:
كمينه:۱۵.۷۹°
بیشینه:۱۶.۹۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴
تامین ارز خرد مردم از طریق صرافی‌های مجاز و نيما، ادامه پلمب ۴۴ صرافی و دستگیری ۳۷ دلال ارز

تبديل قطر به هاب مبادلات ارزی ایران و خروج از دبی، ۵ میلیون سکه پیش‌فروش شده معادل 21 تا 41 تن طلا

ممانعت پلیس آگاهی از معامله فردایی ارز، 2 میلیارد دلار آمریکا به نرخ 4200 تومان برای واردات / با توجه به وزن هر سكه به ميزان 8.133 گرم طلاي 21.6 عيار، در صورتي كه ميانگين وزن سكه هاي ربع، نيم و تمام را نيم سكه ومعادل 4 گرم طلا برآورد كنيم معادل 21 تن طلا براي تهيه 5 ميليون سكه پيش فروش شده بايد مصرف شود واگر وزن مورد نظر 8 گرم طلا باشد معادل 41 تن طلا بايد مصرف شود. براين اساس رقمي معادل 21 تا 41 تن طلا بايد براي تحويل 5 ميليون سكه پيش فروش شده ضرب سكه شود كه طبق خبراعلام شده 20 درصد اين مقدار يعني معادل حداقل 4 تن طلا بايد ظرف يك ماه آينده وارد بازار شود
کد خبر: ۱۱۲۲۸۸
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۴
اقتصاد گردان - محسن شمشيري
تحولات خرد و كلان در حوزه بازار ارز و سياست هاي جديد ارزي ايران همچنان ادامه دارد و در تازه ترين تحولات، همکاری بانک مرکزی و شورای تامین در ساماندهی بازار ارز و ممانعت پلیس آگاهی از معامله فردایی ارز ، موضوع خروج مبادلات ارزي ايران از دبی و تبديل قطر به هاب مبادلات ارزی ایران ، تامین ارز خرد مردم از طریق صرافی‌های مجاز و سامانه نيما  اعلام رقم ۵ میلیون پيش فروش سكه،  پلمب تعدادي ديگر از صرافی و دستگیری  دلالان  ارزي و... مطرح شده است. 

 روز سه شنبه 4 ارديبهشت 97 قیمت انواع سکه در حالی کاهش یافت که نرخ یورو و پوند نیز با افت همراه بود و دلار ثابت ماند.
قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با ۲۰ هزار تومان کاهش یک میلیون و ۷۸۵ هزار تومان در بازار تعیین شد. همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم، بدون تغییر قیمت نسبت به مدت مشابه، یک میلیون و ۷۴۲ هزار و ۵۰۰ تومان داد و ستد شد.هر قطعه نیم سکه بهار آزادی با ۱۰ هزار تومان کاهش قیمت نسبت به روز گذشته ۸۷۳ هزار تومان و هر قطعه ربع بهار آزادی با ۵ هزار تومان افت در مدت مشابه ۵۳۸ هزار و ۵۰۰ تومان معامله شد.
همچنین هر قطعه سکه گرمی با ۳ هزار تومان کاهش در مدت مشابه ۳۵۱ هزار تومان فروخته شد. هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز با ۹۰۰ تومان رشد ۱۶۹ هزار و ۸۰۰ تومان ارزش‌گذاری شد.
با این حال براساس اعلام بانک مرکزی، قیمت هر دلار آمریکا بدون تغییر ۴ هزار و ۲۰۰ تومان تعیین شده بود. همچنین نرخ یورو با ۲۶ تومان افت ۵ هزار و ۱۲۹ تومان و هر پوند نیز با ۲۹ تومان رشد ۵ هزار و ۸۵۸ تومان تعیین شد.

تامین ارز خرد مردم از طریق صرافی‌های مجاز و نيما

از سوي ديگر، مدیرکل سیاست‌ها و مقررات ارزی بانک مرکزی گفت: فعلا به صرافی‌های مجاز اجازه داده شده، به عنوان خریدار از طریق سامانه نیما نیازهای ارزی خرد مردم را تامین کنند.
به گزارش شبکه خبر، کسرایی پور مدیرکل سیاست‌ها و مقررات ارزی بانک مرکزی در برنامه تیتر امشب با اشاره به سابقه مدیریت ارزی کشور از طریق پرتال ارزی گفت: سامانه نیما جدای از بانک مرکزی در حقیقت دو بازیگر اصلی دارد یکی سمت عرضه که صادرکنندگان هستند و دیگر سمت تقاضا که صرافی های مجاز و بانک ها هستند.
 کسرایی پور با اشاره به این که در حال حاضر دلار در تجارت خارجی ما تقریبا نقشی ندارد، گفت: معامله به بهترین قیمت برای طرفین، کاهش ریسک معاملات، کاهش واسطه ها و ایجاد شفافیت در معاملات از مزایای سامانه نیماست.
 کسرایی پور با اشاره به این که پیش بینی های لازم برای تامین ارزهای خدمتی مانند ارز مسافرتی، دانشجویی ، درمانی و ... در سامانه نیما انجام گرفته گفت : فعلا به صرافی های مجاز اجازه داده شده دو کار اصلی را انجام دهند یکی این که در زمانی که بانک های ما به هر دلیل نمی توانند کار انتقال ارز را انجام دهند آنها از ظرفیت خودشان برای انتقال ارز استفاده کنند و دوم این که به عنوان خریدار در سامانه نیما می توانند ارزهای خرد مورد نیاز مردم را تامین کنند.
  مدیرکل سیاست ها و مقررات ارزی بانک مرکزی افزود: اجرت نقل و انتقال ارز از طریق تعیین کارمزد دیده می شود و با احتساب آن در نهایت نباید نرخ ارز از نرخ مصوب بیشتر باشد.

پلمب ۴۴ صرافی و دستگیری ۳۷ دلال ارز

فرمانده انتظامی تهران بزرگ گفت: در یک هفته گذشته ۴۴ صرافی غیرمجاز پلمب و ۳۷ دلال و سوداگر جدید ارز دستگیر شدند.
سردار حسین رحیمی فرمانده انتظامی تهران بزرگ در حاشیه طرح امحاء کالاهای قاچاق مکشوفه در مقر پلیس آگاهی پایتخت در جمع خبرنگاران به عملکرد ماموران پلیس آگاهی با لباس شخصی و همچنین ماموران انتظامی در نقاط مختلف برای برخورد با سوداگران و دلالان ارز اشاره و تصریح کرد: در یک هفته گذشته بالغ بر ۴۴ صرافی غیرمجاز پلمب و ۳۸ دلال و سوداگر جدید ارز شناسایی و دستگیر شد.
این مقام در ادامه گفت: پلیس با تمام قدرت و تمام توان ماموریت خود را در خصوص بازار ارز اجرا خواهد کرد؛ پیش از این جلسه‌ای در حضور دکتر سیف داشتیم و اعلام کردیم پلیس تمام قد در جهت اجرای تثبیت بازار ارز و برخورد با دلالان حضور خواهد داشت.

خروج اکوسیستم ارزی از دبی/ قطر هاب مبادلات ارزی ایران مي شود

از سوي ديگر، یک مقام ارشد بانک مرکزی از گسترش روابط ارزی ایران و قطر خبر داد و گفت: چند بانک ایرانی نزد بانک ملی قطر حساب باز کرده‌اند و مبادلات حواله‌های ارزی از این مسیر انجام می‌شود.
یک مقام ارشد بانک مرکزی در گفت‌وگو با فارس، درباره تغییر شرکای ارزی کشور با توجه به محدویت‌ها و تحریم‌های اعمال شده در کشور امارات، اظهارداشت: با توجه به مشکلاتی که برای نقل و انتقال ارز با دوبی به وجود آمده است، روابط ارزی با کشور قطر گسترش می‌یابد.
وی افزود: تاکنون بانک‌های ملی و پارسیان نزد بانک ملی قطر حساب باز کرده‌اند و براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده بانک صادرات نقش جدیدی را در حوزه حواله‌های ارزی بر عهده خواهد گرفت.
این مقام مسئول بانک مرکزی در پاسخ به این سوال که با  این تصمیم، قطر خلاء دوبی را در گلوگاه ارزی کشور پرکرده و به هاب ارزی ما تبدیل می‌شود؟ گفت: تلاش ما این است که این اتفاق بیفتد. 



۵ میلیون سکه پیش‌فروش شد

همچنين دبیرکل بانک مرکزی در مورد علت توقف پیش فروش سکه یک ماهه و سه ماهه گفت: علت توقف توان ضرب سکه برای پاسخ‌گویی به تقاضا بود.
محمود احمدی دبیر کل بانک مرکزی با اشاره به پیش فروش 5 میلیون قطعه سکه، اظهار داشت: از این تعداد سهم سررسیدهای یک ماهه حدود یک میلیون قطعه است و بقیه به سررسیدهای بالاتر اختصاص دارد.
وی در مورد علت توقف پیش فروش سکه یک ماهه و سه ماهه گفت: علت توقف توان ضرب سکه برای پاسخگویی به تقاضا بود.
احمدی در مورد درباره علت توقف حراج سکه گفت: در جلسات حراجی چون در یک نقطه جلسه حراج برگزار می شد، چند نفر قیمت سازی می کردند و بعضا سکه ها با قیمت بالاتر از بازار فروخته می شد.موردی داشتیم که بسته 100 تایی سکه را بالاتر از نرخ بازار خرید و از این رو برای جلوگیری از سوء استفاده‌ها، جلسات حراج لغو شد. با برنامه ای که بانک مرکزی دارد و عرضه سکه های پیش فروش شده، به تدریج قیمت مسکوکات طلا در بازار کاهش می یابد.
با توجه به وزن هر سكه به ميزان 8.133 گرم طلاي 21.6 عيار، در صورتي كه ميانگين وزن سكه هاي ربع، نيم و تمام  را نيم سكه ومعادل 4 گرم طلا برآورد كنيم معادل 21 تن طلا براي تهيه 5 ميليون سكه پيش فروش  شده بايد مصرف شود واگر وزن مورد نظر 8 گرم طلا باشد معادل 41 تن طلا بايد مصرف شود. براين اساس رقمي معادل 21 تا 41 تن طلا بايد براي تحويل 5 ميليون سكه پيش فروش شده ضرب سكه شود كه طبق خبراعلام شده 20 درصد اين مقدار يعني معادل حداقل 4 تن طلا بايد ظرف يك ماه آينده وارد بازار شود


دو میلیارد دلار آمریکا به نرخ 4200 تومان برای واردات
از سوي ديگر، در راستاي اجراي سياست هاي جديد ارزي،  بانک مرکزی اعلام كرد كه در دو هفته اخیر مبلغ معادل 2 میلیارد و 362 میلیون دلار آمریکا، با نرخ دلار 4200 تومانی براساس ضوابط جدید ارزی برای واردات کشور تخصیص ارز کرده است.
از زمان ابلاغ سیاست جدید ارزی دولت، بانک مرکزی در بازه زمانی 21 فروردین الی سوم اردیبهشت ماه سال جاری برای تخصیص ارز واردات کالا نسبت به صدور 9210 فقره گواهی ثبت آماری به مبلغ معادل 2 میلیارد و 362 میلیون دلار اقدام کرده است. 
همچنین با درخواست بانک های عامل در همین بازه زمانی برای تأمین 6052 مورد گواهی ثبت آماری به منظور واردات کالا معادل 1 میلیارد و 332 میلیون دلار آمریکا با نرخ 4200 تومان  اقدام کرده است.
شایان ذکر است، در همین مدت مبلغ 22.5 میلیون یورو اسکناس ارز برای مصارف خدماتی (مسافرتی و ...) به بانک های عامل تحویل شده است.

همکاری بانک مرکزی و شورای تامین در ساماندهی بازار ارز

از سوي ديگر، اعضای شورای تامین استان تهران در جلسه با رییس کل بانک مرکزی بر همراهی کامل آن شورا با سیاست ارزی جدید دولت و بانک مرکزی و حمایت از آن تا رسیدن به ثبات و آرامش کامل در بازار ارز، تاکید کردند.
به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، ولی اله سیف در این جلسه که در ساختمان بانک مرکزی برگزار شد ضمن تبیین اقدامات این بانک درباره مدیریت بازار ارز و سامانه های طراحی و عملیاتی شده در این خصوص، گفت: سامانه نظام یکپارچه معاملات ارزی پس از اعمال سیاست جدید ارزی با تلاش شبانه روزی همکارانم در بانک مرکزی، عملیاتی و امروز رسما رونمایی شد. این سامانه مدیریت عرضه و تقاضای ارزی کشور را انجام می دهد.
رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه سامانه نیما به دلیل اشرافی که برای بانک مرکزی و دولت ایجاد می کند در بهترین شرایط راه اندازی شد، افزود: سیاست جدید ارزی، بهترین مدل برای شرایط روز کشور و به نوعی مصون سازی در مقابل تهدیدات خارجی است و سامانه نیما مسیر اعمال سیاست جدید ارزی را هموارتر می‌کند.
عالی ترین مقام بانک مرکزی درخصوص مقابله با اثر تورمی این تصمیم گفت: با توجه به افزایش نرخ ارز برخی اقلام وارداتی از حدود 3800 تومان به 4200 تومان و با هدف کنترل اثر این افزایش قیمت بر کالاهای وارداتی مقرر شد مابه‌التفاوت این دو نرخ را دولت و بانک مرکزی از محل افزایش درآمد حاصل از سیاست جدید ارزی و با استفاده از حسابی که نزد بانک مرکزی افتتاح می شود پرداخت کند.
به گفته رییس کل بانک مرکزی، ثبت سفارش واردات و صادرات به هیچ وجه متوقف نشده است و از همان صبح روز اول که سیاست جدید ارزی ابلاغ و اعمال شد ارز مورد نیاز تخصیص داده شد.
رییس شورای پول و اعتبار درخصوص بازار ارز و نقش اخلالگران نیز گفت: دلالان یکی از عوامل اصلی نا آرامی های اخیر در بازار ارز بودند که با همت نیروی انتظامی از فعالیت مخرب آنها جلوگیری شده است.
وی ضمن ابراز قدردانی از شورای تأمین استان به خاطر همکاری موثر در موضوع برخورد با فعالیت موسسات غیرمجاز و همچنین اخلال گران بازار ارز، تصریح کرد: فعالیت موسسات غیرمجاز خطر بزرگی برای کشور و نظام بود که با حمایت نیروی انتظامی، مرجع قضایی و سایر دستگاه های ذیربط توانستیم فعالیت آنها را متوقف کنیم.
سیف خاطرنشان کرد: در اوایل فعالیتم در بانک مرکزی و طی اولین جلسه با مقام معظم رهبری بر موضوع برخورد با غیرمجازها تاکید شد. من و همکارانم در بانک مرکزی نیز با همین پشتوانه پیش رفتیم و به حمدالله امروز شاهدیم که هیچ موسسه غیرمجاز فعالی در کشور فعالیت نمی کند.
سیف در این جلسه با تشکر از وزارت کشور، سازمان تعزیرات حکومتی، نیروی انتظامی، سپاه و سازمان صدا وسیمای جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: طرح جدید ارزی، یک طرح ملی است که عامل و محور آن بانک مرکزی است و اگر این حمایت ها نبود، کار بسیار دشوار می شد.
استاندار تهران در این جلسه با اشاره به همکاری مناسب بانک مرکزی و شورای تامین در ساماندهی بازار ارز گفت: از زمان آغاز طرح جدید ارزی، شورای تامین جلساتی برگزار کرده و با راهنمایی کارشناسان بانک مرکزی، مشکلات و مسائل را شناسایی و برای رفع آنها اقدام می کنیم.
محمد حسین مقیمی با اعلام آمادگی کامل شورای تامین برای اقدامات امنیتی گفت: بانک مرکزی در موضوع جلوگیری از فعالیت تعاونی غیرمجاز ولیعصر و حل و فصل سپرده گذاران این تعاونی عملکرد مطلوبی داشت و موضوع ساماندهی بازار ارز نیز با همکاری و هماهنگی پیش می رود.
در این جلسه اعضای شورا تاکید کردند که در مورد مساله ارز بسیج هستند و آمادگی کامل برای مقابله با هرگونه اخلال گری در بازار ارز وجود دارد. در پی این اقدامات،  21 نفر از دلالان ارز تاکنون دستگیر شده اند و پس از معرفی 256 واحد صنفی از سوی بانک مرکزی که به صورت غیرمجاز، فعالیت صرافی انجام می دادند و بررسی های انجام شده، 49 واحد که تخلف آنها محرز شد پلمپ شدند.
همچنین بنا به اظهارات مطرح شده در این جلسه، از 25 بهمن ماه سال گذشته و با حضور همه جانبه پلیس آگاهی، از انجام هر گونه معامله فردایی ارز ممانعت به عمل آمده است.