:
كمينه:۱۴.۷۹°
بیشینه:۱۶.۹۹°
Updated in: ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۳۰
تحریم ایران قیمت بنزین در ژاپن را به شدت افزایش داد

واکنش ترکیه، چین، ژاپن و کره جنوبی به تحریم نفتی ایران

بعد از معاف‌شدن ۱۱ کشور از تحریم‌های نفتی، ترکیه هم خواستار معافیت از تحریم‌های نفتی علیه ایران شد / تحریم ایران قیمت بنزین در ژاپن را به شدت افزایش داد
کد خبر: ۱۱۰۷
تاریخ انتشار: ۰۳ فروردين ۱۳۹۱ - ۱۳:۳۷
خبراقتصادی:  به دنبال تشدید تنش در روابط ایران و غرب، بر سر تحریم ها و پرونده هسته ای ایران، برخی کشورها از جمله چین، ترکیه، کره جنوبی خواستار معافیت از تحریم نفتی ایران شده اند و افزایش قیمت بنزین و نفت، برخی کشورها را با مشکل مواجه کرده و باعث انتقادهایی در اروپا و آسیا شده است.




 قیمت بنزین در بازار ژاپن طی هفته جاری به بالاترین حد خود در سه سال و نیم اخیر رسیده است و تحریم ایران قیمت بنزین در ژاپن را به شدت افزایش داد

به گزارش پایگاه اینترنتی ام ان آی مرکز اطلاعات نفتی ژاپن اعلام کرد میانگین قیمت هر لیتر بنزین در ژاپن طی هفته جاری به بیش از 1.87 دلار معادل 155.6 ین رسیده است که این رقم معادل 7.11 دلار در هر گالن بوده است . بر اساس این گزارش قیمت هر لیتر بنزین در ژاپن طی هفته گذشته به 152.6 ین رسیده بود . این بالاترین قیمت بنزین در بازار ژاپن از اکتبر 2008 میلادی به شمار می رود و برای پنجمین هفته متوالی است که قیمت بنزین در ژاپن با افزایش روبرو شده است . این گزارش حاکی است افزایش قیمت جهانی نفت طی هفته های اخیر به علت افزایش تنش در روابط ایران و غرب تاثیر منفی زیادی بر رشد قیمت بنزین در بازار ژاپن داشته است . بر این اساس میانگین قیمت هر لیتر گازوییل در ژاپن نیز طی هفته جاری به بیش از 135 ین رسیده است . این رقم نیز طی هفته گذشته به 132.5 ین رسیده بود . ژاپن یکی از مشتریان بزرگ نفت ایران در آسیا به شمار می رود و حدود نه درصد نفت مورد نیاز خود را طی سال گذشته از ایران تامین کرده است . آمریکا و اروپا فشار زیادی را به مشتریان بزرگ نفت ایران وارد می کند تا واردات نفت از این کشور را کاهش دهند . اتحادیه اروپا قصد دارد از ابتدای جولای واردات نفت از ایران را متوقف کند .

چین حق واردات نفت از ایران را با وجود تهدیدهای آمریکا برای خود محفوظ می‌داند

 روزنامه رسمی حزب حاکم بر چین با انتقاد از خودخواهی آمریکا در تحمیل قوانین خود بر جهان نوشت که چین همچنان حق واردات نفت از ایران را برای خود محفوظ می‌داند.
خبرگزاری فارس: چین حق واردات نفت از ایران را با وجود تهدیدهای آمریکا برای خود محفوظ می‌داند

روزنامه people چین که روزنامه رسمی حزب حاکم بر چین است طی مطلبی به شدت از اقدام اخیر آمریکا در محدود کردن تجارت نفت ایران انتقاد و تاکید کرد که اینگونه اقدامات نه تنها غلط بوده بلکه می‌تواند به تشدید تقابل ها دربرنامه هسته‌ای ایران بیانجامد.

روز گذشته آمریکا اعلام کرد که ژاپن و 10 کشور اروپایی را به دلیل کاهش واردات نفت از ایران از تحریم‌ها معاف می‌دارد اما چین و هند همچنان در خطر تحریم‌ها قرار دارد.

روزنامه people چین در ادامه گزارش خود نوشت که اقدام آمریکا اقدامی گمراه‌کننده و خودخواهانه بوده و چین حق واردات نفت از ایران را برای خود محفوظ می‌داند.

این روزنامه در ادامه مقاله خود نوشت: یکی از جنبه‌های یکجانبه‌گرایی آن است که یکی قوانین خود را به قوانین جهان تبدیل کند و همه باید به آن احترام بگذارند و اگر شما آن را اجرا نکنید مجازات می‌شوید.

این روزنامه چینی تاکید کرد که یکجانبه‌گرایی سابق آمریکا به باتلاق عراق و افغانستان منجر شد.



روزنامه رسمی حزب حاکم بر چین در ادامه گزارش خود نوشت: واقعیت‌ها برای چندمین بار ثابت کرد که یکجانبه‌گرایی راه حل چالش‌های جهانی نبوده و و فقط به تشدید و پیچیده کردن اوضاع می‌انجامد و نه تنها شعله آتش را خاموش نمی‌کند بلکه ممکن است حتی آن را شعله‌ورتر کند.

این تفسیر روزنامه people چین با قلم "ژونگ شنگ" منتشر شد که به معنای "صدای چین" است و اغلب این عنوان برای ارائه دیدگاه روزنامه حزب حاکم درباره موضوعات سیاست خارجی است


بعد از معاف‌شدن ۱۱ کشور از تحریم‌های نفتی، ترکیه هم خواستار معافیت از تحریم‌های نفتی علیه ایران شد

 بعد از معاف شدن ژاپن و ۱۰ کشور اروپایی از تحریم‌های نفتی علیه ایران وزیر انرژی ترکیه خبر داد مذاکراتی در جریان است تا ترکیه نیز از این تحریم‌ها معاف شود.

شبکه خبری «راشاتودی» خبر داد ترکیه در تلاش است خود را از تحریم نفتی ایران معاف کند.

این شبکه خبری ضمن اعلام این خبر افزود وزیر انرژی ترکیه از مذاکراتی برای معاف کردن ترکیه از تحریم‌های نفتی علیه ایران خبر داد.

به گزارش راشاتودی، «تانر ییلدیز»، وزیر انرژی ترکیه، در مصاحبه با خبرگزای آناتولی ترکیه گفت: «در حال حاضر این مذاکرات در سطح شرکت‌ها در جریان است.»

دولت آمریکا روز سه‌شنبه ژاپن و ۱۰ کشور اروپایی را از تحریم‌های اقتصادی علیه ایران معاف کرد.

«راشا تودی» از قول «تانر ییلدیز» نقل کرد: «اینکه ترکیه در این لیست [لیست کشورهای معاف از تحریم‌ها] قرار نگرفته است به این معنی است که ما هرگز هم در این لیست قرار نخواهیم گرفت.»

در حالی که واشنگتن و بروکسل به شدت خواستار اعمال تحریم‌های نفتی علیه ایران هستند ترکیه معتقد است اقدامات سخت‌گیرانه نتیجه نخواهد داد و از دیپلماسی حمایت می‌کند.

ترکیه یک پنجم گاز طبیعی و یک سوم سوخت خود را از ایران وارد می‌کند.



كره جنوبي : در صورت کاهش واردات نفت از ايران، با مشکل روبرو خواهيم شد


وزير دارايي کره جنوبي روز پنجشنبه اعلام کرد اين کشور به عنوان پنجمين وارد کننده بزرگ نفت خام جهان در صورت کاهش واردات نفت از ايران ، با مشکل روبرو خواهد شد.

به گرارش گروه بين الملل باشگاه خبرنگاران باک جاي وان در جمع خبرنگاران گفت اگر واردات نفت از ايران کاهش يابد ، کره جنوبي مشکلات معدودي خواهد داشت.
اگر کره جنوبي واردات نفت از ايران را تا حد قابل ملاحظه اي کاهش ندهد ، با چشم انداز تحريم هاي آمريکا روبرو مي شود.
سئول به زودي دور بعدي مذاکرات با واشنگتن را براي گفتگو درباره کاهش چشمگير واردات نفت از ايران برگزار خواهد کرد.