:
كمينه:۲۳.۷۳°
بیشینه:۲۴.۷۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرش دستباف فارس از سفر استاندار به قطر انتقاد کرد

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف استان فارس از سفر اخیر استاندار فارس و هیئت همراه به قطر انتقاد کرد.
کد خبر: ۱۱۱۷۰۶
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۱
اقتصادگردان_ هفته گذشته استاندار، معاونت اقتصادی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس حمیدیان معاون اتاق بازرگانی شیراز، یلدا راهدار یکی از اعضای هیئت نمایندگان و یکی از اعضای کادر اداری اتاق در قالب هیئت بلند پایه اقتصادی استان فارس به قطر عزیمت کردند.

در این سفر مهم علت نبود بازرگانان، صادرکنندگان و پیشکسوتان بخش خصوصی که سالیان دراز با قطر ارتباط اقتصادی تنگاتنگی داشته و دارای دفاتر بازرگانی در کشور قطر هستند، سوال برانگیز بود.

خبرنگار خبرگزاری تسنیم به همین منظور با حمید ذوالانواری رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرش دستباف شیراز و صادرکننده نمونه بیش از 10 دوره استانی و ملی کشور و همچنین به عنوان یکی از پیشکسوتان و بازرگان فعال استان فارس به گفت‌وگو نشست.

ذوالانواری اظهار داشت: بدون شک امسال، سالی بسیار حساس و مهم برای اقتصاد کشور است و مقامات مسئول باید فارغ از شعار با جدیت هرچه بیشتر در راه توسعه اقتصادی و امر صادرات که می‌تواند مهم‌ترین نقش را در زمینه داشته باشد، هموار سازند.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف استان فارس افزود: همه ما می‌دانیم که دوران انجام کارهای شعاری و نمایشی چه از سوی دولت و از سوی بخش خصوصی پایان رسیده است  و دیگر فرصت برای وقت‌گذرانی و اجازه فرصت‌طلبی به افرادی که  قادر نیستند نقشی در این توسعه داشته باشند به پایان رسیده است .

ذوالانواری گفت: برای نخستین بار اتاق مشترک بازرگانی ایران و قطر با توجه به مسائل جاری منطقه در اتاق ایران تشکیل و همه تجار و صادرکنندگان به کشور قطر از سر تا سر ایران در مجمع عمومی این اتاق شرکت و هیئت مدیره اتاق را انتخاب که خوشبختانه دو نفر از اتاق شیراز ، اینجانب و محمد علی دیده‌روشن که هر دو عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران هستیم با بالاترین رای انتخاب و آقای دیده روشن به عنوان نایب رئیس انتخاب  و در همان جلسه مقرر شد، که دفتر نمایندگی این اتاق مشترک در شیراز تاسیس که این خود بزرگترین و بهترین هدیه به صادرکنندگان جنوب کشور به ویژه استان فارس است .

بزرگترین تولیدکننده فرش دستباف و صادر کننده نمونه کشور و فردی که حداقل در 25 کشور جهان نمایندگی اختصاصی دارد گفت: متاسفانه من و دیگر صادرکنندگان استان فارس، همانند مردم دیگر، خبر این سفر مهم اقتصادی را در کانال خبررسانی اتاق شیراز تحت عنوان سفر هیئت بلند پایه سیاسی و اقتصادی به قطر مشاهده کردم !!

ذوالانواری با بیان اینکه همان شب در گروه هیئت نمایندگان اتاق شیراز از رئیس اتاق شیراز علت را جویا شدم بیان کرد: او در پاسخ جواب داد، برنامه سفر به طور کلی توسط استانداری انجام شده و اتاق کوچکترین نقشی در آن نداشته و  از اتاق خواسته شده هیئت دولت را همراهی کنند و دو روز قبل از سفر هم اعتراض اتاق به طور رسمی به استانداری اعلام شده است!!

وی با اشاره به اینکه یک ماه پیش که انتخابات اتاق مشترک ایران و قطر برگزار شد و اینجانب و آقای دیده‌روشن به عنوان هیئت رئیسه اتاق مذکور انتخاب شدیم افزود: آن زمان معاون اقتصادی جناب آقای استاندار که از جریان مطلع شده بودند این انتخاب را تبریک و برای اتاق مشترک آرزوی موفقیت کرده بودند و به هنگام انتخاب هیئت اقتصادی پارلمان بخش خصوصی اگر تمایل داشتند، می‌دانستند که حضور اینجانب و بازرگانان دیگری که عضو آن اتاق جدیدالاتاسیس بودند و سالهاست که با قطر مراوده اقتصادی دارند در گروه مذکور می‌توانست  دستاوردهای بهتری را همراه داشته باشد.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف استان فارس تصریح کرد: انجام نشدن این موضوع به طور حتم، مصلحتی داشته  که از سوی استانداری انجام گرفته، که به هر حال ما هم دوست داریم  در جریان این امر قرار گیریم و  بدون شک  با توجه به سخنان اخیر وزیر امور خارجه بخش زیادی از عدم کسب موفقیت‌های فعالیت اقتصادی، موازی‌کاری‌های متعدد بوده است.

ذوالانواری با تاکید بر اینکه تشکیل اتاق ایران و قطر بسیار حساس است و نباید با موازی‌کاری، مقامات کشورهای دیگر را سر در گم کرد افزود:  امید همه ما فعالان اقتصادی این است که منزلت افراد به خصوص فعالان بخش خصوصی حفظ و بخش خصوصی را در چند نفر محدود نبینند.

عضو هیات نمایندگان اتاق شیراز افزود: تا کنون از اعضاء  15 نفری  هیئت نمایندگان اتاق شیراز  بجز سه نفر بقیه هیچ‌گونه ملاقاتی با استاندار محترم که در آغاز ورودشان به شیراز خواهان ملاقات مکرر و مشورت با فعالان اقتصادی بودند را نداشته‌ایم، که این خود جای سئوال دارد و در اینجا از ایشان می‌خواهیم که به منظور استفاده از تجارب و توانائی‌های بالقوه اعضاء محترم هیئت نمایندگان اتاق که بیشتر آنان از تجار و صنعتگران و تولید کنندگان خوش‌نام و موفق هستند، نشست مشترک داشته و نظرات همه آنان را نیز بشنوند.

بر اساس این گزارش، در پی دعوت مقامات قطر از استاندار فارس برای سفر به این کشور، اسماعیل تبادار پانزدهم فروردین ماه جاری در راس یک هیات اقتصادی و بازرگانی وارد دوحه پایتخت کشور قطر شد، در این سفر بر گسترش و تقویت روابط اقتصادی و بازرگانی این استان با قطر تاکید شد و راههای بسط این روابط مورد واکاوی قرار گرفت.

استاندار فارس و هیات همراه در بدو ورود به دوحه با محمدعلی سبحانی سفیر جمهوری اسلامی ایران در قطر و دیگر مسئولان سفارت ایران در این کشور دیدار کردند.

منبع: تسنیم