:
كمينه:۱۰.۷۹°
بیشینه:۱۵.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱

منابع آب سمنان در سال 97 نرمال نیست

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سمنان گفت: به جهت وضعیت نزولات جوی و کاهش بارندگی و اثرگذاری آن بر آبدهی چشمه‌ها، قنات‌ها و آورد رودخانه‌ها، سال 1397، برای استان سمنان سال نرمال آبی نخواهد بود.
کد خبر: ۱۱۶۴۹۰
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۱
اقتصادگردان- ایرج حیدریان افزود: میانگین بارش در شرایط نرمال و سال‌های آبی نرمال برای استان سمنان به طور متوسط سالانه 120 میلی‌متر است که امسال این میزان کاهش داشته و علاوه بر آن تغذیه مناسبی در آبخوان‌ها و منابع آبی استان صورت نگرفته و از همین رو، امسال، سال آبی نرمالی برای این استان نخواهد بود.

وی ادامه داد: در شرایط نرمال آبی، سالانه یک‌هزار و 183 میلیون متر مکعب از منابع آبی استان بهره‌برداری صورت می‌گیرد، که از این میزان، 238 میلیون متر مکعب از منابع آب سطحی و 944 میلیون متر مکعب از منابع آب زیرزمینی برداشت انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سمنان اضافه کرد: این میزان آب برداشت شده، 86 درصد در بخش کشاورزی، 9 درصد در بخش شرب و 5 درصد نیز در بخش صنعت و خدمات مصرف می‌شود.

حیدریان همچنین از وجود 6 هزار و 204 منبع آبی در استان سمنان خبر داد و گفت: بیشترین میزان منابع آبی در استان را چاه‌ها به میزان سه هزار و 592 حلقه تشکیل می‌دهند که حدود 77 درصد منابع آبی را در بر می‌گیرند، همچنین یک هزار و 873 دهنه چشمه شامل 15 درصد از کل منابع آبی استان و 739 رشته قنات شامل 8 درصد از کل منابع آبی در استان سمنان وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: با این وضعیت منابع آبی و برداشت سالیانه از این منابع در استان سمنان و همچنین کاهش نزولات جوی باید مدیریت مصرف در همه بخش‌ها، خصوصاً بخش کشاورزی به طور ویژه انجام شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سمنان از نصب کنتور هوشمند در 80 درصد از چاه های کشاورزی این استان خبر داد و گفت: با انجام این کار و هوشمندسازی چاه‌ها کشاورزی، یک قدم در رابطه با مدیریت مصرف به جلو حرکت کردیم و انشاءالله با اصلاح الگوی کشت و اصلاح شیوه های آبیاری قدم‌های بعدی نیز طی خواهد شد.