:
كمينه:۲۱.۵۱°
بیشینه:۲۱.۹۹°
Updated in: ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۸
مدیرکل دفتر ریاست مرکز آمار ایران مطرح کرد

تاثیر مستقیم آمارهای رسمی روی سرمایه اجتماعی

مدیر کل دفتر ریاست مرکز آمار ایران با تاکید بر ضرورت ارائه آمارهای رسمی واحد بر اثرگذاری ارائه آمارهای رسمی بر سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی تاکید کرد.
کد خبر: ۱۲۳۶۶۶
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۹
اقتصادگردان- سید حسین پیمان - مدیر کل دفتر ریاست مرکز آمار ایران - در نشست خبری مدیران این سازمان با خبرنگاران، برخی از مهمترین آمارهای حوزه رسانه‌ها را به این شرح اعلام کرد: عناوین رسانه‌های بر خط تا سال ۱۳۹۶ حدود ۲۵۹۲ رسانه بوده است که نسبت به سال‌ ۱۳۹۳، حدود ۷۱ درصد افزایش داشته است. از این تعداد همچنین ۸۴ درصد پایگاه‌های خبری،  ۱۶ درصد خبرگزاری‌های رسمی و ۱۹ درصد هم دولتی بوده‌اند. تعداد خبرگزاری‌های دولتی هم حدود ۴۶ درصد افزایش پیدا کرده است. استان کرمانشاه با ۴۰۰۰ و قزوین با ۱۲۰۹ دکه روزنامه‌ فروشی بیشترین آمار روزنامه‌ فروشی را در کشور دارند.

وی با تاکید بر این که آمارها ما را از یک جامعه محاوره‌ای دور می‌کند، گفت‌: شفافیت آماری ارتقای همبستگی و سرمایه اجتماعی را به وجود می آورد. ضمن این که اساسا بدون آمارهای رسمی ما نمی‌توانیم نظام بودجه‌ریزی مناسبی داشته باشیم.

او با اشاره به ضرورت حذف موازی کاری‌ها در حوزه آمار، تاکید کرد: ایجاد ساز و کار یکپارچه یک ضرورت است، چرا که با موازی کاری نمی‌توان به حاکمیت مطلوب رسید. موازی کاری سازمان ها باعث می‌شود تا این گونه القا شود که سیاستگذاران ما صادق نیستند و همین مساله می‌تواند باعث کاهش سرمایه اجتماعی در جامعه شود.

مدیر کل دفتر ریاست مرکز آمار ایران با اشاره به ارائه برخی از آمارهای اقتصادی توسط بانک مرکزی، اظهار کرد: نمی‌شود که یک نهاد سیاستگذاری خودش هم سیاستگذاری کند و هم سنجش را انجام دهد. این نتیجه‌ای جز دوباره سازی هزینه‌ها ندارد.

او همچنین به برخی از آمار حوزه‌های رسانه‌ای هم اشاره کرد و گفت‌: تا سال ۱۳۹۵، ۶۰۷۹ عنوان رسانه چاپی داشته‌ایم که پنج درصد آن را روزنامه‌ها تشکیل می‌دهند. همچنین تعداد کل نشریات در ۱۳۹۶، ۴۶ درصد نسبت به ۱۳۸۵ افزایش یافته است.

پیمان با بیان این که آمار رسمی به واسطه دولت شکل گرفته است، گفت‌: آمار رسمی جزو کالاهای اساسی و یا سرمایه‌ای محسوب می‌شود. یکی از  امتیازاتی که آمار رسمی ایجاد می‌کند، ایجاد فهمی مشترک است. به طوری که زمانی که از درآمد سرانه یا ارزش افزوده صحبت به میان می آوریم همه یک برداشت واحد از آن دارند.