:
كمينه:۹.۷۹°
بیشینه:۱۶.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱
موافق استیضاح وزیر کار

عثمانی: آقای ربیعی وزارت شما، وزارت حذف تعاون است

یک عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی گفت: وزارت شما وزارت تعاون نیست، بلکه وزارت حذف تعاون است. مدیریت شما باعث شده که تا بیش از ۲۸.۶ درصد تعاونی‌ها تعطیل شود. شما وزیر کار نیستید، بلکه وزیر کارفرمایان هستید.
کد خبر: ۱۱۰۵۶۰
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۴
اقتصاد گردان

اقتصادگردان- محمد قسیم عثمانی در موافقت با استیضاح وزیر کار بیان کرد: خداوند را شاهد می‌گیرم که جز برای احقاق حق پشت این تریبون قرار نگرفته‌ام. همانطور که گفته‌ام در دوره آتی کاندید نخواهم شد که تصور شود امروز به خاطر رای حرف مردم را به زبان می‌آورم. استیضاح یکی از ابزارهای نظارتی و همچنین محکم‌ترین ابزار است که در دست نمایندگان قرار دارد و برای دولت استیضاح می‌تواند نه یک تهدید بلکه فرصتی برای تبیین عملکرد باشد و در نهایت نمایندگان در ادامه فعالیت وزیر و یا جایگزینی آن تصمیم می‌گیرند.

وی در ادامه گفت: طبیعی است وزیری که عملکرد قابل دفاعی نداشته باشد، باید استیضاح را تهدیدی جدی بداند و از هر ابزاری برای جلوگیری از آن استفاده کند. آقای ربیعی شما نمونه بارز مبارزه با استیضاح هستید. اگر آن قدری که در رفع استیضاح مهارت و ممارست دارید، در انجام وظایف خود مهارت داشتید هرگز استیضاح مطرح نمی‌شد. الحق باید به قدرت لابی‌گری شما تحسین گفت. خوب است بعد از وزارت مدیریت استیضاح سایر وزیران را برعهده گیرید.

این عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی گفت: آقای ربیعی همدستان شما در تیمی که تشکیل داده‌اید، ادعا می‌کنند که شما به عده‌ای باج ندادید و به همین دلیل شما را استیضاح می‌کنیم و هدف از استیضاح شما سهم‌خواهی است. اگر واقعا اینگونه است، مرد باشید و پشت این تریبون اعلام کنید کدام نماینده ملت از شما باج‌خواهی داشته است و چه کسی به خاطر مسائل شخصی شما را استیضاح کرده است.

عثمانی خاطرنشان کرد: اگر راست می‌گویید سریعا اعلام کنید که مجلس از طریق هیات نظارت بر نمایندگان عذر چنین نماینده‌ای را بخواهد تا هم مردم تکلیف خود را با نمایندگانشان بدانند و هم مجلس درباره نمایندگان خود تصمیم بگیرد و اگر هم انکار می‌کنید، بدتر است، چون این کار تنها باعث می‌شوید شما در این ادعا نیز ناصادق باشید. شما به هرکدام از استیضاح کنندگان رسیدید فرمودید از شما انتظار این کار را نداشتم. شما مساله نظارت ما را به یک موضوع احساسی و شخصی تقلیل داده‌اید. این شیوه مدت‌هاست که منسوخ شده است.

وی در ادامه گفت: وزارت شما، وزارت تعاون نیست، بلکه وزارت حذف تعاون است. مدیریت شما باعث شد که سقف تعاونی‌ها که در اقتصاد باید به ۲۵ درصد برسد، کاهش یابد و در دوره وزارت شما بیش از ۲۸.۶ درصد تعاونی‌ها تعطیل شدند. استمرار وزارت شما باعث می‌شود تعاونی‌ها از عرصه اقتصاد پاک شوند.

این عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهار کرد: شما وزیر کار نیستید بلکه وزیر کارفرما هستید. شما به جای اینکه به بخش کارگری کشور توجه داشته باشید بر احزاب کارگری و تشکل‌ها متمرکز شده‌اید تا در چنین روزی فضا را برای شما هموار کنند.  شما با چشم بستن بر واقعیت، زیر پا نهادن حقوق کارگران و عدم نظارت بر شرایط کاری با کارفرمایان همدست شده‌اید تا کارگران حتی از حداقل حقوق خود یعنی حق بیمه نیز برخوردار نباشند. بر اثر عدم نظارت شما تعداد قابل توجهی از نیروهای تحصیلکرده که به کار مشغول هستند حتی حداقل حقوق کارگری را دریافت نمی‌کنند و حتی اگر کارگر و کارمندی کوچکترین اعتراضی بکند، اخراج شده و حتی حقوق ۵۰۰ هزار تومانی خود را نیز از دست می‌دهد.

عثمانی بیان کرد: کارگران زیادی در روز ۱۲ ساعت کار می‌کنند و حتی اضافه‌کاری هم نمی‌گیرند. روبه‌روی وزارتخانه شما دفتر پیشخوان دولتی قرار دارد که افرادی با مدرک لیسانس و فوق لیسانس با ماهی ۵۰۰ هزار تومان بیش از ۱۰ ساعت در روز کار می‌کنند که حق بیمه و اضافه‌کاری نیز نمی‌گیرند. اگر توان بیرون آمدن از اتاقتان را ندارید حداقل پرده اتاقتان را کنار بزنید تا ببینید چه وضعی در روبه‌روی وزارتخانه شما حاکم است. شما وزیر تامین اجتماعی نیستید. شما عامل تبعیض اجتماعی هستید. شما صندوق تامین اجتماعی را که سرمایه‌ای متعلق به شاغلان و بازنشستگان است، وجه‌المصالحه سیاسی و باندی قرار داده‌اید.

نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی گفت: الحق شما استاد تمام گماردن افراد متخصص در تخصص‌های غیرمرتبط هستید. شما متخصص ارتوپد را که جراح بسیار حاذقی است به عنوان مدیر سازمان تامین اجتماعی منصوب کرده‌اید و بعد می‌گویید سازمان تامین اجتماعی در حال غرق شدن است. شما وقتی ناخدای قابل را به عنوان خلبان هواپیما انتخاب می‌کنید، طبیعی است که به مقصد نرسیده و به دنا برخورد می‌کند.

عثمانی در پایان گفت: شما اگر دلسوز بودید از متخصصان در حوزه تخصص خود استفاده می‌کردید. لطفا فضا را احساسی نکنید. اگر شب عید است، بازنشستگان و کارگرانی در جامعه هستند که حتی پولی برای دادن عیدی به نوه‌هایشان ندارند. باید بپذیرید که شما و وزیرانتان جمعا توان دویدن ۱۰۰ متر را هم ندارید. پس کنار بروید تا اجازه بدهید وزرای جوان بر سر کار بیایند و کشتی به گل نشسته تامین اجتماعی و رفاه را نجات دهند.