:
كمينه:۲۰.۷۹°
بیشینه:۲۱.۹۹°
Updated in: ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۲۲
دهم و یازدهم بهمن برگزار می‌شود

بیست‌وپنجمین همایش هماهنگی ارگان‌های دریایی کشور

رئیس همایش هماهنگی ارگان‌های دریایی کشور از برگزاری بیست‌وپنجمین دوره این همایش در روزهای دهم و یازدهم بهمن‌ماه امسال در چابهار خبر داد.
کد خبر: ۱۰۶۹۲۶
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۱
اقتصادگردان- مهدی اعتصام در نشست خبری با بیان این مطلب گفت: این همایش که تلاش شده در آن تمام مسئولان و مدیران کلان کشور حضور داشته باشند، با هدف توسعه ارتباطات میان بخش خصوصی با نهادهای دولتی برگزار می‌شود و به دنبال آن هستیم که در این بستر اهداف کلان ایران برای کاهش بخش تصدی‌گری دولت در امور اقتصادی را پیگیری کنیم.

 وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته سازمان بنادر تلاش کرده حضور خود در عرصه‌های اجرایی را تا حد امکان کاهش دهد، اظهار کرد: از خارج شدن لایروبی دریاها از انحصار دولتی گرفته تا واگذاری ترمینال‌های دریایی و در نظر گرفتن تسهیلات کلان برای ساخت وارد کردن ناوگان نو بخشی از اقداماتی بوده که در این زمینه اجرایی شده و امیدواریم همایش پیش رو به سرعت گرفتن این موضوع کمک کند.

مدیرعامل شرکت تاید واتر درباره وضعیت حضور اپراتورهای ایرانی در بندر چابهار نیز اظهار کرد: طبق توافق‌های صورت گرفته با کشور هند در حال حاضر سرمایه‌گذاران این کشور اپراتوری بندر چابهار را در اختیار خواهند گرفت اما اگر بنا به هر دلیلی این توافق تاجرایی نشود امکان بر رسی دیگر گزینه‌ها نیز وجود خواهد داشت.

اعتصام درباره امکان حضور تاید واتر در عملیات بانکرینگ دریایی نیز اظهار کرد: این شرکت در اوایل دهه ۸۰ موضوع بانکرینگ را آغاز کرد و حتی در این زمینه مخزن بزرگ نیز ساخته شد. اما پس از چند سال با توجه به اینکه مراحل قانونی مورد نظر برای این موضوع طی نشد، عملا ما اقدام رسمی در این زمینه نداشته‌ایم.

وی با بیان اینکه امکانات قابل توجهی در ایران برای ساخت شناورهای مورد نیاز وجود دارد، توضیح داد: ما قطعا نیاز به نوسازی در حوزه‌های مختلف دریایی داریم. خوشبختانه در این سال‌ها به طور خاص در عرصه مسافری اقدامات قابل توجهی صورت گرفته اما هنوز نیاز جدی در این زمینه باقی مانده است.

به گفته اعتصام در صورتی که منابع مالی لازم در اختیار تولیدکنندگان داخلی قرار گیرد، می‌توان انتظار داشت تا حدود ۴۰ درصد از نیاز ایران به شناورهای جدید از سوی تولیدکنندگان داخلی تامین شود.

مدیرعامل تاید واتر آخرین وضعیت پیگیری تحریم این شرکت از سوی ایالات متحده آمریکا را نیز این گونه توضیح داد: ما با وجود ناعادلانه بودن این تحریم‌ها اعلام کردیم شکایتی را در این زمینه تنظیم کرده و پیگیری خواهیم کرد اما با توجه به دشوار بودن فرآیند پیگیری این شکایت در فضای بین‌المللی و البته سیاست‌های خاص رئیس جمهور آمریکا فعلا دست نگه داشته‌ایم اما در زمان ممکن بار دیگر این موضوع پیگیری خواهد شد.