:
كمينه:۲۳.۷۳°
بیشینه:۲۴.۷۹°
Updated in: ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۴
تعطیلی 6 هزار واحد صنفی طلافروش در کشور

روایت رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر از پشت پرده گرانی بی‌سابقه سکه و طلا در کشور

احمد وفادار با بیان اینکه بسیاری از واحدهای صنف طلا و جواهر زیان زیادی از گرانی طلا دیده‌اند، اظهار کرد:‌ طلای فروخته‌شده باید با نرخ‌های بسیار بالاتری در مغازه‌ها جایگزین شود که نیاز به سرمایه بالا دارد و این وضع باعث زیان طلافروشان شده است.
کد خبر: ۱۱۸۷۴۴
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۴
اقتصاد گردان - رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر می‌گوید بالارفتن قیمت طلا و سکه نتیجه فعالیت سفته‌بازانه‌ای است که در پشت پرده بازار در حال انجام است. واحدهای صنفی طلافروش جرأت اخلال در بازار را ندارند و نابسامانی‌های بازار نتیجه مستقیم اخلال سفته‌بازانه است که هم مردم و هم دولت را فریب می‌دهند.


احمد وفادار در گفت‌وگو با خبرنگار پانا با بیان اینکه بسیاری از واحدهای صنف طلا و جواهر زیان زیادی از گرانی طلا دیده‌اند، اظهار کرد:‌ طلای فروخته‌شده باید با نرخ‌های بسیار بالاتری در مغازه‌ها جایگزین شود که نیاز به سرمایه بالا دارد و این وضع باعث زیان طلافروشان شده است.

وی ادامه داد:‌ در تهران 1200 واحد مربوط به طلا و جواهرات شامل واحدهای تولیدی، نیمه‌تولیدی و فروشندگی تغییر کاربری داده‌اند یا با ظرفیت بسیار پایین کار می‌کنند که در حکم واحد تعطیل محسوب می‌شود و نیروی کار آنها نیز بیکار شده و به مشاغل پایین‌تر مانند کار در تاکسی تلفنی روی آورده‌ است.

تعطیلی 6 هزار واحد صنفی طلافروش در کشور

وفادار خاطرنشان کرد: در کشور حدود 6 هزار واحد صنفی طلا و جواهر تعطیل شده‌اند یا تغییر کاربری داده‌اند.

وی اظهار کرد:‌ اخلال در بازار طلا و جواهر و نرخ سکه درماه‌های اخیر از سوی سفته‌بازانی در حال انجام است که از تقاضای کاذب ایجاد‌شده در بازار سود کلان به دست آورده‌اند.

رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر ادامه داد:‌ شیوه کار سفته‌بازان به این ترتیب است که ابتدا تقاضایی را مطرح می‌کنند به طور مثال می‌گویند تقاضای 1000 سکه را دارند و در این میان واحدهای مختلف قیمت پیشنهادی خود را مطرح می‌کنند. یک واحد صنفی طلافروشی می‌گوید مثلا من هر سکه را سه میلیون و 500 هزار تومان می‌دهم و واحد دیگری نرخ دیگری را مطرح می‌کند و در این میان تقاضای کاذبی در بازار مطرح می‌شود که بر افزایش رقابت برای بالابردن نرخ تاثیرگذار است و ممکن است حتی تقاضای واقعی برای خرید نباشد.

وفادار گفت:‌ بالارفتن قیمت کاذب طلا و سکه نتیجه فعالیت سفته‌بازانه‌ای است که در پشت پرده بازار در حال انجام است. واحدهای صنفی طلافروش جرأت اخلال در بازار را ندارند و نابسامانی‌های بازار نتیجه مستقیم اخلال سفته‌بازانه است که هم مردم و هم دولت را فریب می‌دهد.

مدیریت بازار سکه در اختیار بانک مرکزی نیست

وی گفت: ضرب سکه و توزیع آن از سوی بانک مرکزی انجام می‌شود اما مدیریت این بازار در اختیار بانک مرکزی نیست و دارندگان نقدینگی‌های بالا که بازارگردانی را برعهده دارند هر از گاهی در یکی ازبازارهای کالایی اختلال ایجاد می‌کنند.

وفادار به اشاره به کاهش قابل توجه فروش مصنوعات طلا اظهار کرد:‌ فروش این مصنوعات به صفر رسیده است و تنها افرادی که به دلیل ازدواج یا هدیه مجبور به خرید هستند به فروشگاهها مراجعه می‌کنند و البته خریدها نیز به سرویس‌های سبک و با وزن پائین و به دور از جواهرات محدود شده است.

رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر با تاکید بر غیر قابل پیش‌بینی بودن بازار اظهار کرد:‌ نقدینگی سرگردان و فعالیت‌های سفته‌بازانه در هر بازاری که ورود پیداکند موجب ایجاد اختلال در آن بازار می‌شود و تاثیر منفی بر روی آن صنف به دنبال خواهد داشت.
مالیات بر ارزش افزوده طلا باید تنها مشمول اجرت باشد
وفادار درباره کاهش مالیات برارزش افزوده طلا نیز گفت:‌ کاهش ارزش افزوده طلا و اعمال آن بر اجرت ساخت در قالب طرحی با عنوان اصلاحیه قانون مالیات بر ارزش افزوده در مجلس درحال بررسی است که هنوز نهایی نشده است.
وی تصریح کرد: یکی از دلایل تعطیلی واحدها در سطح کشور بالابودن میزان مالیات برارزش افزوده است که خرید طلا به قصد سرمایه‌گذاری را در سال‌های اخیر غیرقابل توجیه کرده است.