:
كمينه:۱۰.۷۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱

واگذاری برخی بیلبوردها همچنان ابهام دارد

محمود میرلوحی، عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه بیلبورد‌های تبلیغاتی تهران به یکسری اشخاص حقیقی و حقوقی واگذار شده بود، از پس گرفتن آنها خبر داده، با این‌وجود تاکید کرد که حتی در شرایط کنونی نیز ابهاماتی در واگذاری این بیلبوردها وجود دارد.
کد خبر: ۱۱۷۹۹۳
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۰
اقتصادگردان- به تازگی انتشار فیلمی از بذل و بخشش یکی از مدیران شهرداری از «سبد بیلبوردهای تبلیغاتی شهر تهران» دوباره مساله ابهام برانگیز بیلبوردهای شهرداری، قیمت و تعداد آنها مطرح شده است.

شهرداری مدام از منابع درآمدی پایدار دم می‌زند و در این میان؛ کسب درآمد از بیلبوردهای تبلیغاتی یکی از راه‌های اساسی است. اما به نظر می‌رسد با روی کار آمدن مدیریت شهری جدید، کماکان، بحث بیلبورهای تبلیغاتی در هاله‌یی از ابهام قرار دارد.

محمدمهدی تندگویان، عضو شورای شهر چهارم بیش از این در صحن شورای شهر اعلام کرده بود که بیلبوردهای تبلیغاتی تهران در دست هفت یا هشت نفر بوده و درآمدشان به جیب شهرداری نمی‌رود. به گفته تندگویان، رانت آشکاری در خصوص بیلبوردهای تبلیغاتی دیده شده و شاید بذل و بخشش‌های یک مدیر شهرداری در خصوص بیلبوردهای تبلیغاتی، نمایه کوچکی از رانت موجود در این مقوله باشد. محمود میرلوحی رییس کمیته اقتصادی شورا اما از واژه‌های همچون رانت و ابهام استفاده نکرده و اعتقاد دارد در طریقه‌ درآمدزایی شهرداری از بیلبوردهای تبلیغاتی، یک جای کار می‌لنگد. محمود میرلوحی که همواره از مدافعان اصلی درآمد پایدار در شهرداری بوده، در پاسخ به این سوال که آیا شورای شهر جدید بالاخره توانست تکلیف بیلبوردهای تبلیغاتی را به عنوان یکی از منابع اصلی درآمد پایدار روشن کند و به رانت آن پایان دهد، گفت: در جریان تنظیم بودجه سال 97 شهرداری تهران، تصمیمات بسیار خوبی در این زمینه گرفته شد. منابع درآمدی شهرداری به‌شدت پراکنده بود و سعی کردیم منابع را ازجمله در خصوص بیلبوردها متمرکز کنیم. برخی از بیلبوردهای تبلیغاتی در اختیار مراکزی که «نباید» قرار داشت. درحالی که براساس مقررات، منظر شهر و هر آنچه در شهر دیده می‌شود باید زیرنظر شهرداری باشد. این قوانین شامل پادگان‌ها و استادیوم‌ها نیز می‌شود و به غیر از تابلویی‌ که عنوان مجموعه را مشخص می‌کند، باید برای نصب هرگونه بیلبورد دیگری از شهرداری مجوز کسب کنند.  وی با بیان اینکه بیلبوردهای شهرداری، مانند عمده‌ بخش‌های اقتصادی شهرداری تهران به صورت پراکنده بوده و شورا سعی دارد آنها را منسجم کند، افزود: در حال حاضر سازمان زیباسازی مسوولیت بیلبوردهای تبلیغاتی را برعهده دارد. فراموش نکنیم در شهری مثل تهران، رقم‌های تبلیغاتی بسیار بالا است، اما سهم شهرداری در این میان قابل توجه نبوده و سال گذشته فقط 150 میلیارد تومان درآمد کسب کردیم. در این موارد تا جایی که توانستیم اصلاحات را انجام دادیم. میرلوحی در پاسخ به این سوال که بیلبوردها به چه صورت واگذار می‌شده است؛ گفت: برخی تابلوها در برخی مناطق به صورت پراکنده در اختیار بخش‌های مختلف بود و ما تلاش کردیم مدیریت تابلوها را متمرکز کنیم. بیلبوردها در اختیار برخی افراد، اشخاص حقیقی و حقوقی و سازمان‌های مختلف بوده است.

عضو شورای شهر افزود: فعلا قصد انتشار جزییات آن را نداریم، اما اگر لازم باشد این فهرست را منتشر خواهیم کرد و مشخص می‌کنیم که سال 95 و 96 چه کسانی، به غیر از سازمان زیباسازی، این بیلبوردها را در اختیار داشته‌اند. در حال حاضر بیشتر این بیلبوردها را از اختیار این اشخاص حقیقی و حقوقی درآورده‌ایم و اگر غیر از این موردی مشاهده شود، غیرقانونی است.

وی در پاسخ به این که چه تعداد تابلو در شهر وجود دارد و به چه قیمتی واگذار می‌شود و آیا سرانجام ابهامات برطرف شده یا خیر گفت: امسال پیش‌بینی کرده‌ایم که بتوانیم از محل بیلبوردهای تبلیغاتی، 500 میلیارد تومان درآمد کسب کنیم. اما سازمان زیباسازی نیز وظایف مهمی به عهده دارد و نیازمند بودجه است. سال گذشته فقط 150 میلیارد تومان و امسال با نگاه خوشبینانه 500 میلیارد تومان از این طریق درآمد خواهیم داشت.

میرلوحی در پایان از وجود برخی ابهامات، خبر داده و با بیان اینکه سازمان زیباسازی اعلام کرده است که نمی‌تواند این 500 میلیارد تومان را محقق می‌کند، خاطرنشان کرد: این نشان می‌دهد که یک جای کار لنگ می‌زند. اگر قرار است تبلیغات بشود و چشم مردم به زحمت بیفتد، باید هزینه‌اش پرداخت شود. با یک حساب سرانگشتی می‌توان گفت، امروز در تهران با توجه به این تردد و جمعیت، بیش از 10 هزار میلیارد تومان پول برای تبلیغات پرداخت می‌شود، اما سهمی از این درآمد به شهرداری تعلق نمی‌گیرد.