:
كمينه:۲۴.۸۴°
بیشینه:۲۴.۹۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴
نرخ دلار ساير ارزها در سنا کاهش یافت

رشد ۸۰ هزار تومانی قیمت سکه، دلار در صرافي ها 10600 تومان و در سنا 8395 تومان معامله شد

دلار در سامانه سنا با افت نسبت به روز يك شنبه 8395 تومان قیمت خورد. همچنين درهم 2103 تومان، پوند13379 تومان، يورو 9079، يوان 1140 تومان، در سامانه سنا به فروش رسيدنرخ خريد دلار در صرافي ها 10 هزار و 500 تومان و نرخ فروش آن نيز 10 هزار و 600 تومان است . براين اساس، به دنبال رشد نرخ اونس جهاني در هفته هاي اخير به 1204 دلار و اعلام قيمت دلار 10600 توماني،‌ نرخ طلا و سكه نيز افزايش يافته، اكنون اختلاف ميانگين نرخ دلار در سنا و بازار صرافي ها و آزاد 2205 تومان شده است كه نشان مي دهد در سامانه سنا و نيما، دلار و ارزهاي ديگر به نرخ هاي متفاوتي در حال معامله است
کد خبر: ۱۲۰۳۲۶
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۰





اقتصاد گردان - قیمت انواع سکه روز دوشنبه در بازار تهران در حالی افزایش یافت که دلار در سامانه سنا با افت نسبت به روز يك شنبه 8395 تومان قیمت خورد.  همچنين درهم 2103 تومان، پوند13379 تومان، يورو 9079، يوان 1140 تومان،  در سامانه سنا به فروش رسيد. 

  اين در حاليست كه مشاهدات خبرنگار ما حاكي از آن است كه نرخ خريد دلار در صرافي ها 10 هزار و 500 تومان و نرخ فروش آن نيز 10 هزار و 600 تومان است . براين اساس، به دنبال رشد نرخ اونس جهاني در هفته هاي اخير به 1204 دلار و اعلام قيمت دلار 10600 توماني،‌ نرخ طلا و سكه نيز افزايش يافته اما نسبت به ماه هاي اخير با ثبات نسبي بازار طلا و ارز مواجه است و از التهابات شديد ارديبهشت و خرداد و تيرماه 97 كاسته شده است. اكنون اختلاف ميانگين نرخ دلار در سنا و بازار صرافي ها و آزاد 2205 تومان شده است كه نشان مي دهد در سامانه سنا و نيما، دلار و ارزهاي ديگر به نرخ هاي متفاوتي در حال معامله است كه ميانگين آن از نرخ بازار آزاد 2200 تومان كمتر شده است. 
برخي كارشناسان با اشاره به طرح سپرده ارزي كه بانك مركزي اعلام كرده و همچنين با توجه به تحويل ارز پتروشيمي ها به بانك مركزي، معتقدند كه اين موضوع مي تواند روي عرضه ارز اثرگذار باشد و نرخ ارز را با ثبات نسبي بيشتري قبل از تحريم هاي آبان ماه مواجه كند و لذا در شهريور و مهرماه احتمالا وضعيت كنوني با ثبات نسبي ادامه خواهد يافت. 
اما برخي صاحب نظران با توجه به برخوردي كه با خريد سكه هاي طلا شده و همچنين سابقه پرداخت ريالي با نرخ ارز مبادله اي و رسمي به موجودي ارزي سپرده گذاران معتقدند كه اين موضوع باعث شده كه تمايل به سپرده گذاري با رشد مورد انتظار همراه نباشد و بانك مركزي،‌ دولت و قوه قضاييه و مجلس بايد در اين زمينه با فرهنگ سازي و اعلام مواضع خود، اطمينان مردم نسبت به سپرده گذاري ارزي، تضمين پرداخت سپرده به صورت ارز و سود آن را مورد تاكيد قرار دهند تا مردم با خيال راحت به رشد سپرده گذاري در بانك ها اقدام كنند و از خريد هاي ارز در بازار نيز كاسته شود و به افزايش عرضه ارز كمك كند. 
در شرايطي كه نرخ هر انس طلا به 1204 دلار رسيد هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید امامی روز دوشنبه پنجم شهریور ماه ۹۷ در بازار تهران با ۸۰ هزار تومان افزایش نسبت به روز يك شنبه  با رقم ۳ میلیون و ۹۲۰ هزار تومان به فروش رسید. همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با ۱۰ هزار تومان رشد نسبت به روز یکشنبه به ارزش ۳ میلیون و ۴۶۶ هزار تومان داد و ستد شد.
از سویی دیگر، در بازار آزاد هر قطعه نیم سکه بهار آزادی با ۱۰ هزار تومان افزایش در مدت مشابه یک میلیون و ۷۵۴ هزار تومان و هر قطعه ربع بهار آزادی نیز با ۲۰ هزار تومان رشد به ارزش ۹۲۳ هزار تومان معامله شد.
بر اساس این گزارش، هر قطعه سکه گرمی نیز بدون تغییر نسبت به یکشنبه به قیمت ۵۰۲ هزار تومان معامله شد. هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز با ۵ هزار تومان رشد به ارزش ۲۹۹ هزار و ۸۰۰ تومان فروخته شد.

ریزش نرخ یورو به زیر ۹ هزار تومان در نیما
از سوي ديگر، نرخ هر یورو درسامانه نیما به کمتر از ۹ هزار تومان رسید ضمن اینکه تامین ارز واردات با کاهش قیمت‌ها در سامانه نیما سرعت گرفته است و به نظر مي رسد كه با تزريق ارز پتروشيمي ها به بانك مركزي، عرضه ارز نيز در نيما افزايش يافته و همين موضوع باعث كاهش نرخ يورو شده است..
 از ابتدای اجرای بسته جدید ارزی در تاریخ ۱۶ مردادماه تا کنون حدود ۶۸۰ میلیون یورو از ارز حاصل از صادرات غیر نفتی توسط سامانه نیما جذب و از این مقدار بیش از ۴۸۰ میلیون یورو جهت تامین ارز واردات کالا و خدمات به کشور، فروخته شده است.
از آنجا که در هفته‌های ابتدایی تجار و بازرگانان به علت بالا بودن قیمت رغبتی به ارائه‌ تقاضا در بازار دوم نداشتند، کاهش تقاضا منجر به کاهش قیمت ارز توسط صادرکنندگان شد و ‌با ورود قیمت یورو به زیر ۹۰۰۰ تومان در روزهای اخیر شاهد افزایش تقاضا در این بازار هستیم. به گونه‌ای كه تقاضای ارز در روز یکشنبه مورخ ۴ شهریور ماه با رشد قابل توجهی مواجه شده است.
این روند افزایش در ارسال تقاضا نشان‌دهنده‌ اطمینان تجار به بازار دوم و سامانه نیما است که نوید بازگشت ثبات به بازار ارز را می‌دهد.
بدیهی است با توجه به اختلاف میزان ارز عرضه و فروخته شده در سامانه نیما، شاهد کاهش نرخ ارز در روزهای آتی و افزایش بیش از پیش تقاضا باشیم.
حباب سکه ۹۰۰ هزار تومان شد
همچنين رییس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر میزان حباب هر قطعه سکه را ۹۰۰ هزار تومان تخمین زد و گفت: میزان معاملات سوداگران تشدید شد.
محمد کشتی آرای با تاکید بر اینکه میزان معاملات در بازار سکه و طلا زیاد نیست، اظهارداشت: بازار طلا و سکه از هفته گذشته با کاهش حجم معاملات مواجه شده و نوسان قیمت ها نیز در محدوده ای بسیار اندک است.
رییس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر تصریح کرد: همچنین با نزدیک شدن به ایام محرم و تاسوعا و عاشورای حسینی، میزان داد و ستدها در این بازار کاهش بیشتری می یابد.

وی با تاکید بر اینکه معاملات در بخش سوداگری سکه انجام می شود افزود: بیشتر داد و ستدها در بازار سکه در بخش سوداگری بوده و در عین حال، معاملات و نوسانات بازار تا حدودی به میزان تغییرات بازار ارز وابسته است.
کشتی آرای ادامه داد: با این وجود، هیجان و التهاب در بازار طلا و سکه فروکش کرده و میزان نوسانات حدود ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان است. به گفته وی، میزان حباب سکه تمام بهار آزادی حدود ۹۰۰ هزار تومان تخمین زده می شود.

بازگشت ارزهای خانگی به چرخه اقتصاد
همچنين عضو شوراي فقهي بانك مركزي با بیان اینکه طرح سپرده‌گیری ارزی در شبکه بانکی موجب بازگشت ارزهای خانگی به چرخه اقتصادی می‌شود، گفت: نرخ سود این سپرده‌ها مناسب و جذاب است.
علی صالح آبادی درباره بخشنامه سپرده‌گیری ارزی در شبکه بانکی اظهار داشت: با توجه به اینکه امروز ممکن است بسیاری از افراد ارزهای فیزیکی به صورت اسکناس در اختیار داشته باشند نیاز بود که سازوکاری اندیشیده شود که این منابع به شبکه رسمی کشور بازگردد.
وی افزود: سپرده‌گذاری این اسکناس‌ها امنیت بیشتری را برای مردم فراهم می‌کند، ضمن اینکه کمک می‌کند این پول در چرخه اقتصادی استفاده شود و افراد نیز سود دریافت کنند. مدیرعامل بانک توسعه صادرات با بیان اینکه تدبیری که در این زمینه اندیشده شده و در مصوبه هیات وزیران در بسته ارزی نیز  آمده این است که افراد وجوه خود را نزد بانک‌ها سپرده‌گذاری کنند، ادامه داد: بانک‌ها این وجوه را با کارمزد ۰.۳ درصد نزد بانک مرکزی سپرده‌گذاری می‌کنند و بانک مرکزی برای ارزهای یورو، درهم و دلار سودهایی را در طول سال به صورت ماهانه پرداخت می‌کند.
صالح‌آبادی یادآور شد: همانطور که سالیان سال است که مردم ریال را خارج از شبکه بانکی نگهداری نمی‌کنند و آن را نزد بانک‌ها سپرده‌ می‌کنند و نقل و انتقالات نیز در شبکه بانکی انجام می‌شود، در حوزه ارزی نیز باید این اتفاق بیفتد.

وی تصریح کرد: امروز مردم ارزهای خارجی مانند یورو، دلار و درهم را به صورت اسکناس نگهداری می‌کنند و این پول از چرخه اقتصادی خارج می‌شود، بنابراین با تدبیری که اندیشیده شده می‌توان ارزهای راکد را که در منازل وجود دارد جذب شبکه بانکی کرد.
تضمین سپرده ارزی به تایید سران سه قوه رسید
محمدرضا تابش نماینده مجلس در شورای پول و اعتبار تاکید کرد که تضمین حاکمیتی برای سپرده های ارزی انجام شده است.
وي تابش با اشاره به بخشنامه بانک مرکزی برای سپرده های ارزی، اظهارداشت: در گذشته در زمینه سپرده ارزی تجربه ای داشتیم که موج بی اعتمادی در مردم نسبت به سپرده ارزی در بانک ها ایجاد شده بود. موضوع سپرده ارزی در جلسه ستاد هماهنگی سران سه قوه مطرح شد و با بررسی بی اعتمادی مردم به این موضوع ستاد هماهنگی سران سه قوه تضمین سپرده های ارزی را تایید کردند که به اصطلاح به تایید مقام معظم رهبری رسیده است.

تضمین حاکمیتی برای سپرده های ارزی

همچنين عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات  و نماینده مردم اردکان  تاکید کرد: این بار در زمینه سپرده ارزی در بانک ها محکم کاری شد و تضمین حاکمیتی و فراتر از بانک مرکزی در نظر گرفته شد تا مردم به سپرده گذاری ارزی در بانک ها اعتماد کنند. مردم باید بدانند سپرده های ارزی را که در بانک ها به ودیعه می گذارند در هر زمان که بخواهند با سود سپرده می توانند از بانک های عامل برداشت کنند. برخی می گویند رقم سود سپرده های ارزی زیاد است و بانک ها از عهده پرداخت آن بر نمی آیند، اما در هر صورت این سپرده ها تضمین شده است. ممکن است سود سپرده ها زیاد باشد اما در مقایسه با اعمال تخریبی که نقدینگی دارد و بهم خوردگی که در عرضه و تقاضای ارزهای خارجی وجود داشت پرداخت این سودها نفع بیشتری دارد.