:
كمينه:۱۲.۷۹°
بیشینه:۱۵.۹۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴

افزایش قیمت 4 قلم کالایی در بازار عید

رییس اتحادیه آجیل و خشکبار تهران با بیان اینکه فقط قیمت پسته، بادام هندی و درختی نسبت به سال گذشته افزایش یافته است، گفت: فروشندگان آجیل و خشکبار برای رسیدن به نقدینگی ممکن است، پسته را زیر قیمت خرید یا با سود بسیار کم در روزهای پایانی سال عرضه کنند.
کد خبر: ۱۰۹۴۷۷
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۰
اقتصادگردان- مصطفی احمدی در مورد وضعیت قیمت آجیل و خشکبار شب عید گفت: در یکی، دو مورد از اقلام آجیل و خشکبار سبد عید افزایش قیمت داشته‌ایم که این افزایش قیمت‌ها مربوط به چند ماه گذشته بوده است و مرتبط با ایام پایانی سال نیست. رییس اتحادیه آجیل و خشکبار با تاکید بر اینکه سایر اقلام افزایش قیمت نداشته است، افزود: پسته نسبت به سال گذشته به دلیل افت تولید افزایش قیمت داشت، اما این افزایش قیمت مربوط به اواسط امسال بود و از آن زمان تاکنون قیمت این محصول تقریبا ثابت بوده و افزایش نداشته است.

او بیان کرد: سال گذشته برخی باغات پسته دچار سرمازدگی شد به همین دلیل تا حدودی در تولید و کیفیت این محصول امسال با افت مواجه شدیم و طبیعی است که در این شرایط محصول با کیفیت‌تر و با قیمت بالاتری عرضه شود و این اتفاق افزایش قیمت پسته را رقم زد. احمدی همچنین با اشاره به افزایش نرخ دلار گفت: بادام هندی و بادام درختی دو کالای وارداتی است که با افزایش قیمت دلار در دو ماه گذشته علاوه بر پسته افزایش قیمت داشته است.

رییس اتحادیه آجیل و خشکبار تهران با تاکید بر اینکه جز اقلام مذکور در هیچ محصول دیگری افزایش قیمت صورت نگرفته است، گفت: تخمه ژاپنی، بادام زمینی، تخمه کدو، فندق، انجیر از اقلام پرمصرف شب عید است که در این موارد هیچ‌گونه افزایش قیمتی نداشته‌ایم. احمدی افزود: پسته دهان بسته توسط دستگاه‌ و به روش بهداشتی باز و آماده عرضه به بازار می‌شود اما متاسفانه برخی این کار را با روش غیربهداشتی انجام می‌دهند که منجر به تولید سم آفلاتوکسین در پسته می‌شود.

احمدی در مورد روش شناسایی این نوع پسته از سایر پسته‌ها گفت: پوست این پسته را وقتی بین دو انگشت قرار می‌دهید، حالتی فنرمانند دارد و شکسته نمی‌شود ضمن اینکه پسته موجود در پوست هم کوچک است و کاملا در پوست پسته لق می‌زند. رییس اتحادیه آجیل و خشکبار با تاکید بر اینکه هیچ یک از اعضای اتحادیه آجیل و خشکبار مبادرت به فروش چنین پسته‌یی نمی‌کنند، گفت: متاسفانه این پسته‌ها توسط برخی وانتی‌ها و افرادی که به صورت موقت به فروش آجیل و خشکبار در شب عید روی می‌آورند، عرضه می‌شود.