:
كمينه:۲۰.۷۹°
بیشینه:۲۲.۹۹°
Updated in: ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۰۳
افت طلا به کدام دلیل ؟

نظر سرمایه گذاران اروپایی درمورد سقوط طلا: همه چیز زیر سر رییس بانک مرکزی اروپا است

سرمایه گذاران اروپایی درمورد سقوط طلا گفتند: «همه چیز زیر سر دراگی است. او خبر فروش طلای قبرس را بر سر زبان‌ها انداخت.» اما توجه به ديگر عوامل نشان می‌دهد که دلایل مهم‌تری نیز وجود دارند.
کد خبر: ۱۰۹۱۹
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۲ - ۲۱:۱۴


بهای طلا به دلیل برخی فروش‌های تکنیکی در ابتدای سال۹۲ تا ۱۵۳۸ دلار نیز افت کرد، اما اعلام سیاست‌های پولی بانک مرکزی ژاپن برای افزایش انبساط و دستیابی به نرخ تورم ۲ درصدی، موجب تقویت دلار شد و در نتیجه طلا موج بلندی از افزایش قیمت را به خود دید و تا ۱۵۸۰ دلار بالا رفت.
برگشت از این سطح تا نرخ بازشده بازارهای جهانی در روز دوشنبه این هفته، اما نشان داد که انتظار برای پایداری این عوامل به مراتب بیشتر از عوامل افزاینده قیمت‌ها است.
 
ماریودراگی، رییس بانک مرکزی اروپا، هفته گذشته از قبرس خواسته بود برای پرداخت بدهی‌های خود به این بانک، ۵۳۰ میلیون دلار از طلاهای خود را بفروشد. این اتفاق البته به مراتب بیش از ديگر عوامل بزرگنمایی شد.
بااین حال آنچه به مراتب مورد وثوق بازارهای جهانی است، تعلل در به راه انداختن سیاست‌های تسهیل مقداری توسط فدرال رزرو آمریکا است.
به دلیل بهبود برخی شاخص‌های اقتصادی در آمریکا، برنامه خرید ماهانه ۸۵ میلیارد دلار اوراق قرضه رهنی و خزانه‌داری تنها تا پایان سال ۲۰۱۳ قابل اجرا است که البته ظاهرا نیازی به راه افتادن آن احساس نمی‌شود. به‌علاوه بحران بدهی‌ها همچنان تا پایان سال ۲۰۱۴ گریبان اروپا را رها نخواهد کرد.




بهای نفت هم به دلیل افت کمتر از انتظار بودن رشد تولید ناخالص داخلی چین، تا ۸۸ دلار افت کرده که بر افت قیمت طلا موثر واقع شده است.
 یک نکته در بازارهای داخلی را فراموش نکنیم: این روزها سکه، یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی هم طلای خالص ندارد