:
كمينه:۱۴.۷۹°
بیشینه:۱۷.۹۹°
Updated in: ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۱۵
مدیرعامل پست بانک ایران:

یاراکارت اعتباری روستاییان توزیع شد

مدیرعامل پست بانک ایران گفت: یاراکارت اعتباری روستاییان تا سقف پنج میلیون تومان در اختیار روستاییان قرار می‌گیرد.
کد خبر: ۱۰۸۸۹۶
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۵
اقتصاد گردان
اقتصادگردان- خسرو فرحی - مدیر عامل پست بانک ایران - در نشست خبری که امروز در ساختمان پست بانک ایران برگزار شد، گفت: ما در حوزه روستا یک خدمت انحصاری ایجاد کردیم و آن کارت‌های اعتباری روستایی است که تحت عنوان یاراکارت روستایی تا سقف پنج میلیون تومان به صورت اعتبار در اختیار آنها قرار می‌گیرد و می‌توانند نیازهای خودشان را از این طریق به صورت دائم برطرف کنند.

وی افزود: در بررسی‌هایی که کردیم در روستاهای مختلف با قراردادن پز یا پایانه‌های فروش در نقاطی که روستاییان نیاز دارند در راستای مباحث کشاورزی هم اتحادیه‌های توزیع سم و کود و هم تامین نیازهای شغلی و روزمره‌شان را از این طریق انجام دهند. نرخ این کارت‌ها فعلا ۱۸ درصد و نرخ مصوب بانک مرکزی است و نزدیک یک ماه است که در اختیار بانک‌ها قرار گرفته.

مدیرعامل پست بانک ایران در مورد ضمانت خدماتی که به روستاییان تعلق می‌گیرد، بیان کرد: ضامن خود روستایی‌ است که یارانه‌اش را چون با حساب کارت اعتباری‌اش ارتباط می‌دهد می‌تواند از این طریق بازپرداخت کند و همچنین ضمانت گروهی وجود دارد زیرا در روستاها خود افراد ضامن همدیگر می‌شوند.

وی در مورد ارتباط یاراکارت با حساب یارانه افراد، گفت: حجم قابل توجهی از افرادی که یارانه‌های خود را از طریق پست بانک دریافت می‌کنند، هماهنگی‌هایی با سازمان هدفمندی کردیم که حساب‌ یاراکارت روستاییان به حساب کارت اعتباری یارانه آنها وصل شود.

فرحی در خصوص وظایف پست بانک در مناطق روستایی، عشایری، مرزی و مناطق محروم، گفت: پست بانک به موجب قانونی که در سال ۱۳۹۵ ابلاغ شد به عنوان بانک توسعه تخصصی، بخش IT و ITC و همزمان به عنوان بزرگترین خرده بانکدار کشور ماموریت گرفت که در کلیه مناطق روستایی شهرهای کم‌جمعیت، مناطق عشایری و محروم بتواند به عنوان مکمل نظام بانکی در ارائه‌ی خدمات مختلف عمل کند.

وی افزود: پست بانک در گستره کشور یعنی در کلیه نقاط روستایی می‌تواند خدمات بانکی را به مردم ارائه کند البته این حضور به معنی این نیست که ما در تک تک نقاط روستایی حضور فیزیکی داریم، بلکه در ۶۵۰۰ نقطه روستایی و ۲۵۰۰ نقطه روستایی در قالب شعبه و واژه‌های بانکی فعالیت می‌کنیم. طبیعی است که اگر در یک روستای مرکزی و کانونی حضور داشته باشیم روستاهای مجاور خدماتشان را از این طریق دریافت می‌کنند.

مدیرعامل پست بانک ایران بیان کرد: بانک مرکزی بعد از چندین سال در سال جاری مجوز قانونی فعالیت باجه‌های بانکی را در اختیار بانک‌ها قرار داده است یعنی بالغ بر ۶۰۰۰ مجوز فعالیت در روستاها و مناطق کم جمعیت را صادر کرده که این به عنوان یک ظرفیت بسیار قابل قبول هم برای بانک و هم مناطق کم جمعیت است و ساکنان روستاها می‌توانند مشابه بانک‌های شهری و بدون مابه‌التفاوت تمام خدمات بانکی را در مناطقی که ساکن هستند دریافت کنند. ما این را به عنوان یکی از دستاوردهای مهم نظام بانکی و حوزه‌هایی که این بستر را برای ما فراهم کردند می‌دانیم. تعهدی که ما به نظام بانکی و بانک مرکزی داریم این است که بتوانیم به لحاظ کمی و کیفی حضورمان را در تمام نقاط، روستاها و نقاط کم‌جمعیت کشور توسعه بدهیم.

فرحی در زمینه‌ قراردادی که با صندوق توسعه ملی در بخش خرد انجام شده است، گفت: در بخش خرد حمایت و پشتیبانی‌ از شرکت‌های کوچک و نوپا انجام دادیم و در حال گسترش آن هستیم که در همین زمینه با صندوق توسعه ملی قرارداد امضاء کردیم و بالغ بر ۵۰۰ میلیارد ریال برای پشتیبانی این بخش در نظر گرفته شد، بنابراین متقاضیان و فعالین این بخش می‌توانند تامین مالی، تسهیلات و خدمات بانکی خود را با شرایط مناسب‌تری از این بانک درخواست کنند.

وی گفت: ما به عنوان اصلی‌ترین عامل صندوق توسعه ملی در مناطق روستایی و محروم هستیم و قراردادهای متعددی را با این صندوق داریم که در مناطق ذکر شده فعالیت‌های خرد و کوچک و فعالیت‌های خانگی را تامین مالی می‌کنیم که بالغ بر ۳۵۰۰ میلیون ریال نتیجه عملکرد بانک در چندین ماه اخیر است.

مدیرعامل پست بانک ایران اظهار کرد: بحث قانون حمایت از ایجاد و توسعه مشاغل در روستاها و مناطق عشایری با استفاده از صندوق توسعه ملی که ۱.۵ میلیارد دلار عنوان می‌شود بانک ما یکی از بانک‌های اصلی عاملی است که این تسهیلات اکنون شروع شده و در حقیقت حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان که ۶۰۰۰ میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی و ۶۰۰۰ میلیارد تومان از محل منابع بانک‌ها است که سه بانک کشاورزی، پست بانک و توسعه تعاون عامل این هستند و اکنون در سطح روستاها متقاضیان و کسانی که دارای فعالیت اقتصادی و فعال در مشاغل اقتصادی و یا طرح هستند سرمایه‌ در گردش مورد نیاز خود را می‌توانند از این محل تامین کنند.

فرحی در توضیح مکانیزم استفاده از این تسهیلات بیان کرد: مکانیزم اینگونه است که سایتی در وزارت کار تدارک دیده شده است که متقاضیان در آنجا و طرح‌شان را ارائه می‌کنند و مراحل تصویب و تایید توسط بانک عامل انجام می‌شود. تسهیلات نیز به صورت چهار، شش و ۱۰ درصد است.

وی در مورد باجه‌های این بانک در روستاها و شهرهای کشور گفت: ۶۵۰۰ باجه بانکی روستایی و حدود ۲۰۰۰ باجه بانکی شهری ظرفیت خوبی را در اختیار بانک قرار داده است. نیروهایی که در این باجه‌ها مشغول خدمت هستند نیروهای محلی و بومی روستاها و شهرهای کوچک هستند که فرصت مناسبی برای آنهاست که علاوه بر ارائه‌ی خدمات، درآمد مناسبی را هم کسب می‌کنند.

مدیرعامل پست بانک ایران به تشریح فعالیت‌هایی که پست بانک در اجرای مسئولیت اجتماعی خود داشت پرداخت و گفت: در این زمینه به شکل واگذاری خدمات البته نه به مفهوم برون سپاری بلکه استفاده از بخش خصوصی برای ارائه خدمات بانکی و هم در راستای مسئولیت اجتماعی خدماتی را ایجاد کرده است و توانسته کارنامه قابل قبولی را داشته باشد. پست بانک از طریق همکاری با وزارت کشور، سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در راستای نوسازی ناوگان شهری به ویژه در شهرهایی که از آلودگی رنج می‌برند فعالیت کرده است.

فرحی در این زمینه افزود: در مرحله اول ۷۰۰ دستگاه اتوبوس و مینی‌بوس را با نرخ‌های ترجیحی که ۱۲ درصد بوده تامین مالی کرده است و  در اختیار شهرها و شهرداری‌ها قرار دادیم. اکنون قرارداد فاز دوم آن نیز در حال انعقاد است که در راستای نوسازی ناوگان شهری که از سیاست‌های دولت است بانک توانسته این قدم را بردارد.

وی بیان کرد: این بانک در گام اول برای این‌که خدماتش را به سهولت و به صورت هم آنلاین و هم هفت در بیست و چهار (هفت روز هفته و ۲۴ ساعت شبانه‌روز) ارائه کند. در فاز اول ۱۰۰۰ دستگاه APM را با همکاری وزارت ارتباطات در ۱۰۰۰ روستای کشور نصب کرد که مورد بهره‌برداری روستاییان و کسانی که ساکن و یا در گذر هستند، قرار گرفت و در ادامه با همین ابزار و یا سایر ابزارهای بانکی در راستای حقوق شهروندی و ایجاد دسترسی بدون تفاوت برای نقاط روستایی در مقایسه با نقاط شهری ادامه پیدا خواهد کرد.

مدیرعامل پست بانک ایران به فعالیت‌های پست بانک در زمینه‌ی بین‌الملل اشاره کرد و گفت: در زمینه بین‌الملل علاوه بر روابط کارگزاری که در حال حاضر با ۶۶ بانک خارجی داریم و کلیه اعتبارات حواله‌های ارزی و نیازهای واحدهای فعال را پوشش می‌دهیم با توجه به این‌که عضو شبکه پست‌ بانک‌های دنیا هستیم از یک سیستم انحصاری به اسم IFS که همان شبکه تبادلات حواله‌جات خرد است برخوردار هستیم.

فرحی اظهار کرد: این شبکه مورد بهره‌برداری قرار گرفته و لازمه‌اش این است که با کشورهای عضو یک توافق دوجانبه که سقف مبلغی و انتقال حواله‌جات را مشخص می‌کند برقرار شود. ما این کار را با دو کشور شروع کردیم و قراردادمان را بستیم. همچنین اکثر کشورها تمایلشان را اعلام کردند و توافق اولیه رد و بدل شد و زمانی که تبدیل به قرارداد شود آن را اعلام رسمی خواهیم کرد و افراد در سطح شبکه و کشور می‌توانند از این حواله‌جات خود استفاده کنند و همچنین هرگونه نقل و انتقال وجوه خود را در کشورهای عضو با کارمزد کمتر و سرعت بیشتر انتقال بدهند.

وی در مورد اعتبار شبکه تبادل حواله‌جات گفت: سقف آن ۱۰ هزار دلار است، اما به کشورهای عضو بستگی دارد. قراردادی که با قطر بستیم ۲۰۰۰ دلار برای مبالغ و خریدهای خرد و استفاده دانشجویان است. با ویتنام ۵۰۰۰ دلار مبادله شده و این مبالغ با توجه به قراردادهایی است که با این کشورها می‌بندیم.

مدیرعامل پست بانک ایران در مورد نرم‌افزار ISF، بیان کرد: با توجه به این‌که متولی حواله‌جات خرد به طور رسمی پست بانک ایران است این وظیفه به پست بانک محول شد و قراردادهایی که بستیم شاید آن موقع تفاهم‌نامه بود. قراردادهایی که به صورت رسمی امضاء شده دو قرارداد است که در ۱۰ – ۱۵ روز اخیر بوده است، ولی با تمام کشورهای عضو مکاتبه شده که اکثرا موافقت‌شان را اعلام کردند و در حال حاضر قرارداد مبادله می‌کنیم که پیش‌بینی می‌کنیم این قراردادها به حد قابل قبولی برسد.

فرحی در این زمینه افزود: چون دو کشور نیازهای خیلی از افراد را ممکن است پاسخگو نباشند اگر تعداد کشورها به حد قابل قبولی برسد این سرویس را در سطح کلیه شعب بانک جاری می‌کنیم.

وی در مورد ارتباط این توافقات و قراردادها با موضوع برجام گفت: ربطی به موضوع برجام ندارد چون کلیه کشورها از طرف دبیرکل یا اتحادیه پست بانک‌های دنیا به تک تک اعضا معرفی شدیم و در مذاکرات و توافقاتی که داشتیم مشخص شد که مشکلی وجود ندارد.

مدیرعامل پست بانک ایران در مورد وجوهی که در قالب بودجه‌های سنواتی در اختیار این بانک قرار می‌گیرد، بیان کرد: طی بودجه‌های سنواتی وجوهی در قالب بودجه‌های سنواتی تحت عنوان وجوه اداره شده در اختیار وزارت ارتباطات قرار می‌گیرد. با توجه به این‌که پست بانک، بانک عامل و تخصصی توسعه این وزارتخانه است طی قراردادی این منابع در اختیار ما قرار می‌گیرد و با توجه به این‌که نرخ این وجوه نرخ ترجیحی است و با شرایط سهل‌تری به طرح‌هایی که نیاز به حمایت دارند پرداخت می‌شود.

فرحی ضمن اشاره به حمایت وزارت ارتباطات از موضوع اینترنت کودکان، بیان کرد: یکی از شرکت‌های فعال در این حوزه که کار تولید تبلت، سیستم عامل و محتوای آن را دارند پست بانک است که طرح‌اش بررسی شده و مبلغ ۴۰۰ میلیارد ریال برای آن تصویب شده که به مرور دریافت می‌شود.

وی در مورد خدماتی که پست بانک برای ایام نوروز ارائه می‌دهد، اظهار کرد: معمولا بحث افزایش سقف برداشت از ATM‌های بانک که اعمال می‌شود و تا سقف پنج میلیون ریال افزایش پیدا خواهد کرد. در زمینه کشیک‌ها با توجه به گستردگی که پست بانک دارد این آمادگی‌ها در بانک ایجاد خواهد شد که بتواند خدمات‌شان را در روستاها به خوبی انجام دهند.

مدیرعامل پست بانک ایران در مورد فعالیت مالی پست بانک گفت: بالغ بر ۲۴ هزار میلیارد ریال مصارف ۱۰ ماه گذشته بوده است یعنی تسهیلاتی بوده که پرداخت کردیم. حدود ۱۰ هزار میلیارد ریال در IT و ICT با توجه به حوزه تخصصی بانک تسهیلات و خدمات اعتباری به فعالین این بخش، ۱۷۵۰ میلیارد ریال برای نوسازی و جایگزینی ناوگان شهری و در مورد صندوق توسعه ملی و فعالیت‌های خرد روستایی حدود ۳۵۰۰ میلیارد ریال پرداخت کردیم.  

فرحی سرمایه پست بانک اظهار کرد: در حال حاضر ۳۳۰۰ میلیارد ریال سرمایه ما است که بانک از این ناحیه رنج می‌برد، زیرا سرمایه ما با ماموریت‌هایمان تناسب ندارد. بحث افزایش سرمایه‌ای بانک مورد تایید همه مراجع است و در بودجه ۱۳۹۷ حدود ۵۰۰۰ میلیارد ریال و با بخشی که سهامداران می‌آورند ۱۰ هزار میلیارد ریال در نظر گرفته شده است.

وی در پایان در مورد معوقات پست بانک گفت: معوقات بانکی در زمینه خرد با توجه به شفاف‌سازی که در حساب‌های پست بانک وجود دارد حدود ۶۰۰۰ میلیارد ریال مجموع مطالبات غیرجاری بانک است که در سطح میانگین نظام بانکی قرار دارد و تلاش ما این است که این نسبت را تغییر دهیم.