:
كمينه:۲۵.۴°
بیشینه:۲۶.۷۹°
Updated in: ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۳
علی اصغر مونسان:

هر ۵۰ میلیون تومان یک شغل در بخش صنایع دستی

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری: می‌توان در بخش صنایع دستی به ازای هر ۵۰ میلیون تومان یک شغل ایجاد کرد.
کد خبر: ۱۰۴۷۹۳
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۰
اقتصادگردان_ علی اصغر مونسان در نشست خبری افزود: این رقم در بخش‌های دیگر ۵۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومان است.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده این سازمان در ۱۰۰ روز گذشته گفت: در این مدت حریم ۱۵۰ اثر غیر منقول برای حفظ و پاسداشت این آثار تهیه شده است.

مونسان افزود: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری می‌تواند نقش مهمی در ایجاد اشتغال ایفا کند و طرح‌های خوبی در این باره برای سال آینده تدوین شده است.

وی گفت: امیدواریم بتوانیم با رونق گردشگری نقش جدی در تولید ثروت ملی داشته باشیم.

مونسان افزود: در ۱۰۰ روز گذشته ۲۰ اثر طبیعی ثبت ملی شده و همچنین ۵۵ اثر نامحسوس نیز در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است که ثبت این آثار به حفظ و نگهداری آن‌ها کمک خواهد کرد.

وی گفت: همچنین در ۱۰۰ روز گذشته بودجه قابل توجهی برای خرید و تملک ۸۰ اثر تاریخی تخصیص داده شده است.

مونسان افزود: در ماه‌های آینده برای مرمت ۷۰۰ بنای تاریخی برنامه ریزی شده است و با توجه به محدودیت منابع تلاش داریم در این خصوص از نهاد‌های عمومی، شهرداری‌ها و بخش‌های غیردولتی نیز کمک بگیریم.

وی گفت: ارزیابی جنگل‌های ارسباران برای ثبت جهانی در دستور کار است و با ثبت جنگل‌های ارسباران دومین اثر طبیعی بعد از بیابان‌های لوت به ثبت جهانی خواهد رسید.

برای ایجاد ۷۰ هزار شغل در بخش صنایع دستی برای سال آینده برنامه ریزی کرده ایم
مونسان با اشاره به ساماندهی شغل‌ها در بخش صنایع دستی افزود: برای ایجاد ۷۰ هزار شغل در بخش صنایع دستی برای سال آینده برنامه ریزی کرده ایم.

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه‌های داخلی و خارجی برای فروش محصولات صنایع دستی گفت: پویش (کمپین) فروش این محصولات با استفاده از فضای مجازی ایجاد شده است.

مونسان افزود: تلاش داریم در مکان‌های مهم گردشگری که گردشگران خارجی حضور دارند، صنایع دستی کشورمان را برای فروش عرضه کنیم و نخستین نگارخانه در این باره در کاخ موزه سعدآباد ایجاد شده است.

وی گفت: در همین هفته جشنواره‌ای در سیرجان در خصوص ثبت جهانی برگزار می‌شود.

مونسان با بیان اینکه در توسعه زیرساخت‌های گردشگری عقب هستیم و باید دیدگاه‌های گردشگری را توسعه دهیم، افزود: با توجه به ظرفیت‌های موجود در کشور در بخش گردشگری، هم اکنون فعالیت‌ها در این بخش راضی کننده نیست و باید تلاش کنیم تا به نقطه مطلوب برسیم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی افزود: منابع خوبی از صندوق توسعه ملی برای پرداخت تسهیلات ریالی به طرح‌های گردشگری اختصاص داده شده است.

وی گفت: هم اکنون حدود ۱۷۰۰ طرح در حال ساخت در بخش گردشگری داریم و امیدواریم با منابع تخصیص داده شده، بتوان از آن‌ها در رونق گردشگری استفاده کنیم.

مونسان افزود: همچنین برخی از طرح‌ها در ۱۰۰ روز گذشته پس از ارزیابی برای دریافت تسهیلات به بانک‌ها معرفی شده اند که این تسهیلات حدود ۳۱۰۰ میلیارد ریال است.

اجرای ۶۲۱ طرح در بخش گردشگری

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: هم اکنون در بخش گردشگری ۶۲۱ طرح با پیشرفت بیش از ۶۰ درصد در دست اجراست.

مونسان افزود: با تکمیل این طرح‌ها حدود ۳۹ هزار طرح به ظرفیت طرح‌های اقامتی کشور اضافه خواهد شد که این موضوع نقش مهمی در جذب گردشگر خواهد داشت.

وی گفت: هم اکنون حدود ۲۰ هزار نفر در این طرح‌ها مشغول به کار هستند و اجرای این طرح‌ها نقش مهمی در ایجاد اشتغال ایفا می‌کند.

مونسان افزود: در روستا‌ها و مناطق عشایری نیز حدود ۴۳۰ طرح در حال اجرا و یا در مرحله تصویب طرح قرار دارد که برخی از طرح‌ها حدود ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی گفت: بهره برداری از این طرح‌ها به گردشگری در مناطق روستایی کمک فراوانی خواهد کرد و اجرای این طرح‌ها برای حدود ۲۲ هزار نفر شغل ایجاد کرده است.

مونسان با بان اینکه سال آینده میلادی، «تبریز ۲۰۱۸» به عنوان پایتخت گردشگری کشور‌های اسلامی معرفی شده است افزود: برای معرفی جاذبه‌های کشور و همچنین تبریز برنامه ریزی‌هایی شده است و جشنواره آن نیز همزمان با فروردین ۹۷ در این شهر برگزار خواهد شد.

به ازای هر ۶ گردش خارجی که وارد کشور می‌شوند یک شغل ایجاد خواهد شد
رئیس سازمان میراث فرهنگی اضافه کرد: به ازای هر گردشگر خارجی که وارد کشور می‌شود ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ دلار درآمد خواهیم داشت و به ازای هر ۶ گردش خارجی که وارد کشور می‌شوند یک شغل ایجاد خواهد شد.

وی گفت: هم اکنون حدود ۴ میلیون و ۹۰۰ هزار گردشگر خارجی از کشور ما بازدید می‌کنند که این رقم حداقل باید به حدود دو برابر افزایش پیدا کند.

مونسان افزود: بر اساس اسناد بالادستی برای جذب ۲۰ میلیون گردشگر هدف گذاری شده است.

وی گفت: شیوه نامه اجرایی گردشگری حلال نیز تدوین شده است و این موضوع باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

مونسان با اشاره به موضوع معرفی، بازاریابی و تبلیغات در بخش گردشگری افزود: درگاه (پرتال) جامع سبک رویداد‌های گردشگری در دست ایجاد است که می‌تواند نقش مهمی در معرفی و تبلیغات گردشگری ایفا کند.

وی گفت: استفاده از ظرفیت‌های استارت آپ‌ها در بخش گردشگری نیز یکی از موضوعات مورد توجه است و هم اکنون نمایندگی‌های اطلاع رسانی در ۴۰ کشور با هدف معرفی جاذبه‌های گردشگری ایجاد شده است.

مونسان افزود: طرح ویژه‌ای برای جذب گردشگران تهیه شده است که یکی از آن‌ها استفاده از ظرفیت‌های ایرانیان مقیم خارج کشور است.

وی گفت: این افراد به عنوان بازاریاب فعالیت خواهند کرد و به ازای هر ۵ گردشگر خارجی که برای سفر به کشورمان معرفی کنند، بلیت رایگان سفر به ایران دریافت خواهند کرد.

مونسان افزود: با این موضوع حدود ۵ میلیون ایرانی را در سراسر جهان بعنوان بازاریاب به کار خواهیم گرفت.

وی گفت: با شرکت هواپیمایی ترکیش ایرلاین توافقاتی داشته ایم که از ظرفیت‌های این شرکت برای معرفی ۵ شهر ایرانی در پرواز‌های آن استفاده کنیم.

مونسان افزود: جشنواره رالی خانوادگی گردشگری در نوروز ۹۷ برگزار خواهد شد.

در موضوع حفاظت از بنا‌های تاریخی شاهد ارتقای کمی و کیفی هستیم

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: در موضوع حفاظت از بنا‌های تاریخی شاهد ارتقای کمی و کیفی هستیم.

مونسان با بیان اینکه در برخی از مکان‌های فرهنگی یگان حفاظت نداریم، افزود: به لحاظ نیروی حفاظتی، برای حفاظت از مکان‌های فرهنگی و تاریخی کمبود وجود دارد.

وی گفت: کشور ما، کشوری تاریخی است و مکان‌های تاریخی و گردشگری بسیاری دارد که برای حفاظت از آن‌ها نیازمند یگان حفاظت هستیم.

مونسان در پاسخ به پرسشی افزود: طرح حمایت از اشتغال روستایی با هدف ایجاد اشتغال اجرا شده و مبنای تخصیص منابع نیز بر اساس محرومیت استان‌ها بوده است.

وی گفت: دولت برای این موضوع ۱۲ هزار میلیارد تومان اختصاص داده است و تلاش داریم نگاه ما در تخصیص اعتبارات، عادلانه باشد.

مونسان درباره افزایش عوارض خروج از کشور در برنامه بودجه سال آینده افزود: در این باره پس از نهایی شدن بودجه صحبت خواهد شد.

وی گفت: رقمی که از این افزایش به سازمان میراث فرهنگی تعلق می‌گیرد قبلا ۱۰ هزار تومان از هر سفر بود که هم اکنون ۴۰ هزار تومان شده است و این موضوع اعتبارات جدیدی را در اختیار این سازمان قرار خواهد داد.

مونسان افزود: رئیس جمهور همواره بر رونق گردشگری در کشور تاکید کرده است تا این بخش بتواند در اقتصاد کشور نقش مهمی ایفا کند.

اتفاق خوبی برای ما نیست که دو برابر تور‌های ورودی، میزان تور‌های خروجی از کشور باشد
وی گفت: یکی از بخش‌های مهم اقتصادی در کشور‌های همسایه، بخش گردشگری است و اتفاق خوبی برای ما نیست که دو برابر تور‌های ورودی، میزان تور‌های خروجی از کشور باشد.

مونسان افزود: با اختصاص منابع از محل افزایش عوارض خروج از کشور امیدواریم با هزینه آن در بخش گردشگری، شاهد رونق این بخش باشیم.

وی گفت: برنامه توسعه گردشگری در معاونت گردشگری در حال تدوین است تا این موضوع را هدفمند‌تر پیگیری کنیم.

مونسان در پاسخ به پرسشی درخصوص تغییر مدیران افزود: در این سازمان بنده کمترین انتصاب و تغییر را داشته ام و برخی از دوستان در بخش‌های دیگری مشغول به کار شده اند.

وی گفت: تغییرات مدیریتی در سعدآباد باعث تحول در آنجا شده است، زیرا مدتی رئیس نداشت و به بدترین وجه اداره می‌شد.

مونسان در پاسخ به پرسشی در خصوص ارتقای سازمان میراث فرهنگی به وزارتخانه افزود: وزارتخانه شدن این سازمان در اختیار مجلس شورای اسلامی است.

وی در پاسخ به پرسشی درباره انتشار خبری درخصوص سفر یکی از معاونان این سازمان به همراه خانواده به خارج از کشور گفت: موضوع را بررسی کرده ایم و خانواده این فرد به علت علاقه با هزینه شخصی سفری را انجام داده است که البته آن را در اخبار به صورت متصل به سفر منتشر کردند که این درست نیست.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما