:
كمينه:۱۸.۷۳°
بیشینه:۱۸.۹۹°
Updated in: ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۵
رئیس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی:

ارزش توسعه ای مشاغل در صنایع دستی

روز پنجشنبه علی اصغر مونسان معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در بازدید از باغ فین کاشان اظهار کرده است که حوزه تحت تصدی ایشان قادر است سالیانه 140 هزار شغل جدید ایجاد کند.
کد خبر: ۱۰۰۴۴۲
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۲
اقتصادگردان_ بی تردید چنین ظرفیتی در گردشگری و صنایع دستی ایران وجود دارد و با توجه به حدود 500 هزار نقطه جغرافیایی میراث فرهنگی، تنوع کامل حوزه های گردشگری و خدمات مورد نیاز آنها و همچنین صد ها صنعت قدیمی ایرانی، چنین ظرفیتی متناسب با راهبردی کردن حوزه در دسترس خواهد بود.

اما سوال این است که آیا همه مشاغلی که در حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ارزش اقتصادی و توسعه ای دارند؟

طبیعتاً در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری با توجه به مدرن سازی و روزآمد شدن هفعالیت های مربوطه می توان مشاغلی را ایجاد کرد که از ارزش شغلی و بازده اقتصادی کافی برخوردار باشند؛ فعالیت هایی مانند هتلداری، راهنمایان گردشگری، خدمات مسافری، حمل و نقل، چاپ و انتشار و تبلیغات، تور ها و خدمات کالایی هرکدام دارای مشاغل و موقعیت هایی هستند که با بسیاری از مشاغل فنی و پر درآمد قدرت رقابت دارند اما حوزه صنایع دستی در بخش تولید متاسفانه از چنین مختصاتی برخوردار نیستند و اصرار بر توسعه آن بدون توجه به بازده، ارزش افزوده و درآمد به معنای اخص کلمه اتلاف انرژی و نیروی انسانی است.

چرا که براساس آمار های اعلامی متولیان فرش و صنایع دستی در بهترین حالت ارزش افزوده و دستمزد هر شغل تولیدی در این حوزه روزانه حداکثر 20 هزار تومان است، آن هم برای نیروی ماهر و توانمند.

بنابراین به نظر می رسد صرفاً بالا بردن آمار اشتغال نمی تواند هدف مناسبی در حوزه های مختلف به خصوص حوزه تحت ریاست علی اصغر مونسان باشد و لازم است در این خصوص بازده، ارزش افزوده، درآمد زایی و ارزش توسعه ای مشاغل مد نظر باشد.

منبع : عصر اقتصاد