:
كمينه:۱۴.۹۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱

"کاسپین" هم وام ازدواج می‌دهد

موسسه اعتباری کاسپین که مدت‌هاست عمدتا نام آن با حاشیه سپرده‌گذارانش و رایزنی برای تعیین تکلیف تعاونی‌های منحل شده زیرمجموعه آن برای مخاطبان شبکه بانکی آشناست، به تازگی وارد جمع پرداخت‌کنندگان وام ازدواج نیز شده است.
کد خبر: ۱۱۶۴۵۹
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۵
اقتصادگردان- با اعلام اخیر بانک مرکزی بانک‌های سرمایه، حکمت و موسسه کاسپین به جمع بانک‌های پرداخت‌کننده تسهیلات ازدواج پیوستند. وام ازدواج در سال جاری و براساس قانون بودجه افزایش پیدا کرده و از ۱۰ به ۱۵ میلیون تومان رسید. مدت بازپرداخت این تسهیلات ۶۰ ماهه و با کارمزد چهار درصد است که متقاضیان می‌توانند از طریق بانک‌های عامل برای دریافت تسهیلات به ازای هر نفر ۱۰ میلیون تومان اقدام کنند.

آخرین آمار از این حکایت دارد در سال گذشته حدود یک میلیون و ۵۵۶ هزار نفر تسهیلات ۱۰ میلیون تومانی با هزینه‌ای حدود ۱۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان دریافت کرده و برای سال جاری که رقم تسهیلات افزایش پیدا کرد نیز تاکنون حدود ۱۸۳ هزار نفر موفق به دریافت وام ازدواج شدند.

در حالی با پیوستن سه بانک و موسسه جدید به سامانه ازدواج حدود ۳۴ بانک و موسسه پرداخت تسهیلات را انجام خواهند داد که آمدن "کاسپین" به این جمع قابل توجه بود. به هرحال این موسسه که در پایان سال ۱۳۹۴ به جمع مجازهای بانکی پیوست مدتی نگذشت که درگیر حواشی شده و دچار مشکلاتی شد. کاسپین از هشت زیرمجموعه تشکیل شد که بزرگترین آن تعاونی فرشتگان بود و قرار بر این شد تا این موسسه مسئولیت رسیدگی به وضعیت دارایی‌ها و بدهی‌های تعاونی‌ها را بر عهده داشته و آنها را ساماندهی کند، اما مسائل خاص این تعاونی‌ها در نهایت موجب شد تا کاسپین به روال معمول خود پیش نرود به گونه‌ای که در حدود دو سال اخیر همواره تجمعات و اعتراض‌های سپرده‌گذاران این تعاونی‌ها کاسپین را به حاشیه برده و این موسسه نتوانست آن طور که پیش‌بینی می‌شد پاسخگوی سپرده‌گذاران باشد، هرچند که در ابتدای امر بانک مرکزی به وضوح اعلام کرد که مدیران کاسپین در رسیدگی به وضعیت تعاونی‌ها قصوراتی داشته و مسئولیت خود را به درستی انجام ندادند، از این‌رو در مدت اخیر حدود سه مدیر در کاسپین جابه‌جا شدند.

پرداخت وجوه سپرده‌گذاران تعاونی‌های زیرمجموعه کاسپین در دو سال اخیر با توجه به کمبود منابع آنها عمدتا از مشکلات موسسه و البته بانک مرکزی به شمار رفته به گونه‌ای که فرشتگان به تنهایی حدود ۸۶۰۰ میلیارد تومان بدهی داشت که ۳۶۰۰ میلیارد تومان آن سود شناسایی شده تلقی شد و ۵۰۰۰ میلیارد دیگر باید به سپرده‌گذاران آن پرداخت شود. جریان تعیین تکلیف سپرده‌گذاران تعاونی‌های زیرمجموعه کاسپین در حالی از مهم‌ترین حواشی این روزهای نظام بانکی به شمار می‌رود و نبود منابع از مهم‌ترین دغدغه‌های آن محسوب می‌شود که این روزها کاسپین طرح‌های تسهیلاتی متفاوتی را به اجرا درآورده و از جمله آن می‌توان به ورود به پرداخت وام ازدواج اشاره کرد.