:
كمينه:۲۳.۷۳°
بیشینه:۲۴.۷۹°
Updated in: ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۶
فرماندار هرسین گفت:

نبود بازار فروش چالشی جدی برای احیای فرش هرسین است

فرماندار هرسین گفت: عدم وجود بازار فروش و گرانی مواد اولیه از مهمترین چالشها در راستای احیا و توسعه فرش هرسین است.
کد خبر: ۱۰۰۱۶۲
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۲
اقتصادگردان_ نبودن تسهیلات مالی، عدم وجود بازار فروش، گرانی مواد اولیه به دلیل وجود واسطه‌ها و بیمه نشدن فرش‌بافان را به عنوان مهمترین مشکلات بافندگان فرش شهرستان هرسین دانست و اظهار داشت: موارد مذکور آسیب و چالشی مهم در راستای احیا و توسعه صنعت فرش این شهرستان هستند که نیازمند تصمیم‌گیری کلان و تدوین سند راهبردی در استان هستند.

وی حمایت از بافندگان فرش دستباف و برطرف کردن مشکلات آنان به عنوان گامی مهم در توسعه و احیای صنعت فرش شهرستان هرسین دانست و گفت: فرش دستباف در شهرستان هرسین با توجه به اهمیت و جایگاه ویژه ای آن نیازمند احیا است.

شاه‌آبادی از آمادگی فرمانداری را به منظور برگزاری جلسه اختصاصی با نمایندگان بافندگان فرش در راستای شناسایی و حل مشکلات و دغدغه‌های آنان بر اساس اولویتها خبرداد و گفت: رونق صنعت فرش نقش مهمی در کاهش نرخ بیکاری و بهبود وضعیت اقتصادی و معیشتی خانواده‌ها دارد.

وی به اختصاص اعتبار 800 میلیون ریال به منظور برگزاری دوره‌های آموزشی رایگان برای فرش‌بافان در شهرستان هرسین اشاره کرد و افزود: این دوره‌ها ظرفیتی مهم به منظور افزایش سطح مهارت بافندگان فرش است.

فرماندار هرسین گفت: هدف از برگزاری دوره‌ها ترویج فرهنگ فرش دستباف، ارتقای سطح واحدهای تولیدی و کاهش هزینه، آشنایی قالیبافان با ارزشها و اصالت فرش منطقه است که به دنبال آن ایجاد اشتغال پایدار در روستاها، کمک به معیشت خانواده‌ها و توانمندسازی زنان روستایی خواهد بود.

شاه‌آبادی خواستار حضور مسئول اتحادیه فرش بافان و مالکان کارگاههای فرش‌بافی در جلسات آتی کمیته فرش شد و بیان کرد: تشکیل تعاونی و حضور افراد تأثیرگذار حوزه فرش در این کمیته در شناسایی مشکلات و رفع چالشهای آنان بسیار مؤثر خواهد بود.

فرماندار کرمانشاه با اشاره به اینکه شهرستان هرسین دارای چهار کارگاه تولیدی غیرمتمرکز فرش و 1550 نفر بافنده فرش است افزود: تسهیلات مربوط به 40 نفر از بافندگان فرش تحت پوشش کمیته امداد حضرت امام خمینی(ره) پیگیری می‌شود.

وی گلیم‌بافی را نیز صنعت دستی بسیاری از استان‌های کشور دانست که در کرمانشاه به‌ویژه هرسین شهرت جهانی دارد و گفت: طرح و کیفیت گلیم هرسین زبانزد خاص و عام است و شاید توسعه دامداری و وفور پشم مرغوب یکی از دلایل معروفیت گلیم این منطقه باشد.

شاه‌آبادی افزود: بیشتر کارگاه‌های گلیم‌بافی در خانه‌های‏‎ ‎روستایی نقاط مختلف استان وجود دارد و در این میان هرسین به عنوان مرکز عمده تولید گلیم در استان، از شهرت خاص برخوردار‎ ‎است و وجود مراتع مساعد جهت پرورش دامها که تأمین‌کننده الیاف لازم گلیم هستند خود دلیلی بر متداول بودن گلیم‌بافی در آن نواحی است.

منبع : تسنیم