:
كمينه:۲۰.۴°
بیشینه:۲۰.۹۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴
مقررات‌ جدید حمل‌و‌نقل دریایی کشتی‌ها را به استفاده از سوخت‌های کم گوگرد ملزم می‌کند

دست بالای گازوئیل در حمل‌و‌نقل دریایی

متخصصانی که در گردهمایی هفته جاری خبرگزاری اس‌اند‌پی گلوبال پلاتز در بروکسل شرکت کرده بودند ادعا کرده‌اند که مقررات جدید سازمان بین‌المللی دریانوردی در خصوص انتشار نفت که از سال 2020 اجرایی می‌شود به افزایش تقاضا برای گازوئیل منجر می‌شود.
کد خبر: ۱۲۱۸۲۶
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۰
اقتصادگردان- مقررات انتشارات نفتی تنها کشتی‌هایی را مجاز به حرکت در اقیانوس‌ها می‌داند که با سوخت‌هایی با سطح گوگرد نازل (0.5 درصد یا کمتر) کار می‌کنند. این مقررات با هدف کاهش انتشارات کربن در حمل‌و‌نقل دریایی به نصف تا سال 2050 به مرحله اجرا گذاشته می‌شود. کشتی‌هایی که از سوخت‌هایی با درصد گوگرد بالاتری استفاده کنند (سطح مجاز کنونی برای سوخت‌های مورد استفاده در دریانوردی 3.5 درصد گوگرد است) تنها در صورتی اجازه تردد خواهند یافت که دستگاه‌های لازم برای تصفیه انتشارات را نصب کرده باشند. البته این دستگاه‌ها نیز بسیار گران هستند.

در نتیجه، این طور انتظار می‌رود که ضربه سختی بر پیکره تقاضا برای سوخت‌هایی با میزان گوگرد بالا وارد شود و از سوی دیگر، تقاضا برای سوخت‌هایی با گوگرد پایین افزایش یابد. گازوئیل و نفت کوره کم‌گوگرد در شمار دسته نخست قرار می‌گیرند. یکی از شرکت‌کنندگان همایش پالایش اس‌اند‌پی گلوبال پلاتز به اویل‌پرایس در این باره گفت که انتظارمی‌رود تقاضا برای این دو نوع سوخت به میزان 1 میلیون و 600 هزار بشکه در روز افزایش یابد.

از نگاه اویل‌پرایس، پالایشگاه اروپایی دلیلی برای خوشحالی دارند و آن‌هم اینکه تقاضا برای گازوئیل اخیرا در قاره سبز به دلیل تغییر در مقررات این قاره و ارجحیت دادن بنزین بر گازوئیل، حرکت به سمت خودروهای الکترونیک و رسوایی گازوئیل (به دلیل دستکاری شرکت فلکس‌واگن در آمار انتشارات سوختی)، رو به افول بود. نکته جالب این است که همانطور که وبسایت یورواکتیو در گزارش اشاره کرده، جایگزینی خودروهای گازوئیلی با خودروهای الکترونیک، تاثیر چشمگیری روی انتشارات کربن‌دی‌اکسید نخواهد داشت. با این وجود، اتحادیه اروپا بر افزایش استفاده از خودروهای الکترونیک پای می‌فشارد.

تنها پالایشگاه‌ها در اروپا از این افزایش تقاضا سود نخواهند برد. پالایشگاه‌های امریکایی ماند هر چند که تولید گازوئیل برای آنها بدون هزینه نخواهد بود از این ضیافت بی‌نصیب نمی‌مانند. همین ماه پیش، رابرت راپیر، کارشناس برجسته انرژی در وبسایت فوربس نوشت که قیمت گازوئیل به دلیل تغییرات در مقررات حمل‌و‌نقل دریایی، تکان شدید خواهد خورد. راپیر در یادداشت خود اضافه کرد که نخستین‌بار پالایشگاه‌ها از مقررات سال 2006 در ایالات‌متحده سود بردند؛ مقرراتی که استفاده از گازوئیل با گوگرد پایین را الزامی کرد. وی نوشت: «حال پالایشگاه‌ها باید ظرفیت تولید گازوئیل کم‌گوگرد خود را افزایش دهند و این هم به معنای سرمایه‌گذاری در ابزار و خرید بیشتر نفت شیرین است چرا که نفت شیرین به نسبت نفت ترش، گوگرد کمتری را در ترکیب خود دارد». از نگاه این کارشناس انرژی، این امر خود به افزایش تقاضا برای نفت خام و به تبع افزایش قیمت منجر می‌شود. تولید‌کنندگان LNG نیز از تغییر مقررات حمل‌ونقل دریایی سود خواهند برد چرا که LNG خود گزینه دیگری برای جایگزینی سوخت‌های با سطح گوگرد بالا هستند. با این همه تنها 125 کشتی در ناوگان تجاری جهان (با بزرگی 60 هزار کشتی) با LNG کار می‌کنند. از طرفی، دستگاه‌های تصفیه انتشارات گوگردی آن‌چنان مورد توجه ناوگان‌های دریایی فرار نگرفته است. همین موارد باعث می‌شود که سود زیادی در انتظار تولیدکنندگان گازوئیل و نفت کوره کم‌گوگرد باشد.