت سكه به 3 ميليون و 900 هزار تومان و قيمت دلار به 12500 تا 13300 در كشورهاي منطقه رسيد. 
اما در طول روز در تهران، سكه امامي 4 ميليون و 85 هزار، نيم سكه 2 ميليون و 80 هزار، ربع سكه 1 ميليون و 150 هزار، سكه گرمي 660 هزار، طلاي آبشده مثقال 17 عيار 1 ميليون و 635 هزار، 18 عيار هر گرم 377 هزار تومان معامله شد. 
نرخ دلار نيز بين 12900 تا 13300 در صرافي ها و بازارهاي مختلف ايران و كشورهاي همسايه مبادله شده است كه نشان دهنده كاهش قابل توجه نرخ آن است. 
سامانه سنا نيز ميانگين نرخ روز سه شنبه 22 آبان 97 را براي دلار 13468، يورو 15475، درهم 3726، يوآن 2041، پوند 17498، لير تركيه 2596 تومان اعلام كرده كه نشان دهنده تداوم روند نزولي سكه و ارز و طلا است. 
 روند نزولی قیمت طلا طی روزهای گذشته ناشی از عوامل متعددی است كه  از جمله تنظیم بازار ارز توسط دولت و تزريق ارز توسط بانك مركزي و شبه دولتي ها، عملکرد بانک کارگشایی و حراج شمش طلا و وجود نگاه مثبت در اقتصاد کشور  بعد از معافيت 8 كشور در خريد نفت ايران است.
برخي كارشناسان مي گويند كه بانک کارگشایی طی 10 روز گذشته فروش طلا را در پیش گرفته که تاثیرگذار بوده است. همچنين برخي صاحب نظران مي گويند كه به خاطر فشارهايي كه در مورد تصويب fatf , cft و... وجود دارد، بخش هايي از اقتصاد كشور به دنبال تنظيم بازار، كاهش تقاضا، افزايش عرضه ارز و... است تا از اين طريق فشار روي دولت و مجلس براي تصويب اين لوايح را كاهش دهد. 
برخي فعالان بازار نيز فعال شدن صادركنندگان پتروشيمي و فولاد و... افزايش عرضه ارز صادرات غير نفتي به سامانه نيما را در اين مسير موثر ارزيابي كرده اند و در مجموع افزايش عرضه  ارز توسط صادركنندگان، دولت و بانك مركزي، كاهش فشارهاي رواني حاصل از تحريم ها در دور دوم تحريم نفتي و بانكي، كاهش تقاضاي كساني كه با هدف حفظ ارزش پول ارز و سكه خريداري مي كردند و... باعث شده كه عرضه و تقاضا از وضعيت التهاب قبلي فاصله بگيرد و در نتيجه با كاهش قيمت ها مواجه شده است. 
برخي صاحب نظران نيز مي گويند كه فشار روي بازار براي پيش خور كردن قيمت طلا و ارز كاهش يافته است عده اي نقدينگي خود را تبديل به ارز و سكه كرده اند و نقدينگي تازه اي براي خريد ندارند،  همچنين قدرت خريد بخشي از جامعه براي خريد كالاهاي وارداتي كاهش يافته و در نتيجه با كاهش واردات كالاهاي خارجي گران قيمت، اكنون تقاضا براي ارز جهت كالاها و خدمات  مختلف مانند پوشاك، كفش، لوازم آرايش، قطعات صنعتي، لوازم خانگي، سفر خارجي و... كاهش يافته و اين موضوع نيز تقاضاي ارز را كاهش داده است. 
در نتيجه با كاهش تقاضاي واردات و ارز از يك سو و افزايش عرضه از سوي صادر كنندگان و دولت و بانك مركزي و بخش هاي شبه دولتي، اكنون بازار از وضعيت التهاب و پيش خور كردن فاصله گرفته و به سمت تعادل در حركت است و البته اين مسير و حركت نزولي نرخ ارز و سكه، تا جايي پيش مي رود كه نقدينگي و شوك تازه اي به بازار وارد شده و باعث رشد تقاضاي ارز شود. 
براين اساس در مجموع بايد گفت كه افزايش عرضه ارز توسط صادركنندگان، بانك مركزي و شبه دولتي ها، فشار براي تصويب لوايح fatf و  cft كاهش تقاضا به دليل افت قدرت خريد و كاهش واردات كالا و خدمات و ركود در تعدادي از بخش هاي اقتصاد، كاهش تقاضا براي حفظ ارزش پول، اثر معافيت فروش نفت براي 8 كشور  و... از دلايل عمده كاهش قيمت ارز و سكه و طلا در روزهاي اخير عنوان شده كه ساختار عرضه و تقاضاي ارز و سكه را نسبت به دوره هفت ماه اول 97 و قبل از دور دوم تحريم ها تغيير داده است و تا زماني كه نقدينگي و شوك تازه اي وارد نشود انتظار مي رود كه روند كاهشي يا با ثبات نرخ ارز و سكه و طلا ادامه داشته باشد 

یورو مسافرتی ارزان شد

بانک‌ها امروز هر دلار آمریکا را تا ۱۲ هزار و ۵۱۰ تومان خریدند.
تا ساعت ۱۴ امروز (۲۳ آبان)، نرخ خرید دلار در شعب ارزی بانک‌ها تا ۱۲ هزار و ۵۱۰ تومان بوده است.
از سوی دیگر، نرخ خرید یورو در شعب ارزی بانک‌ها نیز نسبت به روزهای گذشته با کاهش همراه بوده و بانک‌ها امروز هر یورو را تا ۱۳ هزار و ۹۸۲ تومان و سه ریال خریداری می‌کنند.
این در حالی است كه در هفته گذشته نرخ خرید دلار در بانک‌ها بین ۱۲ هزار و ۲۰۰ تا ۱۲ هزار و ۴۰۰ تومان و یورو بین ۱۳ هزار و ۵۰۰ تا ۱۴ هزار و ۱۰۰ تومان بوده است.
این شعب همچنین در صورت تکمیل بودن مدارک مسافران، تا ۵۰۰ یورو برای سفر به کشورهای همسایه و مشترک‌المنافع و تا سقف هزار یورو به سایر کشورها ارائه می‌کنند که قیمت این ارز نیز در شعب ارزی بانک‌ها با احتساب کارمزد ۱۴ هزار و ۴۴۰ تومان است.

روز گذشته قیمت یورو مسافرتی در بانک‌ها با احتساب کارمزد حدود ۱۴ هزار و ۶۰۰ تومان بوده است که نشان می‌دهد این نرخ امروز کاهش یافته است.
نرخ خرید ارز در بانک‌ها، از زمان اعلام تاکنون عموما رو به افزایش بوده است؛ به طوریکه نرخ خرید دلار در شعب ارزی بانک‌ها در ابتدا از ۹۵۰۰ تومان آغاز شد و اکنون به بیش از ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است.

حباب سكه 340 هزار تومان

در اين رابطه محمد كشتي آراي عضو هیات مدیره طلا و جواهر تهران گفت : نرخ هر سکه یک گرمی ششصد و هفتاد هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز سیصد و هشتاد و دو هزار تومان است. و هر مثقال طلای 17 عیار در بازار با نرخ یک میلیون و 689 هزار تومان قیمت گذاری شده است.
وی در پاسخ به پرسش مبنی بر اینکه آیا احتمال بازگشت قیمت ها به نرخ سال گذشته وجود دارد یا خیر اظهارداشت: برخی فعالان بازار چنین انتظاری را از بازار دارند تا نرخ طلا به قیمت اولیه که حدود 150 هزار تومان بود بازگردد.
وي تاکید کرد: در این خصوص در کوتاه مدت شاهد چنین اتفاقی نخواهیم بود اما در بلندمدت این احتمال وجود دارد و دور از ذهن نخواهد بود اما به شرط آنکه تمام زمینه های اقتصادی در بحث بازار و داد و ستد همانند دوران گذشته شود.
وی افزود: بنابراین می‌توان گفت معاملات طلا و سکه به روال عادی بازگشته و تقاضا از عرضه پیشی گرفته است. این کاهش موجب شده تا حباب سکه تقریبا سیصد و چهل هزار تومان باشد.
عضو هیات مدیره طلا و جواهر تهران گفـت: با توجه به اقدامات مناسب بانک مرکزی و نیروی انتطامی در جمع‌آوری واسطه‌های خیابانی قیمت نرخ ارز کاهش پیدا کرد که به نوعی تاثیر مستقیم در نرخ‌ها داشت

پایان‌مهلت شش‌ماهه تحویل سکه‌

با نزدیک شدن به مهلت انقضای شش ماهه تحویل سکه‌های پیش فروش شده با سر رسید یک ماهه، ثبت نام کنندگان این طرح باید پیش از اتمام مهلت خود، با مراجعه به شعب بانک ملی ایران نسبت به دریافت سکه ها اقدام کنند.
پیش فروش سکه با سر رسید یک ماهه از ۲۶ تا ۲۸ فروردین ماه انجام شد و گرچه قرار بود تحویل این سکه ها از روز ۲۶ اردیبهشت ماه آغاز شود اما با دستور بانک مرکزی، تحویل سکه ها چند روز زودتر از موعد مقرر، از روز ۱۹ اردیبهشت ماه در تهران و روز ۲۲ اردیبهشت ماه در سایر استان ها آغاز شد.
بر این اساس پیش خریدکنندگان از زمان سر رسید تحویل سکه، شش ماه مهلت دارند تا با مراجعه به همان شعبه ای که پیش خرید کرده اند، سکه های خود را تحویل بگیرند.
مراجعه کنندگان باید هنگام حضور در شعبه، کارت ملی و اسناد پیش خرید سکه را به همراه داشته باشند.
لازم به ذکر است، حسب دستورالعمل بانک مرکزی در صورت عدم مراجعه پیش خریدکنندگان سکه پس از انقضای مهلت شش ماهه مذکور، صرفا اصل مبلغ دریافتی بابت پیش خرید به مشتری بازگردانده می شود و بانک ملی ایران و بانک مرکزی تعهدی نسبت به تحویل سکه به متقاضیان نخواهند داشت.

عوامل تاثیر گذار بر افزایش قیمت طلا

همچنين به دنبال کاهش ارزش دلار در برابر یورو و پوند انگلیس ، قیمت طلا در آغاز مبادلات امروز چهارشنبه با افزایش روبرو شده است.
شاخص ارزش دلار که اوایل هفته جاری به بالاترین سطح خود در 16 ماه اخیر رسیده بود، ديروز با کاهش روبرو شده و این مساله موجب افزایش نسبی قیمت جهانی طلا شده است.
بر اساس این گزارش قیمت هر اونس طلا  با 0.1 درصد افزایش به بیش از 1203 دلار رسیده است.
شاخص ارزش دلار در برابر ارزهای معتبر بین المللی با افت 0.3 درصدی همراه بوده است.
مشاور ارشد اقتصادی ترامپ گفت : ایالات متحده خواستار از سرگیری مذاکرات تجاری با چین است.
در عین حال مایک پنس معاون ترامپ نیز تاکید کرد: چین باید رفتار خود را تغییر دهد تا از وقوع جنگ سرد با ایالات متحده جلوگیری شود.
منابع آگاه از دستیابی لندن و بروکسل به توافق اولیه برای برگزیت خبر می دهند. کابینه انگلیس امروز تشکیل جلسه خواهد داد تا پیش نویس این توافق را مورد بررسی قرار دهد.
انتشار آمارهای مهم اقتصادی آمریکا منطقه یورو و چین طی ساعات آینده تاثیر مهمی بر بازارهای بین المللی خواهد داشت.

کارشناسان معتقدند، در چند هفته اخیر مدیریت صحیح اقتصادی، قضایی و امنیتی، موجب ثبات و سیر نزولی بازار ارز و سکه شده است.  قیمت ارز و طلا مکمل هم هستند و اگر ارز بتواند خود رابه خوبی در بازار عرضه کند و تقاضا را تامین کند، طبیعا روی قیمت تاثیر می گذارد و عکس این قضیه موجب افزایش قیمت می شود. در چند هفته اخیر مدیریت صحیح در اقتصاد منجر به کاهش قیمت ارز و طلا شد.اگر ارز نتواند در بازار، تقاضا را تامین کند، طبیعتا با کمبود مواجه می شود و اگر ارز گران شود، طلا هم گران می شود ولی اگر دربازار ارز باشد و سکه کم شود دلیل دیگری دارد که دست بانک مرکزی است و باید سعی شود این اتفاق نیفتد، و زمانی این اتفاق می افتد که بانک مرکزی نتواند سکه بازار را تامین کند. بانک مرکزی بعنوان پدر اقتصاد کشور باید نقدنیگی را دربازار کنترل و متعادل کند تا آثار آن در بازار نمودار شود.
 در اين رابطه بنی طبا، کارشناس اقتصادی هم گفت: مهمترین علت کاهش قیمت ارز و سکه در چند هفته گذشته مدیریت بانک مرکزی در تنظیم بازار بود.
او گفت: در مقطعی که ما شاهد نوسانات زیاد نرخ ارز و به طبع آن افزایش طلا و سکه بودیم، بانک مرکزی، برنامه ای برای کنترل بازار غیر رسمی و آزاد نداشت و بیشتر تمرکز را برای تامین ارز مورد نیاز تجارت قرار داده بود بنابرین با اخبار مختلف، شاهد افزایش قیمت ارز در یک روز بین هزار تا دو هزار تومان بودیم.
بنی طبا افزود: حدود یک ماه است که بانک مرکزی تصمیم گرفته این بازار را کنترل کند و در این راه موفق بوده است. در این مداخله بانک مرکزی با خرید و فروش همزمان و ذخایر اسکناسی خوبی که برای خود ایجاد کرده است، توانسته در بازار ارز و طلا ثبات ایجاد کند و معامله کنندگان کاغذی را از بازار بیرون کند.  
رضا ترکاشوند، دبیرکل انجمن صرافان هم گفت: کاهش و ثبات قیمت ارز و طلا در بازار علل متعددی دارد و بحث تنظیم بازار در دست بازیگران بازار است، منجمله " بانک مرکزی، صرافان، شرکت هایی که ارز دارند، مجوزهایی که بانک مرکزی صادر کرده در رابطه با اینکه صادرکنندگان جز،بتواند ارزشان را مستقیما وارد بازار کنند و تسهیلاتی که برای ورود ارز از بازارهای همسایه ایجاده شده است و از طرفی احساس اطمینان که مردم پیدا کرده اند".
او گفت: موارد فوق و احساس اطمینان و امنیت از طرف دولت و سیستم های مربوطه که در مردم بوجود آمد، موجب شد تا آن تورمی که همه منتظرش بودند اتفاق نیفتاد و بازار روند ثبات و نزولی به خود گرفت.
دبیرکل انجمن صرافان گفت: اگرجامعه بتواند به نقطه ای برسد که تولید برای تولید کننده و صادرات برای صادرکنندگان صرف داشته باشد و واردات برای وارد کننده، سودی نداشته باشد و مردم تشویق شوند کار بیشتر کنند و اشتغال ایجاد شود، آن نقطه، نقطه متعادلی است و می توان به ثبات و سیر نزوالی قیمت های امیدوار بود.

وضعیت تولید جهانی طلا
 
شورای جهانی طلا در تازه ترین گزارش خود آمارهای مربوط به تولید جهانی طلا در سه ماه سوم امسال را منتشر کرده است. شورای جهانی طلا اعلام کرد: تولید جهانی طلا در سه ماه سوم امسال با 1.9 درد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل به بیش از 875 تن رسیده است.
بر اساس این گزارش این بالاترین سطح تولید طلا در یک فصل طی سال های اخیر به شمار می رود . میانگین تولید طلا در 5 سال اخیر در هر فصل به 809 تن رسیده است.
گرچه برخی از کشورهای بزرگ تولید کننده طلا در این مدت با کاهش دو رقمی تولید روبرو شده اند ولی این کاهش با افزایش چشمگیر تولید از سوی سایر کشورها جبران شده است.
قوانین زیست محیطی در چین همچنان تاثیر منفی زیادی بر وضعیت تولید طلا داشته است. تولید طلای این کشور در سه ماه سوم امسال با 6 درصد کاهش نسبت به سال قبل روبرو شده است.
تولید طلای آفریقای جنوبی نیز در این مدت بیش از 10 درصد کاهش داشته است. در پرو نیز تولید طلا در سه ماه سوم امسال بیش از 17 در صد کاهش نشان می دهد. البته از سوی دیگر مالی با 34 درصد و پاپوا گینه نو هم با 25 درصد افزایش تولید روبرو شده اند. تولید طلای آمریکا نیز بیش از 9 درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته است.