:
كمينه:۱۴.۷۹°
بیشینه:۱۵.۹۹°
Updated in: ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۱:۵۴
به دنبال تصمیم دولت برای یکسان سازی و افزایش نرخ سود سپرده بانکی

روند نرخ ارز و سکه در بازار ترمز کرد

سکه طرح قدیم به 900 هزار تومان، طرح جدید 870 هزار تومان، نیم سکه 440 ، ربع سکه 220 هزار تومان و سکه گرمی 100 هزار تومان شد.همچنین دلار 2100، یورو 2800، پوند 3300، ریال عربستان 550، درهم امارات 600، یوان چین 330 تومان معامله شد که نشان دهنده توقف روند صعودی نرخ ارز در روزهای اخیر است.
کد خبر: ۱۰۶
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۵:۳۰

خبراقتصادی:  به دنبال اعلام تصمیم دولت در جهت افزایش نرخ سود سپرده های بانکی به 21 درصد و همچنین یکسان سازی نرخ ارز در روزهای آینده نرخ سکه وطلا و نرخ ارز روند نزولی به خود گرفت.




نرخ سکه عصر امروز در بازار تهران  کاهش یافت وسکه طرح قدیم به 900 هزار تومان، طرح جدید 870 هزار تومان، نیم سکه 440 ، ربع سکه 220 هزار تومان و سکه گرمی 100 هزار تومان شد.

همچنین روند صعودی نرخ ارز متوقف شد و دلار 2100، یورو 2800، پوند 3300، ریال عربستان 550، درهم امارات 600، یوان چین 330 تومان معامله شد که نشان دهنده توقف روند صعودی نرخ ارز در روزهای اخیر است

کارشناسان معتقدند که در روزهای آینده و با عملی شدن تصمیم دولت و همچنین تغییر رجحان مصرف کننده و پس انداز کنندگان و سرمایه گذاران ایرانی، احتمالا روند متفاوتی را در بازار شاهد خواهیم بود.

اظهارات امروز سخنگوي اقتصادي دولت درباره اقدامات لازم براي بازگرداندن ثبات به بازار سكه و ارز كافي بود تا بازار سكه‌شده‌ي سودجويان سكه و ارز آشفته شده، بنا بر كاهش نرخ‌ها گذاشته شود.

در حالي كه طي ماه‌هاي اخير نوسان‌ها در بازار ارز و سكه به افزايش قيمت‌هاي روزانه و حتي ساعتي رسيده بود و سكه بهار آزادي طي شش ماه افزايش بيش از 500 هزار تومان و دلار افزايش بيش از هزار توماني را تجربه كرد، امروز درنهايت دولت چاره را در اين ديد كه براي سر و سامان دادن به اين وضعيت دست به كار شود و سخنگوي اقتصادي دولت از اقداماتي براي كاهش نرخ كاذب ارز و سكه در بازار خبر داد.

به گفته‌ شمس‌الدين حسيني، وجود احتكار در بازار ارز و نيز فعاليت يك جريان رسانه‌يي مخرب عامل اصلي افزايش قيمت‌ها بوده كه با همكاري وزارت اطلاعات اين دو جريان در حال خنثي‌شدن هستند.

از سوي ديگر، اعلام موافقت رييس‌جمهور با افزايش سود سپرده بانكي كه پيش از اين در شوراي پول و اعتبار مصوب شده بود، خبر خوب ديگر وزير اقتصاد بود كه مي‌تواند به التهاب بازار ارز و سكه پايان بدهد.

بنا بر عقيده كارشناسان اقتصادي، افزايش نرخ سود سپرده بانكي مي‌تواند به‌طور قابل توجهي به جذب نقدينگي موجود در بازار كمك كرده و از هجوم آنها به بازار ارز و سكه جلوگيري كند.

طي ماه‌هاي اخير بخش قابل توجهي از نقدينگي موجود در دست مردم به سمت بازار ارز و سكه سرازير شد، به‌طوري كه تورم حدود صد‌درصدي در اين دو بخش را ايجاد كرد، اما تصميم دولت براي تك‌نرخي‌كردن ارز و پيش‌فروش سكه مي‌تواند به‌طور جدي كاهش قيمت در اين دو بخش را به همراه داشته باشد.

تاثير اظهارات امروز وزير اقتصاد در كمتر از يك ساعت در بازار مشخص شد؛ به‌طوري كه پس از رسانه‌يي شدن اين اظهارات، كاهش قيمت ارز و سكه در بازار آغاز شد و ساعت به ساعت ادامه دارد.

به گزارش ايسنا، تا لحظه مخابره اين گزارش، قيمت سكه طرح قديم 870 هزار تومان، طرح جديد 850 هزارتومان، نيم سكه 420 هزار تومان و ربع سكه 220 هزار تومان و در برخي فروشگاه‌ها تا 190 هزارتومان نيز معامله شده است.

قيمت دلار نيز در بازار تا 2100 تومان كاهش يافته است.

انتظار مي‌رود فروكش كردن حباب سكه و ارز در روزهاي آينده تداوم يابد. سقوط آزاد قیمت سکه در بازار

رئیس جمهور بعد از گذشت چند هفته بالاخره امروز با مصوبه شورای پول و اعتبار مبنی بر افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی موافقت کرد و این اقدام وی کاهش قیمت سکه و دلار را در بازار نوید می‌دهد.

به گزارش ‌«فارس»، محمود احمدی‌نژاد ساعتی قبل در جلسه هیئت دولت با افزایش نرخ سوده سپر به بیش از 20.6 درصد موافقت کرد.



طبق بسته سیاستی نظارتی سال 90 نرخ سود سپرده‌های بانکی در سال جاری با تصویب شورای پول و اعتبار کاهش یافته بود که این سیاست موجب شد در طول 11 ماه گذشته بازار ارز و طلای کشور ملتهب شود چرا که کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی انگیزه مردم را برای سپرده‌گذاری در بانک‌ها کاهش داده بود.

بانک مرکزی البته چند ماه بعد از ابلاغ بسته سیاستی نظارتی به سیستم بانکی طرحی را مبنی بر افزایش نرخ سود بانکی به شورای پول و اعتبار برد ولی با مخالفت اعضای وقت شورا مواجه شد.

طی هفته‌های اخیر افزایش قیمت دلار و سکه در بازار کار را به جایی رساند که بانک مرکزی یک بار دیگر طرح افزایش سود سپرده‌های بانکی را به شورای پول و اعتبار برد، این طرح در شرایطی به شورا برده شد که رئیس جمهور و وزرای اقتصادی وی در آمریکای لاتین به سر می‌بردند از همین رو و از آنجایی که طبق قانون تصویب نرخ سود در شورای پول و اعتبار باید با امضای رئیس جمهور همراه باشد از آخرین جلسه شورای پول و اعتبار تاکنون این مصوبه در انتظار تایید رئیس جمهور بود.

البته مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار در محافل خبری به مثابه زنجیره ماندن بهمنی رئیس کل بانک مرکزی در این بانک بود؛ چرا که گمانه‌زنی‌ها حکایت از آن داشت که اگر رئیس جمهور با نرخ سود بانکی موافقت نکند دیگر محمود بهمنی در ساختمان لاجوردی میرداماد حضور پیدا نکند.

به هر حال هم‌اکنون تصویب افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی با موافقت رئیس جمهور این احتمال را تقویت کرده که حباب 300 هزار تومانی قیمت سکه و هم‌چنین حباب موجود در قیمت دلار شکسته شود و حداقل در ماه‌های باقیمانده از سال بازار رنگ و بوی آرامش را به خود گیرد چرا که نوسانات قیمت دلار در بخش‌های مختلف اقتصادی تاثیر بسزایی گذاشته است.



 بنابراین و با احتساب موافقت رئیس جمهور با افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی انتظار می‌رود با توجه به سپری شدن ماه‌های پایانی سال بانک مرکزی هر چه سریع‌تر این مصوبه را به سیستم بانکی ابلاغ کند.

افت شدید قیمتها

 در معاملات ظهر امروز بازار غیررسمی، سكه تمام بهار آزادی طرح قدیم با 700 هزار ریال كاهش نسبت به روز مذكور با نرخ 9 میلیون و 800 هزار ریال معامله شد.

سكه تمام طرح جدید نیز با 900 هزار ریال افت قیمت نسبت به روز دوشنبه گذشته 9 میلیون و 600 هزار ریال معامله شد.

در این معاملات، قیمت نیم سكه بهار آزادی نیز با 400 هزار ریال كاهش 4 میلیون و 800 ریال بود.

نرخ ربع سكه بهار آزادی در بازار غیر رسمی نیز با 200 هزار ریال كاهش ، دو میلیون و 450 هزار ریال بود.

سكه یك گرمی با 100 هزار ریال كاهش نیز نسبت به روز مذكور یك میلیون و 115 هزار ریال معامله شد.

قیمت طلا در بازارهای جهانی امروز با 1 دلار رشد نسبت به روز مذكور به یك هزار و 667 دلار در هر اونس رسید.