:
كمينه:۱۹.۷۹°
بیشینه:۲۰.۹۹°
Updated in: ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۸
 «قربانقلی بردی‌محمداف» رئیس جمهور ترکمنستان:

صنعت قالی در ترکمنستان به بخش خصوصی واگذار می‌شود

رئیس جمهور ترکمنستان از تصمیم خود جهت واگذاری صنعت قالی و فرش دستباف به بخش خصوصی این کشور خبر داد.     
کد خبر: ۱۰۰۴۴۸
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۰
اقتصادگردان_ «قربانقلی بردی‌محمداف» رئیس جمهور این کشور دستور داد شرکت ملی «ترکمن‌قالی» که تمامی امور فرش و قالی در این کشور را مدیریت می‌کرد، به همراه تمامی واحدهای تولیدی از جمله واحدهای تبدیل پشم، رنگ رزی و قالی‌بافی در سراسر این کشور از طریق برگزاری مناقصات به بخش خصوصی واگذار شود تا این صنعت نیز از رشد و توسعه بیشتری برخوردار شود.
    
    لازم به ذکر است که هم اکنون در ترکمنستان صنعت بافت فرش ماشینی به طور صنعتی شکل نگرفته است و کارخانجات بزرگ بافت فرش ماشینی در این کشور وجود ندارد اما در این کشور آسیای مرکزی، ده‌ها کارگاه بزرگ دولتی فرش بافی سنتی به ظرفیت بیش از 50 هزار متر مربع قالی و فرش دست بافت فعال بوده و هزاران نفر به خصوص زنان و دختران به کار بافت فرش دستی مشغولند.
    
    صنعت قالی باقی در ترکمنستان با قدمتی طولانی اکنون برای ادامه روند رو به رشد خود، از طریق شرکت ملی «ترکمن قالی» که در سطح وزارتخانه جداگانه‌ای فعال است.
    
    این شرکت ملی در واقع در سطح یک وزارتخانه بوده و تمامی امور صنعت قالی بافی در سراسر ترکمنستان را بر عهده دارد و سیاست دولت را در این زمینه اجرا و دنبال می‏‌کند.
    
    مردم ترکمنستان قالی دستباف را به عنوان شاهکار صنایع دستی جز میراث و هویت فرهنگی و سنتی دیرین خود تلقی می‌کنند و همه ساله که «قالی دستباف» است و دولت و مردم این کشور همه ساله در آخرین یکشنبه ماه می جشن ملی قالی را برگزار می‌کنند. 

منبع: خبرگزاری فارس