:
كمينه:۲۶.۵۱°
بیشینه:۲۷.۷۹°
Updated in: ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۸
یک مقام مسئول کارگری تاکید کرد

آشنایی جوانان با مهارت‌های شغلی از دوران دبیرستان

دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران معتقد است برای ایجاد انطباق بین رشته‌های دانشگاهی و نیازهای بازارکار باید یک مرکز مطالعات بازار کار در کشور به وجود آید و جوانان جویای کار از دوران دبیرستان با مهارت‌های کسب و کار آشنا شوند.
کد خبر: ۱۱۹۳۲۶
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۱
اقتصادگردان- هادی ابوی‌ با اشاره به عدم تناسب بسیاری از رشته‌های دانشگاهی و نیازهای بازار کار اظهارکرد: افراد باید از دوران دبیرستان آموزش‌های مهارتی را فرابگیرند و در سایه پیوند میان دانش و تجربه وارد بازار کار شوند.

 وی بر ضرورت فراگیری آموزش‌های مهارتی در دوران دبیرستان و دانشگاه تاکید کرد و گفت: امروز بسیاری از جوانان دارای مدرک‌ها و گواهینامه‌های مختلف هستند ولی وقتی از آن‌ها درباره مهارت یک کار سوال می‌شود، اطلاع چندانی از آن ندارند، در حالی که افراد باید همزمان با گذراندن دروس تئوری، کارآموزی هم بکنند تا با فضای واقعی کسب و کار آشنا شوند.

دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران خاطرنشان کرد: یکی از مسایل مهمی که در بحث بیکاران جامعه به ویژه فارغ‌التحصیلان داریم، موضوع فقدان مهارت است. در گذشته جمعیت کمتر بود و مولفه‌هایی چون رشد جمعیت و افزایش جویندگان کار را نداشتیم ولی امروز با افزایش رشد جمعیت به ویژه تعداد فارغ‌التحصیلان لازم است مهارت‌آموزی قبل از ورود به بازار کار را گسترش دهیم.

به گفته ابوی امروز بسیاری از جویندگان کار و دانش آموختگان وقتی وارد بازار کار می‌شوند، دنبال میز و صندلی هستند در حالی که این شیوه جواب نمی‌دهد، چون سیستم اشتغال روز به روز در حال تغییر است و دانش‌آموختگان باید هنر مهارت‌آموزی را فرابگیرند.

این مقام مسئول کارگری در ادامه یکی دیگر از علل عدم انطباق رشته‌های دانشگاهی با نیاز بازار کار را نبود یک مرکز جامع مطالعات بازار کار دانست و گفت: اگر چنین مرکزی ایجاد شود می‌تواند رشته‌هایی که بیشترین متقاضی و بازار کار را دارد، تعریف و گسترش دهد. ما در بحث مطالعه بازار کار ضعیف هستیم و همین مساله موجب شده تا جوانی که از پشت میز دانشگاه فارغ التحصیل می‌شود، در ورود به بازار کار با یأس و ناکامی مواجه شود.

ابوی در پاسخ به این پرسش که چرا برخی رشته‌های دانشگاهی علیرغم آنکه جدید و به روز هستند، بازار کاری ندارند؟ گفت: بعضی از رشته‌ها مثل فناوری اطلاعات (IT)  جزو رشته‌های جدید و جذاب و پرطرفدار است که ورود به آن‌ها مهارت‌های شغلی می‌طلبد ولی همین رشته‌ها در بازار به قدری اشباع شده که برای فارغ التحصیلان این رشته‌ دیگر جای کاری نیست.

به گزارش ایسنا، بسیاری از کارشناسان عمده‌ترین دلیل بیکاری جوانان و فارغ التحصیلان را عدم آشنایی با فضای کسب و کار و فقدان مهارت‌های شغلی عنوان می‌کنند. سالانه بیش از یک میلیون متقاضی کار وارد بازار کار کشور می‌شوند که این امر ضرورت ارائه آموزش‌های مهارتی در کنار دروس تئوری و دانشگاهی را بیش از پیش آشکار می‌کند.