:
كمينه:۲۳.۷۳°
بیشینه:۲۴.۷۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴
رئیس مرکز ملی فرش خبر داد

افزایش ۳۱ درصدی صادرات فرش دستباف

رئیس مرکز ملی فرش ایران از افزایش ۳۱ درصدی صادرات فرش دستباف کشور طی هشت ماهه امسال به ۸۰ کشور دنیا خبرداد.
کد خبر: ۱۰۴۸۵۲
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۶
اقتصاد گردان

اقتصادگردان- حمید کارگر در نشست با فعالان حوزه فرش در استان کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: ۳۲۰ هزار نفر بیمه شده در حوزه فرش کشور هستند که این تعداد در سال ۱۳۹۴ نزدیک به ۴۸۰ هزار نفر بوده است.

وی بیان کرد: بیمه قالیبافان از حداقل حقوق این حوزه است اما بخشی از ریزش تعداد بیمه شدگان نسبت به سال ۱۳۹۴ به دلیل حذف واقعی بیمه شدگان بود که به دلیل انحرافات قانونی بیمه شده بودند و اما بخشی ناشی از بازرسی های سرزده و کم لطفی تامین اجتماعی بود.

رئیس مرکز فرش ایران از وجود یک میلیون نفر قالیباف فعال در کشور خبر داد و خاطرنشان کرد: ۷۰۰ هزار نفر از این تعداد فعال تمام وقت هستند که تنها ۳۰۰ هزار نفراز مجموع قالیبافان کشور بیمه هستند.

کارگر تصریح کرد: بیمه قالیبافان خواسته به حق، حداقلی و دیرینه این قشر کشور است و از رسانه ها می خواهم رسانه ها این داد ما را به گوش مسئولان برسانند.

وی ادامه داد: در سال ۱۳۹۳ حدود ۴۸۰ هزار نفر قالیباف بیمه شده در کشور داشتیم که متاسفانه هم اکنون به علت کم لطفی تامین اجتماعی این تعداد به ۳۲۰ هزار نفر کاهش یافته است.

رئیس مرکز ملی فرش ایران با اشاره به صادرات ۳۵۹ میلیون دلار فرش در سال گذشته گفت: این میزان در سال ۱۳۹۴ قریب به ۲۹۶ میلیون دلار بوده است.

کارگر با بیان اینکه با تحقق برجام صادرات فرش ایران به آمریکا پس از پنج سال از سر گرفته شد و ممنوعیت صادرات فرش ایران به آمریکا لغو شد، تصریح کرد: طی هشت ماهه نخست امسال بیش از ۳۰۰۰ تن فرش دستباف به ارزش ۲۶۹ میلیون دلار به ۸۰ کشور دنیا صادر شده است که صادرات فرش در این مدت رشد ۳۱ درصدی داشت.

وی اظهار کرد: تسهیلات بانکی در شرایط فعلی برای حوزه فرش مناسب نیست و راهکار جایگزین حرکت به سمت صندوق کارآفرینی امید بود و تفاهم نامه در این راستا انجام و به مدت سه سال اجرا شد و در این مدت ۵۰ میلیارد تومان در ۳۱ استان جذب تسهیلات داشتیم و برای حمایت از تولید صادرات گرا هدف‌گذاری شد.

رئیس مرکز فرش ایران بیان کرد: فرش و صنایع دستی هیچ زمانی در کنار هم نبوده اند و فرش روی کاغذ و عالم تئوری جزئی از صنایع دستی است اما در این چهار دهه تفکیک در این حوزه بوده است و صنعت فرش بسیار متفاوت از حوزه صنایع دستی است.

کارگر گفت: در حوزه پژوهش به قدر بضاعت پژوهش های خوبی در حوزه فرش انجام شده است و چکیده پژوهش ها در قالب کتاب چاپ شده است. در پایان هر سال نیاز سنجی پژوهشی برای سال بعد انجام می شود و کتابخانه تخصصی فرش ایران نیز یک ظرفیت مناسب است.

وی از نیاز سنجی آموزشی در حوزه های مختلف خبر داد و تصریح کرد: در حوزه آموزش نیازسنجی های آموزشی از استان کهگیلویه وبویراحمد انجام می شود و هدف‌گذاری نیز خواهیم داشت.

رئیس مرکز فرش ایران ادامه داد: اگر قرار است دانش آموختگان فرش تنها کارشناس فعال در دستگاه های دولتی شود صحیح نیست و قرار نیست همه این نیروها جذب شوند اما این به معنای بی توجهی به این بخش نیست.

کارگر خاطرنشان کرد: در همین راستا طی چهار سال اخیر هر ساله در نمایشگاه فرش تهران به دانش آموختگان غرفه می دهیم. همچنین در اجرای طرح های پژوهشی اولویت ما فازغ التحصیلان فرش است.

وی با بیان اینکه برای فارغ التحصلان فرش علاقه مند به تحصیل نیز هدف‌گذاری هایی شده است، بیان کرد: باید زمینه فعالیت فارغ التحصلان فرش را در بازار کار فراهم کرد و اقدامات مناسبی نیز داشته ایم.

رئیس مرکز فرش ایران با بیان اینکه صنعت فرش کشور هزار و یک خلأ دارد، گفت: نبود شناسنامه، عدم نوآوری در طرح با تکیه بر اصالت ها و مشکلات بسته بندی، بازاریابی و تبلیغات از چالش های پیش روی فرش است.

کارگر با بیان اینکه ما دنبال این هستیم که چرخه اقتصادی فرش بچرخد و قالیباف تولید کند و محصول تولیدی نیز به فروش برسد، تاکید کرد: تولید کور و بدون توجه به بازار روی دست ما می ماند و اعزام هیئت تجاری، پذیرش تجاری، تبلیغات گسترده و چنین مسائلی از راه های شناخته شده صادرات است و مشکلاتی در این حوزه نیز وجود دارد که در برخی موارد با نداشتن خروجی مناسب در اعزام ها مواجه بوده ایم.

وی اضافه کرد: برای استان کهگیلویه و بویراحمد اگر غرفه ای در نمایشگاه تهران باشد که همه حوزه ها را پوشش دهد می تواند ارتباط مناسبی با تجار خارجی برقرار کند و درصورتی که استان گام هایی هدفمند برای توسعه حوزه فرش بردارد ما نیز از این حرکت ها حمایت خواهیم کرد.