:
كمينه:۱۳.۷۹°
بیشینه:۱۷.۹۹°
Updated in: ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۸

استفاده از ظرفیت‌های بخش تعاون در تعاملات بین‌المللی

رییس اتاق تعاون ایران سهم فعلی بخش تعاون در اقتصاد را ۷ درصد اعلام کرد و از معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه خواست تا زمینه شناسایی، بهره‌مندی و استفاده از ظرفیت‌های بخش تعاون را در سایر کشورها فراهم کند.
کد خبر: ۱۱۳۷۴۴
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۳
اقتصادگردان- بهمن عبدالهی امروز در نشست فعالان بخش تعاون و مدیران اتحادیه‌های تعاونی کشور که با حضور معاون امور اقتصادی وزارت امور خارجه برگزار شد، ابراز امیدواری کرد: همچنان که رونق اقتصاد تعاونی در کشورهای اروپایی به ویژه چین مورد توجه قرار گرفته است، با افزایش سطح تعاملات ایران و جهان، تولیدات صادرات محور تعاونی‌ها به دیگر کشورها عرضه و زمینه بهره‌مندی از فرصت‌های اقتصادی کشورها در بخش تعاون فراهم شود.

وی با انتقاد از مغفول ماندن اقتصاد در دستگاه دیپلماسی طی سالهای گذشته، راه‌اندازی مجدد معاونت اقتصادی در وزارت امور خارجه را به فال نیک گرفت و گفت: هدف تمام دستگاه‌های دیپلماسی در دنیا کسب منافع اقتصادیی است و امیدواریم دستگاه دیپلماسی کشورمان پس از سال‌ها در این زمینه فعال شود.

رییس اتاق تعاون ایران سهم فعلی بخش تعاون در اقتصاد را ۷ درصد ذکر و اظهار کرد: علیرغم آنکه سهم بخش تعاون در اقتصاد ملی با هدف‌گذاری ۲۵ درصدی قانون برنامه پنجم فاصله زیادی دارد ولی با توجه به مشارکت گسترده مردم در فعالیت‌های جمعی و تعاونی‌، توسعه بخش تعاون در اقتصاد نقش مهمی ایفا می‌کند.

وی از عضویت ۱۴میلیون نفر در تعاونی‌ها خبر داد و گفت: با محاسبه سهم تعاونی‌های سهام عدالت این رقم به بیش از ۵۲ میلیون نفر می‌رسد.

عبدالهی با بیان اینکه ۴۰ میلیون نفر از خدمات بخش تعاون استفاده می‌کنند، افزود: هم‌اکنون تعاونی‌ها در ۱۲۰ رشته گرایش فعالیت دارند که تولید، مصرف، عمران و مسکن، حمل و نقل، اعتبار و کشاورزی از جمله این گرایش‌هاست.

معاون اقتصادی وزیر امور خارجه نیز در ادامه این نشست تاکید کرد: ما در معرفی بخش تعاون و ظرفیت‌های تعاونی‌ها تلاش خواهیم کرد و معتقدیم که تعاونی‌ها پشتوانه مطمئنی برای صادرات غیرنفتی در دنیا به شمار می‌روند.

انصاری افزود: یکی از مشکلات ما در حوزه صادرات غیرنفتی، عدم تداوم است. بعضا پس از ماه‌ها تلاش و طی مرارت‌های بسیار برای تسخیر یک بازار در فاصله کوتاهی آن را به آسانی از دست می‌دهیم. مثلا رب و خیار شور ایرانی در جهان شهرت دارد و ما ظرف شش ماه بازار خوبی برای فروش آن فراهم می‌کنیم و مشتری پیدا می‌کند اما به یکباره با اعلام کمبود آن به دلیل نیاز داخل، صادرات رب و خیارشور متوقف می‌شود و اینگونه بازاری که تسخیر کرده‌ایم، از دست می‌دهیم.

معاون اقتصادی وزارت امور خارجه با بیان اینکه باید روی صادرات تعاونی‌ها بیشتر متمرکز شویم، آمادگی وزارت امور خارجه برای هرگونه همکاری و حمایت از تعاونی‌ها را اعلام کرد.

وی از برگزاری سمینار سفرا در آینده نزدیک خبر داد و گفت: این سمینار فرصت خوبی برای آشنایی است تا تعاونی‌های صادراتی قدرتمند، توانمندی‌های خود را معرفی و عرضه کنند.

به گفته انصاری، امروز بورس اقتصادی پیشتاز است و دیپلمات‌های کشورمان برای آنکه ساختار و گرایش اقتصادی پیدا کنند، زمان می‌برد.

او گفت: وزارت امور خارجه یک سازمان دستورالعملی است و اگر دیپلمات‌های کشورمان برای انجام ماموریت‌های اقتصادی فعال و توجیه شوند، تحرک جدی و خوبی در این بخش حاصل خواهد شد.

معاون اقتصادی وزیر امور خارجه با این اعتقاد که تجارت جاده یک طرفه نیست، اظهار کرد: موافقتنامه تجارت ترجیحی با اعتقاد برد-برد شکل می‌گیرد اما متاسفانه ما قراردادی را برد می‌دانیم که منفعت یک طرفه از آن ببریم و این نگاه نیازمند اصلاح است. بنابراین نگاه ما به تجارت باید عوض شود تا وزارت امور خارجه بتواند از آن دفاع کند.

انصاری، معاونت اقتصادی را قدیمی‌ترین معاونت وزارت امور خارجه دانست که در دولت گذشته تا سالها حذف بود ولی در دولت دوازدهم و در زمان وزارت دکتر ظریف مجددا احیا شد.