مدیرکل دفتر سرمایه گذاری و نظارت بر بهره برداری وزارت راه و شهرسازی گفت: برای سرعت بخشیدن به روند احداث پلهای عابر پیاده مورد نیاز در جاده های برون شهری، زمینههای جلب مشارکت و سرمایهگذاری بخش خصوصی از سوی سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای فراهم شد.
اقتصادگردان- به گزارش وزارت راه و شهرسازی، «حمیدرضا شهرکی ثانوی» افزود: یکی از برنامههای
اولویتدار سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای، احداث پلهای عابر پیاده
است که در این زمینه، علاوه بر استفاده از اعتبارات بخش دولتی، از سال 83
احداث پلها با مشارکت بخش خصوصی آغاز شد و با انعقاد قراردادهای بلندمدت
به صورت قرارداد BOT (ساخت، بهره برداری، واگذاری) انجام شده است.
قرارداد
BOT روشی است که در آن ساخت و بهره برداری پروژه به مدت معینی توسط شرکتی
تحت عنوان «شرکت پروژه» انجام شده و انتقال طرح به کارفرما پس از طی مدت
معینی و بعد از تحصیل درآمد لازم محقق می شود.
وی افزود: براساس این
قراردادها، ساخت و نصب و نگهداری و بهرهبرداری از پل عابر پیاده توسط
اشخاص متقاضی انجام شده و هم زمان اجازه بهرهبرداری از فضای تبلیغاتی
پیشانی پل ساخته شده برای کل دوره قرارداد نیز به سرمایهگذار مربوطه اعطاء
میشود.
شهرکی خاطرنشان کرد: این روش در طول سالهای گذشته مورد
استقبال قرار گرفت به طوری که تعداد پلهای احداثی با مشارکت بخش خصوصی
بیشتر از پلهای احداثی با اعتبارات سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای
بوده است و با کاهش یافتن فضاهای مورد نیاز در برخی استانها، اکنون
بازسازی و مقاومسازی پلها به روش مذکور نیز از طرف بخش غیردولتی، پیشنهاد
شده و در دست بررسی قرار است.
مدیرکل دفتر سرمایهگذاری و نظارت بر
بهرهبرداری افزود: با توجه به اینکه در برخی استانها هنوز نیاز به احداث
پل عابر پیاده وجود دارد، فهرست نقاط مورد نیاز در تارنمای اینترنتی سازمان
راهداری و حمل و نقل جادهای به نشانی
http://www.rmto.ir/Documents/0697.pdf بارگذاری شده است.
براساس این
گزارش، تصادفات عابران پیاده در مراکز جمعیتی بینراهی از نظر شدت حادثه و
ضربات وارده، تفاوتهای قابل توجهی با مناطق شهری دارد از این رو کاهش
سوانح و تلفات عابران پیاده در دستور کار ویژه سازمان راهداری وحمل و نقل
جادهای قرار گرفته است.
طبق آمار پلیس، عابران پیاده در 30 درصد تصادفات شهری موثرند که این رقم در کلانشهرها در مواردی به 50 درصد هم می رسد.