:
كمينه:۱۳.۷۹°
بیشینه:۱۳.۹۹°
Updated in: ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۱۸

پادشاهی بازار نفت رویای دست‌نیافتنی عربستان!

روزنامه شرق در سرمقاله خود به قلم نرسی قربان، کارشناس نفت و انرژی نوشت:
کد خبر: ۱۱۵۸۱
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۴

ادعاهای عربستان و اخبار جدید درمورد کشف «نفت‌ماسه» در آمریکا مهم‌ترین خبرهایی هستند که بازارهای جهانی نفت را تحت‌الشعاع قرار داده‌اند. عربستان همچنان به سیاست‌های تبلیغاتی روی آورده و اعلام می‌کند در صورتی که یکی از کشور‌های نفتی از عرضه بشکه‌های خود جا‌بماند، توانایی این را دارد که جای او را بگیرد. این ادعا در حالی از سوی مسوولان این کشور در بوق و کرنا می‌شود که عربستان با کمک دیگر کشورها توانست غیبت لیبی در بازارهای جهانی را جبران کند. بعد از بحران لیبی مقامات عربستان اعلام کردند که می‌توانند روزانه تا 12‌میلیون بشکه نفت عرضه کنند اما در قالب «اوپک» و سهمیه‌های موجود این ادعا جامه عمل نپوشید.

با این حال، عربستان دوباره ادعا کرده که در صورت تحریم نفت ایران، توانایی عرضه ما‌به‌ازای نفت ما را در بازارهای جهانی دارد و می‌تواند تا 15‌میلیون بشکه نفت در روز به بازارهای جهانی عرضه کند. اگر این اتفاق رخ دهد، صادرات نفت ایران به‌شدت کاهش خواهد یافت، اما به نظر نمی‌رسد که این اتفاق بیفتد. کارشناسان معتقدند عربستان توان تولید بالای 12‌میلیون بشکه در روز را برای مدت طولانی ندارد.

از دیگر ادعاهایی که در بازار نفت مطرح شد و تحقق پیدا نکرد، افزایش تولید نفت عراق به شش‌میلیون بشکه در روز بود. در حالی که این کشور در سال 2003 با تغییر رژیم خود مواجه شد؛ اعلام کرد تا پایان سال 2006 میلادی تولید نفت خود را به حدود شش‌میلیون بشکه در روز خواهد رساند. اما آمار تولید در این کشور بیانگر آن است که آمار نفتی ادعایی عراق، محقق نشده است و با توجه به ادامه تنش‌های سیاسی در این کشور نمی‌توان انتظار افزایش تولید نفت را به ارقام هدف‌گذاری شده داشت.

تولید نفت عراق در حال حاضر (10 سال پس از تغییر رژیم) حدود سه‌میلیون بشکه در روز است که همان میزان تولید عراق قبل از حمله به کویت است. در تحقیقات اخیر نیز عنوان می‌شود که تا سال 2020 بازارجهانی نفت دستخوش تغییراتی خواهد شد. با وجود تولید نفت از منابع غیرمتعارف پیش‌بینی می‌شود که آمریکا از واردات نفت خاورمیانه تا چندین سال دیگر بی‌نیاز شود. استفاده آمریکا از فناوری‌های جدید، تولید نفت این کشور را از نفت خاورمیانه بی‌نیاز خواهد کرد.

این در حالی است که وزیر نفت عربستان در سخنرانی دیروز می‌خواست نشان دهد، آمریکا به‌رغم این تحول بزرگ به خاورمیانه وابسته خواهد ماند که در این خصوص تردید بسیار است. کارشناسان نفتی تحقق خودکفایی نفتی آمریکا را دور از ذهن نمی‌دانند و احتمال می‌دهند که تا پایان سال 2020 آمریکا دیگر نیازمند تامین نفت مورد نیاز خود از کشورهای خارجی و به‌خصوص خاورمیانه نباشد. اگر این موضوع تحقق پیدا کند اهمیت استراتژیک خاورمیانه برای سیاستمداران آمریکایی کاهش خواهد یافت و لزومی به نگهداری نیروهای نظامی در این منطقه نخواهد بود.