:
كمينه:°
بیشینه:°
Updated in: ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۱۵
حباب سكه همچنان 480 هزار تومان است، دلار رسمي 4342 تومان شد

سكه هاي پيش فروشي به بازار نيامد، نرخ طلا و سكه افزايش يافت، مدارك تحويل سكه پيش فروش شده

سکه پیش خرید شده در همان شعبه ای که عملیات پیش خرید در آن انجام شده، به مشتری تحویل داده خواهد شد و مراجعه کنندگان باید هنگام حضور در شعبه، کارت ملی به همراه اسناد پیش خرید سکه را به همراه داشته باشند.
کد خبر: ۱۱۷۹۳۹
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۱
اقتصاد گردان  - محسن شمشيري 
در شرايطي كه انتظار مي رفت از 26 تيرماه 97 با ورود سكه هاي پيش فروش شده با سر رسيد سه ماهه، به تدريج عرضه سكه افزايش يابد و تشنگي بازار را پاسخ بدهد و قيمت ها رو به كاهش بگذارد، اما نرخ هاي روز سه شنبه در بازار طلا و ارز نشان داد كه  سكه هاي پيش فروشي هنوز به بازار نرسيده و در نتيجه قيمت سكه و طلا بار ديگر روبه افزايش گذاشت و سكه طرح جديد به ۲ میلیون و ۸۱۶ هزار تومان و هرگرم 18 عيار به 235 هزار تومان  افزايش يافت.  حال بايد منتظر بود كه آيا در روزهاي آينده متاثر از عرضه سكه هاي پيش فروش شده، نرخ ها كاهش مي يابد يا همچنان روند افزايشي بازار طلا وارز و سكه ادامه خواهد يافت.

محمد کشتی آرای  رییس کمیسیون طلا و جواهر در اين رابطه گفت: هر چند با تحویل سکه های پیش فروش پیش بینی می شد این سکه ها وارد بازار شود و حباب کاهش یابد اما در عمل این اتفاق نیفتاد.با وجودی که در ابتدای روز سه شنبه شاهد کاهش قیمت سکه در بازار بودیم اما رصد بازار نشان می دهد که دو عامل باعث رشد مجدد قیمت ها شده است. افزایش قیمت ارز و عدم ورود سکه های پیش فروشی به بازار از دلایل رشد مجدد قیمت ها در بازار بود.
وي افزود: با وجودی که تقاضای خرید سکه در بازار وجود دارد اما از آنجا که بر خلاف انتظار سکه های پیش فروشی وارد بازار نشد قیمت ها دوباره به سمت بالا سوق یافت.  در حال حاضر بازار سکه و طلا سردرگم و گیج است، و با وجودی که انتظار می رفت حباب سکه بترکد اما به دلیل عرضه  نشدن سکه در بازار، حباب کاهش نیافت. حباب هر قطعه سکه بهارآزادی  هم اکنون در بازار ۴۸۰ هزار تومان است.
براين اساس، بايد ديد كه آيا خريداران سكه ها، حاضر خواهند شد كه بخشي از سكه هاي تحويل گرفته شده خود را در بازار عرضه كنند يا همچنان حباب سكه ادامه خواهد داشت. 
در حالی که نرخ هر قطعه سکه تمام در ابتدای معاملات روز سه شنبه در بازار دو میلیون و ۷۲۲ هزار تومان بود اما تا عصر سه شنبه با ۳۸ هزار تومان افزایش، دو میلیون و ۸۷۶ هزار تومان  معامله شد. نرخ‌ها در طول روز فراز و فرود داشت اما سرانجام روند افزايشي به خود گرفت. 
سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نيز به ارزش ۲ میلیون و ۶۰۴ هزار تومان داد و ستد شد. هر قطعه نیم سکه بهار آزادی یک میلیون و ۳۴۳ هزار تومان و هر قطعه ربع بهار آزادی نیز ۶۹۷ هزار تومان معامله شد. هر قطعه سکه گرمی به قیمت ۴۰۶ هزار تومان معامله شد و قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز با رشد یک هزار و ۸۰۰ تومانی به ارزش ۲۳۴ هزار و ۸۰۰ تومان فروخته شد.
در بازار ارز رسمي نيز،  هر دلار آمریکا با ۷ تومان افزایش ۴ هزار و ۳۴۲ تومان قیمت خورد. هر یورو با ۳۰ تومان افزایش ۵ هزار و ۸۶ تومان و هر پوند نیز با ۱۰ تومان رشد ۵ هزار و ۷۵۰ تومان ارزش‌گذاری شد.

شرايط و مدارك تحويل سكه پيش فروش شده

از سوي ديگر، افرادی که در روز ۲۶ فروردین ماه اقدام به پیش خرید سکه با سررسید سه ماهه کردند بتدریج در حال مراجعه به شعبه و دریافت سکه های خود هستند. سکه پیش خرید شده در همان شعبه ای که عملیات پیش خرید در آن انجام شده، به مشتری تحویل داده خواهد شد و مراجعه کنندگان باید هنگام حضور در شعبه، کارت ملی به همراه اسناد پیش خرید سکه را به همراه داشته باشند.
رییس یکی از شعب بانک ملی به ایبِنا گفت: شعب بانک ملی از ساعت ۶ و ۳۰ دقیقه صبح آماده تحویل سکه های پیش فروش شده بودند؛ با این حال بسیاری از افرادی که سکه پیش خرید کرده اند، ترجیح داده اند در ساعات ابتدایی صبح به شعب مراجعه ای نداشته باشند.
در صورتی که خریداران طرح پیش فروش سه ماهه سکه نیز در تاریخ سررسید خود برای دریافت سکه به بانک مراجعه نکنند، این سکه ها نزد شعبه امانت باقی می ماند و هر زمانی که مشتری به بانک مراجعه کند، می تواند سکه خریداری شده را دریافت کند.
طرح پیش فروش سکه از بهمن ماه سال گذشته در شعب بانک ملی آغاز و تا فروردین ماه سال جاری ادامه داشت البته این پیش فروش تا فروردین‌ماه در دو سررسید شش ماهه و یک ساله بود که در ادامه به سررسیدهای یک، سه، شش، ۹، ۱۲، ۱۸ و ۲۴ ماهه تغییر کرد.
در پایان طرح پیش فروش هم اعلام شد که حدود هفت میلیون و ۶۰۰ هزار قطعه سکه فروش رفت که نزدیک به یک میلیون آن سکه‌های یک ماهه و مابقی در سررسیدهای دیگر بود. سکه‌های یک ماهه در اردیبهشت‌ماه تحویل شد و اکنون زمان تحویل سکه‌های سه ماهه است.
محمود احمدی دبیرکل بانک مرکزی، با تاکید بر آغاز تحویل سکه های پیش‌فروش ۳ ماهه  اظهار داشت: دوره تحویل از روز سه شنبه ۲۶ تیرماه آغاز و این دوره به مدت دو ماه طول خواهد کشید. بانک مرکزی به تعهد خود برای تحویل سکه‌های ثبت نامی عمل خواهد کرد و تمامی کسانی که برای سکه‌های پیش فروش اقدام کرده بودند، به طور حتم در زمان سررسید آن، این سکه‌ها را به طور فیزیکی تحویل خواهند گرفت. حدود ۱۰ درصد از ثبت نام کنندگان سکه های پیش فروش یک ماهه تاکنون اقدامی برای تحویل سکه ها نکرده اند.