:
كمينه:۱۳.۷۹°
بیشینه:۱۶.۹۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴
فروش ارز صادراتی پتروشیمی‌ها در بازار ثانویه هنوز اجرایی نشده است

شاخص بورس ۳۰۰۰ واحد افزایش یافت، ارز پتروشيمي هنوز وارد بازار ثانويه نشده

به دنبال شايعه ورود ارز صادراتي پتروشيمي ها به بازار ثانويه، روز شنبه شاخص کل بورس با ۳۰۷۷ واحد رشد و رسیدن به ۱۱۱ هزار و ۸۷۷ واحد معاملات اولین روز هفته جاری را به پایان رساند و در روزی که اتفاق تازه ای در فضای اقتصادی ایران رخ نداد اما بورس و سهامداران بر بستر اخبار شکل گرفته ارزی، معاملات پر هیاهویی را شکل دادند. اما پيگيري ها نشان مي دهد كه هنوز ارز پتروشيمي ها
کد خبر: ۱۱۸۶۵۵
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۷
اقتصاد گردان - 
رصد اتفاق ها و اخبار روز جاری تالار شیشه ای نشان می دهد در حالی با انتشار اخبار رفع تکلیف پتروشیمی‌ها برای فروش ارز ناشی از صادرات به نرخ رسمی ۴۲۰۰ تومان و امکان فروختن آن در بازار ثانویه با اقبال برای جمع آوری سهام گروه پتروشیمی و در عین حال هلدینگ‌های بزرگ آنها بود که با تسری این موج به سایر گروه‌های پیشروی بازار شکل‌گیری صف‌های میلیونی خرید در اغلب نمادهای معاملاتی را رقم زد هر چند که پرش ۳ هزار واحدی شاخص کل بورس بر روی تابلوی معاملات خودنمایی کرد.

روند حرکت شاخص ها

بر اساس آمارهای معاملاتی، روز جاری همه شاخص های بورس با رشد به کار خود پایان دادند به طوری که شاخص کل با ۳۰۷۷ واحد صعود معادل ۲.۸۳ درصد به ۱۱۱ هزار ۸۷۷ واحد، شاخص قیمت «وزنی - ارزشی» با ۹۰۲ واحد رشد معادل ۲.۸۳ درصد به ۳۲ هزار ۸۰۵ واحد، شاخص کل «هم وزن» با ۶۷ واحد افزایش معادل ۶۷ درصد به ۱۸ هزار و ۳۴۹ واحد، شاخص قیمت «هم وزن» با ۴۷ واحد رشد، معادل ۰.۳۷ درصد به ۱۲ هزار و ۹۹۱ واحد، شاخص آزاد شناور با ۳۰۳۱ واحد افزایش، معادل ۲.۵۷ درصد به ۱۲۰ هزار و ۸۷۹ واحد، شاخص بازار اول با ۲۲۳۹ واحد افزایش معادل ۲.۸۴ درصد به ۸۱ هزار و ۱۹۵ واحد و شاخص بازار دوم با ۶۲۶۲ واحد افزایش معادل ۲.۸۲ درصد، به ۲۲۸ هزار و ۶۶۳ واحد رسید.

نمادهای تاثیر گذار

از سویی دیگر امروز ۷ نماد « فارس با ۳۸۹ واحد، فولاد با ۳۵۷ واحد، فملی با ۲۱۵ واحد، کگل با ۲۰۹ واحد، پارس با ۱۷۹ واحد،  تاپیکو با ۱۵۳ واحد و جم با ۱۳۶ واحد» افزایش بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل بورس بر جای گذاشتند.

وضعیت شاخص صنایع

این گزارش می افزاید، روز همه شاخص های صنایع تالار شیشه ای با افزایش مواجه شدند به طوری که شاخص صنایع «وسایل ارتباطی با ۷۹ واحد رشد معادل ۴.۹۹ درصد به یک هزار و ۶۶۸ واحد، زراعت با ۲۴۷ واحد صعود معادل ۴.۹۷ درصد به ۵ هزار و ۲۳۰ واحد، کانه فلزی با ۱۴۹۴  واحد افزایش معادل ۴.۹۶ درصد به ۳۱ هزار و ۶۲۴ واحد، فلزات اساسی با ۳۵۹۹  واحد رشد معادل ۴.۷۷   به ۷۹ هزار و ۲۴ واحد، شیمایی با ۳۳۸  واحد افزایش، معادل ۴.۷۴ درصد به ۷ هزار و ۴۴۸ واحد، چند رشته ای صنعتی با ۴۹۶ واحد رشد معادل ۴.۴۸  درصد به ۱۱ هزار و ۵۸۲ واحد، ذغال سنگ با ۶۳  واحد افزایش معادل ۴.۱۱  درصد به یک هزار و ۶۰۵ واحد» رسید.

بیشترین افزایش قیمت

در عین حال نگاهی به آمارهای معاملاتی امروز بازار سهام مشخص می کند: قیمت سهام نمادهای «فایرا، لپارس، شخارک، کبافق، جم، شفن و تکنو» بیشترین افزایش قیمت و نمادهای «خپویش، دروز، دجابر، خمحور، پدرخش، سرود و ساروم» بیشترین کاهش قیمت را در بازار سهام رقم زدند.

توقف و بازگشایی نمادها

این گزارش می افزاید : طی معاملات امروز نماد معاملاتی شرکت‌های «شیر پگاه آذربایجان شرقی، صنعتی کیمی‌دارو، پارسوویچ و حق تقدم خرید سهام آن، کشت و دام گلدشت نمونه اصفهان، سیمان غرب، بانک انصار سولیران، ریشمک، بانک ملت، حق تقدم خرید سهام داروسازی اسوه، پگاه آذربایجان غربی، سیمان سبزوار، ایران ارقام، فرآورده‌های سیمان شرق، سرمایه‌گذاری رنا، مارگارین و مبین وان کیش» از سوی ناظر بازار سهام متوقف و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های «نیروسرمایه، صنعتی و معدنی کیمیایی زنجان گستران، توسعه اقتصادی آرین، سرمایه گذاری گروه صنعتی رنا، توسعه سرمایه گذاری کشاورزی آرین توسکا، پالایش نفت شیراز، کشت و صنعت شهداب ناب خراسان، کشت و دام قیام اصفهان، ماشین‌سازی اراک، مهندسی ساختمان و تأسیسات راه‌آهن، بیمه سینا، سیمان لار سبزوار، قند شیروان قوچان بجنورد، مبین وان کیش، لیزینگ رازی، جوش اکسیژن ایران، بیمه سامان، سیمان مجد خواف، لوازم خانگی پارس، حق تقدم خرید سهام شیشه‌سازی مینا، بیمه دی، کیمیای زنجان گستران، آهنگری تراکتورسازی ایران، بانک سینا، آلومینیوم ایران، توسعه سرمایه گذاری کشاورزی آرین توسکا، مهندسی صنعتی روان فن‌آور، کارخانجات نساجی بروجرد، صنعتی آرتا ویلتایر، پتروشیمی غدیر، سیمان باقران، کاشی و صدف سرام استقلال آباده، فارسیت دورود و مهندسی صنعتی روان فناور» بازگشایی شدند.
به این ترتیب، در پایان معاملات امروز بورس، در ۸۳ هزار و ۸۲۵ نوبت معاملاتی، ۲ میلیارد و ۲۹۶ میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش ۵۲۳ میلیارد تومان در بورس معامله شد و ارزش بازار به ۴۲۷ هزار و ۶۲۲ میلیارد تومان رسید.

فروش ارز صادراتی پتروشیمی‌ها در بازار ثانویه هنوز اجرایی نشده است
 
در حالی که امروز اخباری مبنی بر فروش ارز صادراتی پتروشیمی ها در بازار ثانویه منتشر شد، اما یک مقام مسئول در بانک مرکزی گفت این موضوع در شورای پول واعتبار مطرح و تصویب آن منوط به ستاداقتصادی دولت است.
امروز اخباری مبنی بر اینکه پتروشیمی ها از این پس دیگر الزامی به عرضه ارز حاصل از صادرات خود به دولت به نرخ ۴۲۰۰ تومانی نداشته و تنها با ارایه ارز با نرخ توافقی در بازار ثانویه، رفع تعهد ارزی خواهند کرد در برخی از رسانه ها منتشر شد.
همین خبر باعث شد تا شاخص بورس از صبح امروز بیش از سه هزار واحد رشد کند و تاثیر مثبتی بر بازار سرمایه داشته باشد. اما در همین حال یک مقام مسئول در بانک مرکزی در گفتگو با خبرنگار ایبِنا  گفت: شورای پول و اعتبار در این خصوص مصوبه ای نداشته است.
وی ادامه داد: همچنین بانک مرکزی بخشنامه ای برای انتقال ارز پتروشیمی ها از سامانه نیما به بازار ثانویه تاکنون صادر نکرده است. این مقام مسئول در بانک مرکزی تصریح کرد: براساس گروه‌بندی دولت، ارز حاصل از صادرات پتروشیمی ها، فولاد و مواد معدنی رنگین باید در سامانه ارزی نیما ثبت شود تا صرف واردات کالاهای گروه دوم شامل مواد اولیه و قطعات مورد نیاز صنایع و واحدهای تولیدی شود
در همین حال، احمد مهدوی ابهری رییس انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی با تکذیب ادعای فروش نرخ ارز پتروشمی‌ها در بازار ثانویه گفته است: تاکنون نه تنها بخشنامه ای به ما ابلاغ نشده، بلکه بحثی نیز در اینباره نشده است.
وی درباره ادعای مطرح شده توسط برخی رسانه ها مبنی بر رفع تکلیف پتروشیمی ها در فروش ارز ناشی از صادرات به نرخ رسمی ۴۲۰۰ تومان و امکان فروختن آن در بازار ثانویه، بیان داشت: این موضوع واقعیت ندارد.
وی یادآور شد: پیش از این پیشنهاداتی را مطرح کرده بودیم که بتوانیم ارز صادراتی پتروشیمی ها را در بازار آزاد فروخته و ما به تفاوت نرخ آزاد و رسمی را به خزانه دولت واریز کنیم که تاکنون مورد تایید قرار نگرفته است.