:
كمينه:۲۴.۸۴°
بیشینه:۲۵.۷۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴

امامزاده یحیی(ع) سمنان + عکس

امامزاده یحیی(ع) سمنان در مرکز بافت قدیم شهر سمنان و در انتهای بازار جنوبی حضرت و در ضلع جنوب غربی تکیه معروف پهنه ، بقعه‌ای با بارگاه رفیع و مجلل به نام حضرت امامزاده یحیی(ع) وجود دارد
کد خبر: ۱۱۵۱۲۳
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۸
اقتصاد گردان - بنا به شهادت "ابن شهر آشوب" در مناقب و صاحب عمدة الطالب و کشف الغمه و کتب دیگر و تأیید مرحوم حضرت آیة الله علامه حائری مازندرانی که سال‌ها در جوار بقعه سکونت داشته و تحقیقات فراوانی در خصوص این بقعه و سایر بقاع متبرکه سمنان انجام داده است.
صاحب بقعه فرزند بلافصل حضرت موسی بن جعفر(ع) امام هفتم شیعیان است که در سال 198 هجری قمری هنگام مسافرت حضرت علی بن موسی الرضا (ع) از مدینه به مرو جزو همراهان حضرت بود. حضرت رضا(ع) جهت ارشاد مردم این سامان برادر خود حضرت یحیی را مامور این مهم می‌کند. بعد از شهادت امام رضا(ع) به تحریک مأمون خلیفه عباسی حضرت یحیی(ع) نیز در سمنان به شهادت می‌رسد و در محل کنونی به خاک سپرده می‌شود.
 بقعه  امامزاده یحیی(ع) سمنان داراي گنبد عظیم و ایوان کاشی‌کاری شده و حرم و صحن است که ارتفاع ایوان آن حدود 5. 12 متر و به شکل زیبایی در سال 1338 کاشی‌کاری شده است. گنبد که قریب ششصد سال پیش ساخته شده در سنه 1348 مرمت و کاشی‌کاری شده و قدمت آن مربوط به قرن هشتم و دوران مغول است.
 قسمت تحتانی ایوان دارای کاشی‌کاری جدیدتری است، شامل چهار طاق‌نمای کاشی‌کاری و یک درب ورودی حرم است که دو طاق‌نما، در سمت غرب و در طرفین درب حرم و دو طاق‌نمای دیگر یکی در ضلع شمالی و دیگری در ضلع جنوبی ایوان برپا شده است و دو راهروی شمالی و جنوبی ایوان را به صحن مرتبط می‌سازد.

عكاس خبري: منا يكدانه