:
كمينه:۱۳.۷۹°
بیشینه:۱۵.۹۹°
Updated in: ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۴۲
انتقاد از نحوه نظارت بر موسسات مالی و اعتباری

عملکرد بانکها عامل اصلی ایجاد تورم است/کدام حمایت از تولید؟

رئیس شبکه انجمن‌های صنعتی و معدنی با انتقاد از عملکرد مجلس در سال حمایت از تولید ملی گفت: بسیاری از قوانین حمایتی مجلس دوپهلو هستندکه مجری می‌تواند آن‌ها را اجرا نکند و یا به شیوه‌ای غیر از شیوه مورد انتظار اجرا کند که این ضعف قانونگذار را نشان می‌دهد
کد خبر: ۱۰۳۱۰
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۹

160-26.jpg
بیژن پناهی‌زاده رئیس شبکه انجمن‌های صنعتی و معدنی در گفت‌وگو با (ایسنا)، با اشاره به این‌که در سال گذشته افزایش قیمت ارز واحدهای تولیدی را دچار سردرگمی شدیدی کرد، اظهار کرد: با وجود انتقادهایی که به دولت می‌توان وارد کرد اما مجلس نیز مدام توپ را در زمینه حمایت از تولید به زمین دولت می‌اندازد و این در حالی است که مجلس در تدوین قوانین حمایت از تولید ضعیف عمل کرده است.

او با یادآوری این‌که نوسان شدید قیمت‌ها در سال 1391 باعث شد تا تولیدکنندگان در برنامه‌ریزی‌های تولید خود دچار مشکلات فراوانی شوند، گفت: تولیدکننده در سال قبل نمی‌دانست که باید براساس چه نرخی تولید کند و در قراردادهایش بلندمدتش نیز به دلیل همین نوسان‌ها مشکلات زیادی پیش آمد.

وی با انتقاد از عملکرد بانک مرکزی در زمینه نظارت بر موسسات مالی و اعتباری عنوان کرد: به نظر می‌رسد بانک مرکزی از مافیای این موسسات می‌ترسد. موسساتی که منابع مالی را از دست مردم جمع می‌کنند و روانه بازار طلا و ارز می‌کنند و به این شکل اقتصاد کشور را نیز به هم می‌ریزند.

پناهی‌زاده افزود: در شان کشور ما نیست که رباخواری و نزول‌خواری این چنین به صورت رسمی و آشکار رواج پیدا کند و نرخ بهره بانکی نیز سر به فلک بکشد.

او با اشاره به وجود چندین هزار شعبه بانک در کشور گفت: بانک‌ها به دلیل افزایش نرخ بهره‌های خود یکی از عوامل اصلی ایجاد تورم در کشور بوده‌اند. از سوی دیگر منابع در اختیار آن‌ها نیز به جای تولید مدام به سمت بخش‌های غیرمولد هدایت می‌شود.

رئیس شبکه انجمن‌های صنعتی و معدنی با اشاره به برگزاری ده‌ها و صدها همایش بی‌فایده در سال حمایت از تولید ملی گفت: پیش‌بینی ما از سال جاری در مجموع مثبت است و امیدواریم به ویژه بعد از انتخابات شرایط کشور آرام‌تر و باثبات‌تر شود.

وی افزود: امسال باید سال اتمام طرح‌های نیمه تمام تولیدی و صنعتی باشد. براساس برآوردهای انجام شده برای اتمام این طرح‌ها در مجموع به حدود 24 هزار میلیارد تومان که شامل 15 هزار میلیارد تومان برای اتمام طرح‌های نیمه تمام و 9 هزار میلیارد تومان به عنوان سرمایه در گردش واحدها می‌شود نیاز است.

وی تاکید کرد: یکی دیگر از نیازمندی‌های تولید در سال جاری ثبات در سیاستگذاری‌ها است. بانک مرکزی باید برنامه بدهد که نرخ بهره بانکی تا پنج سال آینده ثابت خواهد ماند و نرخ ارز نیز تغییری نخواهد داشت. در غیر این صورت نمی‌توانیم انتظار رشد سرمایه گذاری‌ها و جذب سرمایه گذاری‌های خارجی را داشته باشیم.