:
كمينه:۲۳.۷۳°
بیشینه:۲۵.۷۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴
رشد 36 درصدي نرخ دلار و ۴۰ درصدی قیمت طلا‌ و سكه در یک سال اخير

سكه طرح جديد 1 ميليون و785 هزار و دلار 5760 تومان، تحولات نرخ طلا و سكه و ارز در يكسال اخير، نرخ پايه حراج سكه 1 ميليون و 522 هزار در شنبه 18 فروردين 97

در حالي كه هر اونس جهاني به 1333 دلار افزايش يافته و نرخ دلار نيز با افزايش 115 توماني به 5160 تومان رسيده، نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار با یک هزار و ۶۵۶ تومان رشد ۱۶۱ هزار و ۸۳۰ تومان ارزش‌گذاری شد و قيمت سكه طرح جديد نيز با رشد 35 هزار توماني به 1 ميليون و 785 هزار تومان رسيد
کد خبر: ۱۱۱۲۷۲
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۱
اقتصاد گردان  – محسن شمشيري
 نوسانات و افزايش نرخ سكه و ارز همچنان ادامه دارد و با وجود رشد 40 درصدي نرخ طلا و 47 درصدي سكه و رشد 36 درصدي نرخ دلار، در يكسال فروردين 96 تا 18 فروردين 97،‌ قيمت ارز و سكه همچنان روبه افزايش است و معلوم نيست كه فنر نرخ ارز و طلا تاكجا افزايش خواهد يافت و در چه نقطه اي آرام مي گيرد. البته برخي كارشناسان معتقدند كه نرخ سكه با حباب 150 هزار توماني مواجه است و نرخ بدون حباب سكه را 1 ميليون و 635 هزار تومان برآورد كرده و در نتيجه رشد قيمت سكه در اين يكسال بدون حباب معادل 35 درصد و نزديك به رشد نرخ دلار رشد كرده است. 
 صاحب نظران اقتصادي و فعالان بازار ارز و طلا  و برخي مسوولان اقتصادي كشور، دلايل مختلف بنيادي و غيربنيادي، اقتصادي و غيراقتصادي را براي اين افزايش اعلام كرده اند و از اثر تورم انباشته و ثبات نرخ دلار در سال هاي 92 تا  95 و فنر جمع شده اثر تورم گرفته تا دلايل غير اقتصادي نظير احتمال خروج آمريكا از برجام و همچنين حذف رديف هاي مختلف اختصاص ارز مبادله اي، خروج سرمايه و ارز از كشور و... را به عنوان دلايل رشد نرخ ارز و طلا ارزيابي كرده اند 
معاملات بازار ارز و طلا در روز شنبه 18 فروردين 97  نيز نشان مي دهد كه  به دنبال اعلام آغاز حراج سكه و پيش فروش سكه در بانك كارگشايي و شعب بانك ملي، قیمت انواع سکه در بازار تهران در حالی افزایش یافت که نرخ دلار، یورو و پوند نیز با رشد همراه بوده و دلار با افزايش 115 توماني به 5160 تومان رسيد.
در حالي كه هر اونس جهاني به 1333 دلار افزايش يافته و نرخ دلار نيز با افزايش 115 توماني مواجه شده، نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار با یک هزار و ۶۵۶ تومان رشد ۱۶۱ هزار و ۸۳۰ تومان ارزش‌گذاری شد و قيمت سكه طرح جديد نيز با رشد 35 هزار توماني به 1 ميليون و 785 هزار تومان رسيد
همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با ۱۵ هزار تومان رشد یک میلیون و ۷۰۳ هزار تومان داد و ستد شد. نیم سکه بهار آزادی نیز با ۱۰ هزار تومان افزایش نسبت به پنج شنبه گذشته ۸۵۲ هزار تومان فروش رفت.
هر قطعه ربع بهار آزادی با ۱۰ هزار تومان رشد نسبت به پنج شنبه گذشته ۵۴۴ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی با افزایش ۳ هزار تومانی ۳۴۴ هزار تومان معامله شد. 
در بازار ارز نيز صرافی‌های پایتخت هر دلار آمریکا را با ۱۱۵ تومان افزایش نسبت به پنج شنبه گذشته ۵ هزار و ۱۶۰ تومان فروختند. هر یورو نیز با ۱۲۰ تومان رشد ۶ هزار و ۳۳۵ تومان و هر پوند نیز با افزایش ۱۶۰ تومانی به قیمت ۷ هزار و ۲۵۰ تومان معامله شد.
در بازار مبادله اي نيز نرخ رسمی 10 ارز افزایش و 28 ارز کاهش یافته و بهای یک ارز هم تغییری نداشته است. دلار با 5 ریال کاهش 3781.4 تومان، پوند با 4 ریال افزایش قیمت 5326.4 تومان و یورو با افت 8 ریالی 4645 تومان ارزش‌گذاری شد.

 

جدول نرخ ارز و سکه در بازار (قیمت‌ها به تومان)

نوع سکه و ارز 

پنج‌شنبه

شنبه

سکه امامی

۱۷۵۰۰۰۰

۱۷85۰۰۰

سکه بهار آزادی

۱۶۸۸۰۰۰

۱۷۰۳۰۰۰

نیم سکه

۸۴۲۰۰۰

۸۵۲۰۰۰

ربع سکه

۵۳۴۰۰۰

۵۴۴۰۰۰

سکه گرمی

۳۴۱۰۰۰

۳۴۴۰۰۰

طلای ۱۸ عیار

۱۶۰۱۷۴

۱۶۱۸۳۰

دلار

۵۰۴۵

۵۱۶۰

یورو

۶۲۱۵

۶۳۳۵

پوند

۷۰۹۰

۷۲۵۰


افزایش قیمت طلا با کاهش ارزش دلار و بورس آمریکا

کاهش ارزش دلار آمریکا به دنبال جنگ لفظی میان ترامپ و مقامات چینی و انتشار گزارش ضعیف از فرصت‌های شغلی این کشور قیمت طلا را 6.5 دلار بالا برد.
به گزارش رویترز، با کاهش ارزش بازارهای بورس و دلار به دنبال جنگ لفظی میان ترامپ و مقامات چینی که نگرانی در مورد جنگ تجاری میان دو کشور را افزایش یافت و پس از اینکه آمار مشاغل آمریکا ضعیف تر از انتظار منتشر شد، قیمت طلا روز جمعه بالا رفت.
کاهش ارزش بازارهای بورس ارزش دلار در برابر ین و یورو را کاهش داد. همچنین از دیگر عوامل فشار بر ارز آمریکا، آمار منتشره‌ای بود که اقتصاد آمریکا در ماه مارس تعداد شغل کمتری در 6 ماه گذشته ایجاد کرده است. این آمار ممکن است بانک مرکزی آمریکا را بر آن دارد که سرعت افزایش نرخ بهره را کُند کند.
هر اونس طلا با 6.46 دلار افزایش 1333.03 دلار فروخته شد. در ساعات اولیه معاملات به 1321.16 دلار، کمترین رقم از 21 مارس رسیده بود.
راب هورث، استراتژیست ارشد سرمایه‌گذاری گفت: «بازار بسیار به نوسانات دلار و بازار اوراق قرضه توجه می‌کند.» اوله هانسن، رئیس بخش راهبر کالاهای اساسی ساکسوبانک گفت: «گزارش فرصت‌های شغلی در بخش غیرکشاورزی آمریکا اندکی سبب افزایش قیمت طلا شد اما در مجموع طلا هفته‌ای تقریبا آشفته را از سر گذراند.»


ساعت حراج سکه از 3 عصر

از سوي ديگر، رییس بانک کارگشایی اعلام كرد كه ساعت حراج سکه در بانک کارگشایی به ساعت ۱۵ تا ۱۷ روزهای زوج تغییر کرده است و به جاي ساعات صبح، متقاضيان بايد در ساعات عصر روزهاي زوج به بانك كارگشايي مراجعه كنند.
مسعود سلیمانی در گفتگو با ایبِنا، افزود: هر چند حراج سکه در سال گذشته در  روز های زوج و ساعت ۱۴ انجام می شد اما ساعت آن در سال جاری به ساعت ۱۵ تغییر کرده است. وی ادامه داد: البته این حراج  همانند سال گذشته در روز های زوج ( شنبه، دوشنبه و چهارشنبه) انجام می شود.
یادآور می شود،حراج سکه که در تعطیلات نوروزی متوقف شده بود، امروز در بانک کارگشایی از سر گرفته می شود. از چهارم آذر ماه سال گذشته تا پایان سال حدود ۴۴۰ هزار قطعه سکه در حراج های این بانک فروخته شد.
در دوره جدید حراج، سکه های نیم و تمام بهار آزادی در بسته های ۵۰ و ۱۰۰ قطعه ای فروخته خواهد شد. مبلغ سکه های خریداری شده در حراج فقط از طریق کارت های عضو شتاب قابل تسویه است، بنابراین شرکت کنندگان در حراج نمی توانند وجه نقد یا چک بانکی به برگزارکنندگان حراج بپردازند.حراج سکه در  شعبه مرکزی بانک کارگشایی به نشانی تهران، خیابان مولوی، میدان محمدیه، پلاک ۵۸۷ برگزار می شود. شرکت کنندگان در حراج الزاما باید کارت ملی همراه خود داشته باشند

قیمت پایه سکه حراجی   1 ميليون و 522 هزار تومان 

رییس بانک کارگشایی گفت: قیمت پایه هر قطعه سکه بهار آزادی در حراج روز شنبه یک میلیون و ۵۲۲ هزار تومان اعلام شد
مسعود سلیمانی در گفتگو با  ایبِنا با اشاره به آغاز برگزاری حراج سکه از ساعت ۱۵ روز شنبه 18 فروردين 97 اظهارداشت: قیمت پایه هر قطعه سکه تمام بهار آزادی یک میلیون و ۳۹۷ هزار تومان و قیمت پایه نیم سکه ۶۹۸ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام شده بود كه به قیمت‌های فوق ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده اضافه خواهد شد که بر این اساس هر قطعه سکه بهار آزادی یک میلیون و ۵۲۲ هزار و ۷۳۰ تومان و نیم سکه ۷۶۱ هزار و ۳۶۵ تومان قیمت گذاری شده است.
یادآور می‌شود، حراج سکه که در تعطیلات نوروزی متوقف شده بود، در بانک کارگشایی از سر گرفته شد و از چهارم آذر ماه سال گذشته تا پایان سال حدود ۴۴۰ هزار قطعه سکه در حراج های این بانک فروخته شد.
در دوره جدید حراج، سکه های نیم و تمام بهار آزادی در بسته های ۵۰ و ۱۰۰ قطعه ای فروخته خواهد شد. مبلغ سکه های خریداری شده در حراج فقط از طریق کارت های عضو شتاب قابل تسویه است، بنابراین شرکت کنندگان در حراج نمی توانند وجه نقد یا چک بانکی به برگزارکنندگان حراج بپردازند.





حباب ۱۵۰ هزار تومانی سکه
 از سوي ديگر،  برخي كارشناسان معتقدند كه قيمت سكه با حباب مواجه است و  رئیس اتحادیه طلا و جواهر استان تهران، با بیان اینکه افزایش قیمت سکه نشانه رونق بازار طلا نیست، گفت: رشد قیمت سکه موجب افزایش تقاضا و حجم معاملات شده و سکه را به ابزاری برای سرمایه‌گذاری و حفظ ارزش دارایی تبدیل کرده است.
محمد کشتی آرای در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به رشد هیجانی قیمت سکه در روزهای اخیر، اظهارداشت: رشد قیمت‌ و تقاضا در بازار سکه رخ داده و در بازار مصنوعات طلا همچنان رکود حاکم است.
وی افزود:‌ رشد قیمت سکه موجب افزایش تقاضا و حجم معاملات شده و سکه را به ابزاری برای سرمایه‌گذاری و حفظ ارزش دارایی تبدیل کرده است که البته اهرم اصلی رشد قیمت‌ سکه نرخ ارز بوده است.
رئیس اتحادیه طلا و جواهر استان تهران درخصوص وجود حباب قیمتی در بازار سکه، گفت: هم‌اکنون قیمت حدود سکه 150 هزار تومان حباب دارد و این ناشی از رفتارهای هیجانی بازار است. این رشد قیمت نشانه رونق بازار طلا نیست بلکه بالعکس بیانگر رکود در بخش مصنوعات طلا  و هدایت تقاضای خرید طلا به بخش سکه است.
وی در پاسخ به این سوال که آیا شروع حراج سکه از امروز می‌تواند از حباب قیمت‌ و هیجانات بازار بکاهد، اظهارداشت: انتظار این است که حراج سکه تاثیرگذار باشد اما تا این لحظه هیچ تاثیری بر قیمت‌ها نداشته است. باید این را هم در نظر داشته باشیم که حراج تابع قوانین و مقرراتی است و باید قیمت عرضه سکه متناسب با بازار باشد تا این حراج‌ها باعث چوب حراج زدن به دارایی کشور نشود.
کشتی آرای ادامه داد: از طرف دیگر حراج فقط در بانک کارگشایی و فقط در شهر تهران انجام می‌شود و تقاضای دیگر شهرستان‌ها به این وسیله تامین نخواهد شد، بنابراین عرضه سکه از بانک کارگشایی تاثیر قابل توجهی بر قیمت‌ها ندارد.
وی با اشاره به روند رو به رشد قیمت سکه در روزهای اخیر و حتی امروز، افزود: همین امروز بهای سکه حدود 36 هزار تومان افزایش یافته و این رشدها حکایت از رفتارهای هیجانی متقاضیان دارد.
رئیس اتحادیه طلا و جواهر استان تهران در خصوص دورنمای بازار سکه و تغییرات قیمت اونس، گفت: تحولات بازار سکه از بُعد داخلی بستگی به سیاست‌های پولی بانک مرکزی دارد و فعلا نمی‌توان درباره آن اظهارنظر قطعی کرد، درخصوص اونس جهانی، گزاره افزایش بهای اونس 2 سال است که مطرح می‌شود و مدتی پیش هم تا 1350 دلار رشد کرد اما مجددا کاهش یافت و هم‌اکنون به 1334 دلار رسیده است.
وی تصریح کرد: تحلیلگران جهانی پیش‌بینی کرده‌اند قیمت اونس در سال 2018 تا 1400 دلار افزایش یابد و قطعا این رشد‌ بر بهای طلا در بازار داخلی اثرگذار خواهد بود.

۳۰ درصد تقاضای بازار طلا مربوط به مناسبت‌های مذهبی است

رییس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر گفت: افزایش قیمت دلار، مناسبت‌های مذهبی و تبدیل نقدینگی مردم به سکه مهم‌ترین عوامل افزایش قیمت سکه و طلا در بازار است.
محمد کشتی آرای افزود: قسمتی از نوسانات طلا طبیعی است ولی بخش دیگری از افزایش قیمت ها به وضعیت بازار بستگی دارد و افزایش قیمت ارز در حال حاضر یکی از عوامل مهم تاثیرگذار بر روی افزایش قیمت طلا و سکه است و ما به همین دلیل هر روز با افزایش قیمت روبرو هستیم.
وی افزود: ۳۰ درصد تقاضای بازار مربوط به مناسبت های مذهبی است اما مسئله مهم دیگری که این روزها تاثیر زیادی بر روی تقاضای بازار گذاشته تبدیل نقدینگی مردم به سکه است. کشتی آرای گفت: این در حالی است که با پیش فروش ۶ ماهه و یکساله سکه انتظار می رفت قسمتی از این تقاضا کاهش پیدا کند ولی در حال حاضر هر قطعه سکه بهار آزادی با ۱۲۰ تا ۱۵۰ هزار تومان حباب همراه است و این حباب باید با حراج ها و واگذاری ها از بین می رفت ولی از بین نرفته و روند افزایشی همچنان ادامه دارد.
رییس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر افزود: عدم تعادل عرضه و تقاضا در بازار نشان می دهد که عرضه سکه مناسب نیست چون حراج سکه در یک منطقه ای محدودی مثل تهران انجام می شود و این امکان برای بسیاری از شهرستان ها وجود ندارد و بار تقاضای شهرستان ها به تهران منتقل می شود و این عوامل باعث شده که ما هر روز شاهد افزایش قیمت سکه و طلا باشیم.
وی با اشاره به اینکه در دو هفته گذشته انتظار می رفت با توجه به کاهش تقاضا و همچنین کاهش نوسانات قیمت جهانی طلا، قیمت طلا و سکه به یک ثبات نسبی برسد گفت: اما در دو هفته گذشته به خاطر جنگ تجاری چین و آمریکا که باعث شد ارزش دلار کاهش پیدا کند و بسیاری از ارزش سهام در بازارهای مالی دچار نوسان شد و همین موضوع باعث کاهش ارزش دلار شد و این کاهش ارزش دلار باعث شد قیمت جهانی طلا به بالاترین سطح خود در چند هفته اخیر برسد و تا هر انس ۱۳۵۰ دلار افزایش پیدا کند ولی در چند روز گذشته با مقداری تعدیل هر اونس طلا به هزار و ۳۳۴ دلار رسید و انتظار می رفت در بازارهای داخلی هم شاهد کاهش قیمت طلا باشیم اما به خاطر افزایش قیمت ارز و همچنین مناسبت های مذهبی قیمت طلا و سکه همچنان رو به افزایش است.
رییس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر گفت: با شروع پیش فروش سکه و حراج سکه ازجانب بانک مرکزی هم انتظار می رود که با تعدیل قیمت روبه رو شویم ولی افزایش قیمت ارز مانع این کار می شود به طوری که قیمت سکه در چند ساعت اولیه امروز ۱۹ هزار تومان افزایش پیدا کرد.
کشتی آرای درباره مالیات بر ارزش افزوده طلا گفت: تکلیف کاهش مالیات بر ارزش افزوده طلا هنوز مشخص نشده اما امیدواریم در سال جدید این مالیات نه تنها در بحث طلا که باعث ایجاد رکود شده بلکه در تمام صنایع تولیدی و به خاطر افزایش مصرف کالای ایرانی کاهش پیدا کند و تاثیر مثبتی بر روی همه صنایع داشته باشد.
وی درباره رشد قیمت طلا در سال ۹۶ گفت: در سال ۹۶ هر قطعه سکه تمام بهار آزادی از یک میلیون و دویست هزار تومان تا یک میلیون و هفتصد هزار تومان افزایش پیدا کرده یعنی حدود ۴۰ درصد افزایش قیمت داشته که بخشی از این افزایش قیمت یعنی حدود ۳۸ درصد آن به خاطر افزایش قیمت ارز بوده است.


رشد۴۰ درصدی قیمت طلا‌ در یک سال

آمار و ارقام بهای سکه  نيز نشان مي دهد از یک میلیون و 102 هزار تومان در اسفند 95 با 40.3 درصد افزایش به یک میلیون و 547 هزار تومان در پایان اسفند ماه سال گذشته رسید در حالی که رشد نرخ دلار در سال گذشته حداکثر ۲۷ درصد بوده است.
بهای سکه و ارز برخلاف سال‌های 92 تا 95 که از ثبات نسبی برخوردار بود، در سال 96 با تغییرات قابل توجهی روبرو شد.
قیمت سکه متاثر از دو عامل بهای اونس جهانی و قیمت دلار در بازار داخلی است. رشد این دو متغیر با تفاضل مثبت آن، ارزش ذاتی قیمت سکه را افزایش می‌دهد. 
بهای سکه از یک میلیون و 102 هزار تومان در پایان سال 95 با 40.3 درصد افزایش به یک میلیون و 547 هزار تومان در پایان اسفند ماه سال گذشته رسید و قیمت دلار هم از 3777 تومان در اسفندماه 95 با 27 درصد رشد به متوسط قیمت 4800 تومان افزایش یافت. 
در ضمن قیمت سکه در پایان روز پنج شنبه 16 فروردین ماه به یک میلیون و 750 هزار تومان و بهای دلار به 5040 تومان رسیده است،بنابراین سرمایه‌گذاران در بازار سکه، طی یک سال بیش از 40 درصد سود به دست آورده‌اند که این نرخ سود بسیار فراتر سود سایر بازارهاست.
به گزارش فارس، البته باید پدیده حباب قیمت در بازار سکه را هم در نظر داشت زیرا هم‌اکنون ارزش واقعی قیمت سکه با احتساب دلار 5040 تومانی و اونس 1326 دلاری یک میلیون و 567 هزار تومان است در حالی که قیمت معاملاتی روز گذشته یک میلیون و 750 هزار تومان بوده است.
هم‌اکنون بانک مرکزی از طریق شعب بانک مرکزی طرح پیش فروش سکه را دنبال می‌کند. براساس این طرح متقاضیان پیش‌خرید در بازه زمانی 6 ماهه یک میلیون 400 هزار تومان و متقاضیان پیش خرید در بازه زمانی یکساله یک میلیون و 300 هزارتومان برای هر قطعه سکه تمام بهار باید بپردازند.

رشد 36 درصدي دلار، 40 درصدي طلا و سكه در يكسال اخير

 

دوره

متوسط قیمت سکه

متوسط قیمت دلار

1390

567،000

1247

1391

1،020،000

2607

1392

1،060،000

3183

1393

965،000

3280

1394

933،000

3450

1395

1،110،000

3644

فروردین 96

1،212،000

3776

اردیبهشت

1،215،000

3760

خرداد

1،208،000

3735

تیر

1،213،000

3778

مرداد

1،281،000

3811

شهریور

1،246،000

3888

مهر

1،281،000

3973

آبان

1،347،000

4064

آذر

1،405،000

4166

دی

1،467،000

4305

بهمن

1،530،000

4685

اسفند

1،547،000

4800

18 فروردین 96

1785000

5160