:
كمينه:۱۵.۷۹°
بیشینه:۱۹.۹۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴

واکنش نسبت به انتشار لیست دریافت کنندگان تسهیلات در گلستان

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان نسبت به مطالب منتشر شده درخصوص لیست دریافت کنندگان تسهیلات رونق تولید توسط استانداری گلستان واکنش نشان داد و گفت: برخی از مطالبی که در رسانه ها مطرح شده جوانمردانه نیست.
کد خبر: ۱۱۸۳۴۴
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۱
اقتصادگردان- حسینقلی قوانلو در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: تسهیلات رونق تولید به واحدهای کوچک و متوسطی اعطا می‌شود که دارای چک برگشتی و بدهی معوق، نبود گزارشهای حسابرسی یا نبود نسبت مالکانه مد نظر بانک ها بودند. در مجموع به این واحدها در قالب رونق تولید می‌توان دو بار تسهیلات داد. یک مورد در قالب طرح توسعه و مورد دیگر بر اساس پروانه بهره برداری است.

وی بیان کرد: در واقع تسهیلات رونق تولید به واحدهایی اعطا می شود که مشکل نقدینگی دارند و می‌توانند با این تسهیلات اشتغال فعلی را حفظ کنند یا آن را افزایش دهند. همچنین به واحدهایی که دارای بیش از 60 درصد پیشرفت فیزیکی هستند نیز این تسهیلات پرداخت می‌شود.

قوانلو با اشاره به اینکه 98 درصد واحدهای تولیدی استان، کوچک یا متوسط هستند، تصریح کرد: تسهیلات رونق تولید با کارمزد 18 درصد پرداخت می شود. سال 95، 729 میلیارد تومان تسهیلات توسط بانک ها به واحدهای تولیدی استان پرداخت شد که 477 میلیارد تومان آن در قالب تسهیلات رونق تولید به 413 واحد پرداخت شد.

وی گفت: از ابتدای سال 96 تاکنون 256 واحد تولیدی بالغ بر 428 میلیارد تومان تسهیلات رونق تولید دریافت کردند، اما طی این مدت در مجموع 941 میلیارد تومان تسهیلات به واحدهای تولید استان پرداخت شد. بخشی از تسهیلات مستقیما توسط خود بانک ها پرداخت می شود و با هماهنگی کارگروه صورت نمی گیرد.

قوانلو با اشاره به لیست منتشر شده دریافت کنندگان تسهیلات توسط استانداری، گفت: برخی انتقاد می کنند که استاندار پیش از این اعلام کرد بیش از 900 میلیارد تومان تسهلات به واحدهای تولیدی استان اعطا شد اما در این لیست تنها بیش از 400 میلیارد تومان تسهیلات منتشر شده است. در واقع باید گفت که در این لیست تنها تسهیلات پرداخت شده در قالب رونق تولید آورده شده است. ما در سامانه "هماهنگ "به میزان تسهیلاتی که مستقیما توسط خود بانک ها به واحدها پرداخت می شود، دسترسی نداریم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان تاکید کرد: در مطالب منتشر شده گفته شده که به مالک واحد صنعتی طلای سفید) 34 میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده و هجمه زیادی به وی وارد شد. در قانون یک واحد می تواند تا 60 درصد فروش سالانه خود سرمایه در گردش دریافت کند. واحد صنعتی طلای سفید سالانه 200 میلیارد تومان فروش دارد و بر اساس قانون سالانه بیش از 100 میلیارد تومان تسهیلات دریافت می کند که دو مورد آن در قالب تسهیلات رونق تولید به میزان بیش از 34 میلیارد تومان بود.

وی در ادامه تصریح کرد: تمام واحدهایی که تسهیلات رونق تولید دریافت کردند توسط بانک ها، دیوان محاسبات، بازرسی و اکیپ نظارتی کارگروه تسهیل با حضور نماینده استانداری، وزارت اطلاعات، اداره کار، تامین اجتماعی، جهادکشاورزی و سازمان صنعت، معدن و تجارت، نظارت می شوند.

قوانلو با اشاره به اینکه گزارش نهاد های نظارتی را هم منتشر خواهیم کرد، گفت: در سال 95 میزان انحرافی که توسط دستگاه های نظارتی اعلام شد، حدود 5 درصد بوده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان بیان کرد: برخی نیز از آورده نشدن نام مدیرعامل در لیست انتقاد داشتند که این مورد نیز در لیست جدید منتشر خواهد شد.