:
كمينه:۱۳.۷۹°
بیشینه:۱۵.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱
ازسوی هیئت وزیران

آیین‌نامه اجرایی تامین سوخت کمکی نیروگاه‌های کشور تصویب شد

هیئت وزیران به پیشنهاد مشترک سازمان برنامه و بودجه و وزارتخانه‌های کشور، نیرو و نفت، آیین‌نامه اجرایی بند «س» تبصره ۶ ماده واحده قانون بودجه سال ۱۳۹۷ کل کشور را تصویب کرد.
کد خبر: ۱۱۶۰۷۶
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۴
اقتصادگردان- این آیین‌نامه اجرایی از سوی اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌ جمهوری برای اجرا به وزارتخانه‌های نفت، کشور، نیرو، سازمان برنامه و بودجه و سازمان حفاظت محیط‌ زیست ابلاغ شد.

متن کامل تصویب‌نامه به شرح زیر است:

ماده ۱- وزارت نفت از طریق شرکت‌های تابع مکلف است مطابق این آیین‌نامه نسبت به تامین سوخت کمکی گاز مورد نیاز نیروگاه‌های تبدیل پسماند به انرژی به‌ منظور جبران ارزش حرارتی تا متوسط آن در استان‌های کشور به میزان ۲۰۰ میلیون مترمکعب به ارزش دویست میلیارد (۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۲۰۰) ریال با تعرفه نیروگاه‌های حرارتی اقدام کند.

ماده۲- حداکثر گاز کمکی مورد نیاز برای امحای هر تن پسماند در روش‌های تولید برق موضوع این آیین‌نامه شامل زباله‌سوز، گازی‌سازی و آتش کافت، در مناطق شمالی کشور ۱۰۰ مترمکعب و در سایر مناطق کشور ۸۰ مترمکعب است. میزان گاز مورد نیاز کمکی در فناوری‌های مذکور در هر مورد و در سقف ذکر شده توسط کارگروهی مرکب از نمایندگان وزارتخانه‌های کشور، نفت، نیرو و سازمان برنامه و بودجه تعیین می‌شود و در اختیار سرمایه‌گذار نیروگاه‌های تبدیل پسماند به انرژی قرار می‌گیرد.

ماده ۳- برق تولیدی نیروگاه‌های تبدیل پسماند به انرژی در سقف گاز کمکی مذکور در ماده (۲) این آیین‌نامه به صورت تضمینی و با نرخ تجدیدپذیر خریداری می‌شود. در صورت مصرف گاز مازاد بر این میزان، برق تولیدی به ازای گاز اضافی مصرف شده بر اساس متوسط بازدهی (راندمان) نیروگاه‌های حرارتی و با نرخ بازار عمده‌فروشی برق خریداری می‌‌شود.

ماده۴- احداث خط انتقال اختصاصی گاز طبیعی (در صورت نیاز) برعهده سرمایه‌گذار بخش خصوصی است.

ماده۵- وزارت نفت موظف است میزان گاز مصرفی ماهانه نیروگاه‌های تبدیل پسماند به انرژی را با رعایت تعیین شده توسط کارگروه موضوع ماده (۲) این آیین‌نامه به وزارت نیرو اعلام و وزارت نیرو معادل برق تولیدی آن را محاسبه و به خریدار برق (سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق) برای اعمال حساب برق حاصل از پسماند و سوخت کمکی و نیز برق تولیدی به ازای گاز اضافی مصرف شده موضوع مواد (۲) و (۳) این آیین‌نامه اعلام کند.

ماده ۶- عقد قرارداد با سرمایه‌گذاران بخش خصوصی باید براساس ضوابط و مقررات قانونی و منطبق با چارچوب قرارداد ابلاغی وزارت کشور باشد.

ماده۷- نیروگاه‌های تبدیل پسماند به انرژی باید استانداردهای روز مورد تایید سازمان حفاظت محیط‌ زیست مرتبط با آلایندگی تاسیسات تبدیل پسماند به انرژی را رعایت کنند.

سازمان حفاظت محیط‌ زیست موظف است آلایندگی‌های خروجی نیروگاه‌های مذکور را به صورت مستمر پایش و در صورت عدم رعایت استانداردهای مورد تایید، مراتب را به وزارت نیرو جهت توقف خرید تضمینی برق تا زمان رفع آلایندگی‌های خروجی نیروگاه اعلام کند.

ماده۸- تمامی طرح‌ها و پروژه‌های نیروگاهی پسماند انرژی پیش از اجرا و در مرحله مطالعات امکان‌سنجی و مکان‌یابی باید از لحاظ اثرات زیست‌ محیطی با تایید سازمان حفاظت محیط‌ زیست اقدام شود.

ماده۹- سازمان حفاظت محیط‌ زیست موظف است گزارش اجرای این آیین‌نامه را در مقاطع زمانی ۶ ماه و به همراه پیشنهادهای لازم برای رفع موانع در صورت لزوم به هیئت وزیران ارائه کند.