:
كمينه:۱۸.۷۹°
بیشینه:۱۹.۹۹°
Updated in: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۰۹
Asus تایوانی بالاتر از آمازون

جنگ برندها در بازار جهانی تبلت

تبلت‌ها چند سالی است که به‌عنوان پدیده‌ای نسبتا جدید و پرطرفدار در بازار محصولات دیجیتال شخصی شناخته می‌شونددر واقع این محصولات به‌خاطر قابلیت‌ها و امکانات کاربردی که دارند، حسابی مورد توجه کاربران مختلف قرار گرفته‌اند
کد خبر: ۱۱۶۲۵
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۰۱:۱۲


خبر اقتصادی: در واقع این محصولات به‌خاطر قابلیت‌ها و امکانات کاربردی که دارند، حسابی مورد توجه کاربران مختلف قرار گرفته‌اند و توانسته‌اند بازار داغ و پر رونقی را برای خودشان ایجاد کنند. درست به همین دلیل هم هست که شرکت‌های تولیدکننده مختلف سعی دارند با طراحی و تولید محصولات متفاوت و کاربردی‌تر سهمی از این بازار پررونق و پرسود را به‌دست بیاورند. این روند باعث شده است که رشد بازار جهانی انواع تبلت‌ها در سال‌های آینده تضمین شود.

رشد پنج برابری
هرچند مدیرعامل شرکت بلک بری هفته گذشته در کنفرانسی گفته بود بلک بری لزومی به تولید تبلت نمی‌بیند، چون تا پنج سال آینده دیگر دلیلي برای داشتن تبلت وجود نخواهد داشت، اما گویا اشتباه بودن پیش‌بینی «تورسن هینز» خیلی زود مشخص و تایید شد. روند رشد بازار جهانی تبلت‌ها در واقع موضوعی است که تحقیقات و آمارهای مختلف هم آن را تایید کرده‌اند. جدیدترین گزارش منتشر شده از سوی موسسه تحقیقاتی Yankee Group در این مورد نشان می‌دهد بازار جهانی تبلت‌ها تا سال 2017 رشد چشمگیری خواهد داشت. این گزارش نشان می‌دهد که صادرات جهانی انواع تبلت تا پایان سال 2013 به 233 میلیون دستگاه خواهد رسید و انتظار می‌رود که این رقم با نرخ رشد سالانه 36 درصدی تا سال 2017 به 094/1 میلیارد دستگاه برسد تا به این ترتیب بازار جهانی تبلت‌ها تا پنج سال آینده رشد پنج برابری را تجربه کند.
از آنجا که تبلت آی‌پد شرکت اپل همچنان عنوان محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین تبلت بازار شناخته می‌شود و در واقع بعد از گوشی آی‌فون این شرکت، سودآورترین محصول آن به حساب می‌آید، انتظار می‌رود روند رشد بازار تبلت بر روند رشد درآمد حاصل از فروش این تبلت و سود به‌دست آمده آن برای شرکت اپل هم تاثیر بگذارد. گزارش‌های مالی منتشر شده از سوی شرکت اپل نشان می‌دهد که تبلت‌های آی‌پد در حال حاضر 21 درصد از سهم کل درآمد شرکت اپل را در اختیار دارند و انتظار می‌رود، این سهم تا سال 2017 به 30 درصد افزایش پیدا کند. 




رقابت برندها
این بازار پر سود و پررونق حالا به عرصه رقابت بزرگی برای شرکت‌های تولیدکننده انواع تبلت تبدیل شده است و هرکدام از آنها سعی دارند با طراحی و تولید محصولاتی متفاوت و کاربردی‌تر سهم خودشان از این بازار را افزایش بدهند. این در نهایت باعث افزایش حجم تولید، صادرات و فروش شرکت‌ها شده است. آخرین گزارش موسسه تحقیقاتی IDC در این زمینه نشان از رشد سالانه 4/142 درصدی بازار جهانی تبلت‌ها در فصل اول سال 2013 دارد. بر اساس این گزارش حجم صادرات جهانی تبلت‌ها در این فصل به 2/49 میلیون دستگاه رسیده است.




در این میان اما شرکت اپل همچنان مانند سال‌های گذشته جایگاه اول را به عنوان پر فروش‌ترین برند بازار جهانی تبلت‌ها در اختیار دارد و همان‌طور که انتظار می‌رود به دنبال آن رقیب بزرگ و اصلی اپل یعنی سامسونگ با تبلت‌های سری گلکسی رتبه دوم را به خودش اختصاص داده است. با این حال اما برخلاف چیزی که شاید بسیاری از ما انتظار داریم آمازون با وجود رشد سالانه 157 درصدی فروش تبلت‌های Kindle خودش نتوانسته است رتبه سوم را در اختیار بگیرد. 
رتبه سوم در میان برترین برندهای بازار جهانی تبلت‌ها به شرکت Asustek Computer اختصاص دارد؛ شرکت تایوانی که در اواخر دهه 2000 با برون‌سپاری بعضی از بخش‌های خودش توانست در بازار نوت‌بوک‌های ارزان‌قیمت و نه‌چندان با کیفیت حضور پررنگی داشته باشد. در واقع این شرکت تایوانی اولین شرکت کامپیوتری بود که توانست در بازار نوت‌بوک‌های ارزان قیمت سرمایه‌گذاری کند و با فروش خوبش در این حوزه شناخته شود تا در نهایت در میان بهترین برندهای بازار جهانی کامپیوترهای شخصی قرار بگیرد. با این همه اما آی‌پد و مقلدانش خیلی زود بازار نوت‌بوک‌ها را تحت تاثیر قرار داده و از بین بردند. در حالی که بسیاری از شرکت‌های کامپیوتری بزرگ مانند HP، Dell یا Acer در تلاش هستند تا بتوانند در دنیای جدید تبلت‌ها جایی برای خودشان پیدا کنند، Asus کوچک و جنگجو این روند تغییر را به خوبی مدیریت کرد و حالا توانسته 5/5 درصد از بازار رقابتی و بزرگ تبلت‌ها را در اختیار خودش بگیرد. هرچند روند رشد این شرکت کوچک با دو رقیب بزرگ‌ترش یعنی اپل و سامسونگ قابل مقایسه نیست، اما نباید فراموش کرد که Asus توانست در اولین فصل سال 2013 با 350 درصد رشد سالانه در میزان فروش جهانی خودش در میان تمام رقبای دیگر اول باشد.



البته بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران بازار، حضور پر رنگ Asus در بازار تبلت‌ها را تا حد زیادی مدیون همکاری گوگل با این شرکت برای طراحی و تولید تبلت Nexus 7 می‌دانند. در واقع آنها معتقدند که بعد از فروش موفق این تبلت در بازارهای مختلف، تبلت‌های بعدی شرکت Asus هم توانستند در بازار مقبولیت خوبی به‌دست آورده و موفق شوند. بر اساس گزارش منتشر شده از سوی Sanford C. Bernstein، میزان فروش جهانی تبلت Nexus 7 در فصل آخر سال 2012 از مرز 2 میلیون دستگاه گذشته است که این رقم بیش از فروش جهانی تبلت‌های متعلق به خود شرکت Asus بوده است. 
به این ترتیب است که شرکت آمازون با تمام سابقه و تجربیاتش از حضور در بازار محصولات دیجیتال، همچنان نتوانسته است از پس این رقیب کوچک تایوانی برآمده و همچنان در همان جایگاه چهارم فهرست برترین برندهای بازار جهانی تبلت‌ها جاخوش کرده است. دنیای‌اقتصاد