:
كمينه:۱۶.۵۱°
بیشینه:۱۶.۹۹°
Updated in: ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۸
عبور قیمت سکه از مرز ۲ میلیون تومان با ۱۱۵ هزار تومان رشد در یک روز

پیش فروش شش ماهه سکه هم متوقف شد، رشد سكه تا 2.130

سيف: مسافرت خارجی ارز قابل توجهی به اقتصاد ما تحمیل می‌کند، ایرانی‌ها بیش از ۲.۵ میلیارد دلار ارز مجازی خریدند، تعطیلی معاملات در بازار طلای مشهد، ایرانی‌ها بیش از ۲.۵ میلیارد دلار ارز مجازی خریدند، ۱۰ مشکل عملیاتی پس از اجرای سیاست‌های جدید ارزي، کره جنوبی ارز دیجیتال بانک مرکزی منتشر می‌کند
کد خبر: ۱۱۲۹۴۹
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۲
اقتصاد گردان  - محسن شمشيري: روز شنبه 15 ارديبهشت 97 نرخ انواع سكه با افزايش بيش از 100 هزار تومان در يك روز مواجه شد و در بازار تهران سکه طرح جدید با 115 هزار تومان افزایش دو میلیون و 80 هزار تومان داد و ستد شد.
 به دنبال افزايش قيمت سكه در هفته گذشته كه نرخ آن از 1 ميليون 780 هزار تومان تا نزديك به 2 ميليون تومان افزايش يافت، روز شنبه نيز با افزايش بيش از 100 هزار توماني، نرخ سكه طرح جديد به 2 ميليون و 80 هزار تومان رسيد اما برخي فعالان بازار طلا و سكه اعلام كردند كه با اين نرخ  كه در شبكه طلافروش ها اعلام مي شود، خريد و فروش نمي شود، و قيمت سكه در برخي طلافروشي ها با دو ميليون و 150 هزار تومان در حال معامله است
از سوي ديگر، سکه طرح طرح قدیم با 75 هزار تومان رشد یک میلیون و 953 هزار تومان و نیم سکه با رشد 58 هزار تومانی یک میلیون و 21 هزار تومان فروخته شد و نيم سكه نيز از مرز يك ميليون تومان عبور كرده است. 
ربع سکه هم 30 هزار تومان افزایش قیمت داشت و به قیمت 604 هزار تومان معامله شد. سکه گرمی بدون تغییر 371 هزار تومان و هر گرم طلای 18 عیار با رشد 5080 تومانی 193 هزار و 581 تومان به فروش رسید.
در حالي كه قیمت اونس در بازار جهانی طلا با یک دلار و 34 سنت رشد 1315 دلار و 12 سنت درج شدو در ساعات عصر شنبه به 1314 دلار كاهش يافت، اما قيمت سكه و طلا در بازار ايران همچنان روند افزايشي به خود گرفته است. 

پیش فروش شش ماهه سکه تمام شد

از سوي ديگر، بانک مرکزی از اتمام پیش فروش شش ماهه سکه خبر داده كه به دنبال توقف پيش فروش يك ماهه و سه ماهه سكه در هفته هاي اخير اعلام شده و نشان مي دهد كه بانك مركزي به اين زودي امكان عرضه زياد سكه به بازار را ندارد. 
از اواخر فروردین ماه سال جاری و همزمان با تحولاتی که در بازار ارز ایجاد و سیاست جدید ارزی به مرحله اجرا درآمد، نحوه پیش فروش سکه نیز تغییر کرد و از دو سررسید شش ماهه و یک ساله به هفت مرحله افزایش یافت و در حال حاضر پیش فروش شش ماهه سکه خاتمه یافت.
گفتنی است، نرخ ها در سر رسیدهای جدید از این قرار است که سکه تحویل یک ماهه یک میلیون و ۵۹۰ هزار تومان، سه ماهه یک میلیون و ۵۴۰ هزار تومان، شش ماهه یک میلیون و ۴۷۵ هزار تومان، نه ماهه یک میلیون و ۴۱۰ هزار تومان، یک ساله یک میلیون و۳۵۰ هزار تومان، ۱۸ ماهه یک میلیون و ۲۴۵ هزار تومان و ۲۴ ماهه یک میلیون و ۱۱۶ هزار تومان قیمت گذاری شده است.
برخي كارشناسان معتقدند كه دليل اصلي اين امر به نزديك شدن زمان اعلام مواضع آمريكا در قبال برجام و همچنين موضوع توقف پيش فروش سكه هاي يك ماهه، سه ماهه و شش ماهه مرتبط است كه نشان مي دهد بانك مركزي در ضرب سكه و تحويل طلا به متقاضيان با محدوديت مواجه است و از آنجا كه مقادير قابل توجهي حدود 820 هزار سكه تا كنون پيش فروش شده و بايد در يك سال آينده تحويل مردم شود، لذا به خاطر محدوديت هاي موجود، پيش فروش سكه هاي يك ماهه، سه ماهه و شش ماهه متوقف شده است. 
در اين رابطه شبكه بلومبرگ به نقل از شوراي جهاني طلا اعلام كرده كه در سه ماه بهمن تا فروردين حدود 9 تن طلا در بازار ايران فروش رفته است كه نشان دهنده ميزان حراج سكه و همچنين تحويل سكه هايي است كه در ماه هاي اخير پيش فروش شده است. اما بخش قابل توجه و اصلي اين پيش فروش ها هنوز سررسيد نشده و برآورد مي شود كه با توجه به حدود 820 هزار سكه پيش فروش  شده كه وزن متوسط آن حدود 5 گرم پيش بيني مي شود لازم است كه حداقل معادل 5 تن طلا براي سكه ها در نظر گرفته شود كه در كنار اين پيش فروش ها بايد عدد قابل توجهي براي حراج شمش، طلاي 18 عيار و ساير اشكال طلا در نظر گرفته شود كه احتمالا با توجه به رشد تقاضا در سه ماهه اخير، در يكسال‌ آينده حدود 18 تا 40 تن طلاي ديگر تقاضاي جديد در بازار طلا ايجاد خواهد شد.  

تعطیلی معاملات در بازار طلای مشهد

از سوي ديگر، برخي فعالان بازار طلا در نقاط مختلف كشور معتقدند كه به خاطر نوسانات زياد در نرخ طلا، فعالان بازار و از جمله صنف طلافروشان با چالش هاي جدي مواجه هستند و عملا باعث ايجاد ركود و كاهش معاملات شده است. از يك سو فروشندگان طلا دست نگه داشته اند تا با نرخ بالاتر بفروشند و تعميركاران و طلاسازان نيز به خاطر احتمال افزايش بيشتر نرخ ها، از عرضه طلا و تعميرات به نرخ هاي امروز خود داري مي كنند تا مبادا موجودي طلاي خود را از دست بدهند و مجبور شوند كه به نرخ بالاتر خريدار كنند. 
باقر معبودی‌نژاد، رییس اتحادیه طلا، جواهر و نقره مشهد در اين زمينه اعلام كرد كه به علت نبود قیمت ثابت ارز و نوسانات شدید در بازار طلا، فعلا هیچ معامله‌ای در این بازار صورت نمی‌گیرد.شرایط بازار طلا از رکود گذشته و به تعطیلی در خرید و فروش رسیده است. همچنين به دلیل محاسبه قیمت طلا بر اساس نرخ ارز در بازار آزاد، افزایش قیمت ارز تاثیر مستقیم بر قیمت سکه و طلا دارد وبا توجه به تلاطم زیاد در نرخ ارز، شاهد افزایش قیمت طلا و نوسان شدید در بازار این کالا هستیم. در حال حاضر نرخ طلا را از طریق بازار طلافروشان تهران و اصفهان دریافت میکنیم که در حال افزايش به بالاي 193 هزار تومان است. 

در بازار ارز نيز بانک مرکزی نرخ ۳۹ ارز را اعلام کرد که براساس آن نرخ ۳۷ ارز از جمله پوند نسبت به روز پنج شنبه افزایش و نرخ یورو افزایش یافت؛ نرخ دلار نیز ثابت ماند
 براساس اعلام بانک مرکزی نرخ هر دلار آمریکا ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. همچنین هر پوند انگلیس با ۱۰ هزار و ۸۶۹ ریال افزایش نسبت به روز پنج شنبه ۶۷ هزار و ۹۷۷ ریال و هر یورو نیز با ۷۵ ریال افت در مدت مشابه ۵۰ هزار و ۲۶۰ ریال ارزشگذاری شد. 

مسافرت خارجی ارز قابل توجهی به اقتصاد ما تحمیل می‌کند

از سوي ديگر، به دنبال انتقادهايي كه عليه مصارف بي رويه ارزي در كشور وجود دارد، رئیس کل بانک مرکزی با انتشار پیامی در فضای مجازی، با اشاره به اینکه مسافرت خارجی ارز قابل توجهی را به اقتصاد ما تحمیل می کند، خواستار ترویج ایرانگردی و سفرهای ارزان داخلی شد.
 ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی با انتشار پیامی در فضای مجازی، در خصوص سفرهای خارجی نوشت: «با تشکر از پیام‌های شما؛ معتقدم سفر شهروندان به خارج، حق و انتخاب آنها است. در عین حال، تراز گردشگری کشور منفی است و مسافرت خارجی، ارز قابل توجهی را به اقتصاد ما تحمیل می‌کند».
سیف در ادامه پیام خود نیز آورده است: «با ترویج ایرانگردی و سفر ارزان، هم بر رونق صنعت گردشگری بیفزاییم و هم منابع ارزی کشور را بهتر مدیریت کنیم».

 ۱۰ مشکل عملیاتی پس از اجرای سیاست‌های جدید ارزي

همچنين برخي كارشناسان معتقدند كه با سياست هاي جديد ارزي، مشكلاتي در بازار ارز وجود دارد كه بايد برطرف شود و عدم امکان تبدیل ارز، محدودیت اسکناس یورو و تعریف نشدن فروش ارز برای برخی نیازهای ارزی از جمله مشکلات فعلی وضعیت جدید ارزی کشور است. 
برخي كارمندان شعب بانكي در گفت وگو با فارس گفته اند: مشتری برای تمدید ویزا دلار می‌خواهد اما ما مجوز فروش دلار نداریم و فرد مجبور به خرید ارز از دلال می‌شود. مشتری اقامت خارج از کشور دارد و می‌خواهد ارز بگیرد. باید با خود ارز ببرد اما نمی‌توانیم به او بفروشیم. از بازار آزاد هم نمی‌تواند بخرد. گردشگر ایرانی ارز متفرقه مانند دلار کانادا و دلار استرالیا و ین ژاپن و لیر ترکیه دارد اما بانک‌ها نمی‌توانند بخرند. به صراف هم که مراجعه می‌کند، صراف نمی‌تواند از او بخرد. 
همچنين خارجی‌ها وقتی به ایران می‌آیند به دنبال تبدیل دلار به ریال هستند اما ما بیشتر از 4200 تومان نمی‌توانیم از آنها بخریم و‌ آنها هم اغلب قبول نمی‌کنند و می‌روند. می‌خواهند ارز را به قیمت بازار از آنها بخریم. می‌گویند شما می‌خواهید کلاه سر ما خارجی‌ها بگذارید. از ما می‌پرسند چرا بانک اصلی کشورتان دلار را با نرخ واقعی از گردشگر نمی‌خرد. در نهایت این گردشگران اغلب به سمت بازار سیاه می‌روند.

شرکت‌هایی که حقوق پرسنل به ارز می‌دهند در این شرایط نمی‌توانند ارز تهیه کنند و ما هم نمی‌توانیم به آنها بفروشیم. در ابلاغیه بانک مرکزی هم اعلام شده فقط به بخش ناوبری و آن هم بخش هوایی ارز تعلق می‌گیرد و بقیه شرکت‌ها که حقوق ارزی می‌دهند نمی‌توانند ارز تهیه کنند.
شرکت‌هایی که از خارج در نمایشگاه‌ها ایران حاضر می‌شوند امکان تهیه ارز از داخل ندارند و اگر محصولاتشان را بفروشند، نمی‌توانند درآمد حاصله را به ارز تبدیل کرده و ببرند. شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران هم بابت حضور این شرکت‌ها در ایران از آنها ارز می‌گیرد در حالی که برای این نیاز، تامین ارز تعریف نشده است.
در برخی سفارت‌خانه‌ها مانند افغانستان، عراق و سوریه از مسافران ایرانی دلار تقاضا می‌کنند یا برای تمدید گذرنامه اغلب پول به دلار می‌گیرند. از طرف دیگر برخی سفارت‌خانه‌ها برای تمدید گذرنامه یورو می‌گیرند در حالی که مسافر دلار دارد. در این شرایط افراد وقتی به بانک مراجعه می‌کنند، نمی‌توانند یورو را به دلار و یا بالعکس تبدیل کنند چون مجوز خرید و فروش ندارند.با توجه به اینکه موجودی اسکناس یورو در کشور نسبت به دلار بسیار کمتر است، تبدیل ارز مسافرتی به یورو برای بانک‌های عامل مشکل آفرین شده است چون اسکناس یورو در بازار ما بسیار محدود است. 
کسانی که از شعب بانک‌های ایرانی در اروپا و دیگر بانک‌های اروپایی حواله ارزی می‌آورند، نمی‌توانیم به آنها یورو بدهیم در حالی که طبق بخشنامه بانک مرکزی به راحتی برای سفر به کشورهای جنوب شرق آسیا یورو می‌دهیم. 
مسافران خارجی که از طریق حمل و نقل زمینی قصد سفر به خارج از کشور دارند، نمی‌توانند ارز دریافت کنند و به ما اعتراض می‌کنند.

ایرانی‌ها بیش از ۲.۵ میلیارد دلار ارز مجازی خریدند

از سوي ديگر، به دنبال اعلام رقم عرضه 9 تن طلاي جديد به بازار ايران در سه ماه اخير و از بهمن 96 تا ارديبهشت 97، گمانه زني و برآورد ميزان خروج سرمايه  به صورت طلا و ارز يا خريد بيت كوين و ارزهاي مجازي به شكل هاي مختلف مطرح شده و در اين رابطه، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس از خروج بیش از ۲.۵ میلیارد دلار از کشور به منظور خرید ارزهای مجازی خبر داده است.  
محمدرضا پورابراهیمی درباره ارزهای رمزینه و ایجاد ارز ملی مجازی گفت: یکی از پدیده‌های نوین که در تمامی دنیا مطرح شده به بحث ارزهای مجازی و البته ایجاد ارز ملی مجازی به دلیل تسهیل مراودات اقتصادی و دور زدن تحریم‌ها اختصاص دارد. اعتقاد دارم آینده اقتصاد جهان بر روی ارزهای دیجیتال رقم می‌خورد.
 پورابراهیمی ادامه داد: استفاده از ارزهای دیجیتالی خارجی به دلیل عدم شفافیت و نداشتن پشتوانه معتبر می‌تواند برای کشور مخاطراتی جدی در سیستم بانکی ایجاد کند؛ در واقع برای رفع این مشکل باید در مسیر توسعه ارز دیجیتال ملی گام برداشت.
 نماینده مردم کرمان و راور با اشاره به مزایای ارز ملی مجازی ایران گفت: ارز ملی مجازی توسط کارشناسان کشور ساخته می‌شود و تنظیمات ارز نیز به تبع در اختیار رگولاتور است که باعث می‌شود ارز با چارچوب فعالیتی و پشتوانه مشخص در حوزه‌های مقرر شده قابل استفاده باشد؛ این در حالی است که ارزهای خارجی از جمله بیت کوین صرفا در داخل کشور معامله می‌شوند اما فعالیت اصلی آن در خارج از کشور است.
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: با توجه به اینکه هیچگونه ارز ملی مجازی فعلا در کشور طراحی نشده و موجود نیست، بر اساس آمارهای دریافت شده با وجود اینکه بخش بسیار محدودی از مردم کشورمان مشتری ارزهای مجازی و این بازار نوین هستند تا به امروز رقمی بیش از ۲.۵ میلیارد دلار به منظور خرید ارز دیجیتالی از کشور خارج شده و بیشتر فعالان حوزه پول دیجیتالی به منظور سفته بازی و سودهای کلان وارد این عرصه می‌شوند.
 رییس کمیسیون اقتصادی مجلس همچنين اعلام کرد: با شرایط فعلی ارز و سیاست های تازه، بهتر است شرکت های صادراتی بورسی الزامی برای پیمان سپاری ارزی نداشته باشند.
 محمدرضا پورابراهیمی درباره وضعیت بازار سهام در شرایط فعلی گفت: چند نکته در خصوص وضعیت بازار سرمایه تاثیرگذار بوده که می توان به سیاست های ارزی دولت اشاره کرد.
 رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، ادامه داد: انتظار این است در زمان تغییرات نرخ ارز، درآمدهای شرکت های دارای محصولات صادراتی مانند شرکت های پتروشیمی و پالایشگاه ها با تعدیل مثبت روبرو شوند. 
 نماینده مردم کرمان و راور در مجلس افزود: در سیاست های ارزی که دولت در پیش گرفته تفاوت فاحشی بین نرخ تعیین شده توسط دولت برای تسویه فروش های صادراتی با نرخ ارزر بازاری که شکل گرفته وجود دارد و به همین دلیل بخشی از تاثیرات منفی که در بازار سرمایه وجود دارد ناشی از سیاست های ارزی دولت است.
 
کره جنوبی ارز دیجیتال بانک مرکزی منتشر می‌کند

بانک مرکزی کره جنوبی اعلام کرد که تا ۶ ماه آینده از «ارز دیجیتال بانک مرکزی» این کشور رونمایی خواهد کرد.
  بانک مرکزی این کشور در اطلاعیه ای مطالعه این بانک بر روی ارزهای رمزنگار و معرفی ارز رمزنگار خود را تایید کرد. بر همین اساس بانک مرکزی کره جنوبی به دنبال انتشار احتمالی «ارز دیجیتال بانک مرکزی» ظرف ۶ ماه آینده است. 
 این مطالعه به بررسی تاثیر ارزهای دیجیتال بر روی بخش مالی کره جنوبی از ماه ژانویه به بعد و احتمال انتشار «ارز دیجیتال بانک مرکزی» می پردازد. بانک کره جنوبی اعلام کرد تا پایان ماه آینده میلادی اطلاعات جدیدتری را درباره انتشار «ارز دیجیتال بانک مرکزی» منتشر خواهد کرد.
 به تازگی بانک کره جنوبی اعلام کرده که این بانک مطالعه در مورد استفاده از بلاک چین و ارزهای رمزنگار را برای طرح آزمایشی جامعه بدون پول نقد (غیر پولی) را در دستور کار خود قرار داده است.
 به گفته برخی از کارشناسان اقتصادی، حرکت به سمت جامعه غیر پولی می تواند هزینه ها را به میزان ۱.۱ درصد از تولید ناخالص داخلی کره جنوبی کاهش دهد. البته می تواند اقتصاد زیرزمینی را هم به دنبال داشته باشد و از طرفی هم برابری در اخذ مالیات را افزایش دهد.