:
كمينه:۲۴.۸۴°
بیشینه:۲۴.۹۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴
دادستان عمومی و انقلاب استان کرمانشاه مطرح کرد

استفاده از همه ظرفیت‌های قانونی دراستیفای حق مالبخاتگان گلیم وگبه

دادستان عمومی وانقلاب استان کرمانشاه از بکارگیری تمام ظرفیت‌های قانونی برای استیفای حق مالباختگان پرونده گلیم و گبه خبر داد.
کد خبر: ۱۰۰۰۸۵
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۴
اقتصادگردان_ محمدحسین صادقی در نشست با وکلای معاضدتی پرونده "فرش، گلیم و گبه "که در محل سالن جلسات دادسرای کرمانشاه برگزارشداز تلاش های ارزنده، پیگیری های دلسوزانه وورود به موقع ریس کل محترم دادگستری استان به موضوع وهمراهی ستودنی ایشان اززمان تشکیل پرونده تاکنون تقدیر نموده وافزودند پیگیری جدی این پرونده بدون تردیدیک اولویت اساسی برای دادگستری استان است وی بر لزوم تعامل بین دستگاه قضایی و جامعه وکلای استان وسایر دستگاه هایی که به نحوی می تواننددرفرایند پیگیری وتسریع درتعیین تکلیف موضوع نقش آفرینی کند، تاکید کرد.

وی دربخش دیگراز سخنان خود یکی از رویکردهای جدید دستگاه قضایی را پیگیری مطالبات عمومی درحوزه های مختلف عنوان کرد و ادامه داد پیگیری ها ی دادسرا منحصر به رسیدگی به شکایات کیفری مردم یا گزارش های ضابطین نیست.

دادستان عمومی و انقلاب استان کرمانشاه درهمین زمینه افزود: وکلاء می توانندبا وقوف واحاطه ای که بر قواعد الزام آور، قوانین موضوعه و دامنه حقوق و تکالیف اشخاص ودستگاه های دولتی دارند قطعا در جهت دهی مطالبه گری عمومی وهدایت آن درمسیر صحیح نقش سازنده ای ایفا کنند.

مدعی العموم کرمانشاه به نقش وکلا ءدر نهادینه سازی فرهنگ شناخت حق دیگران وتکلیف خود و تقویت مشی قانون پذیری وپرهیز از تعدی به حقوق  سایرین به ویژه حقوق اجتماعی اشاره کرد و گفت: آموزش های حقوقی وکلاءبرای ارتقاء سطح دانش حقوقی جامعه خصوصا با بهره مندی ازبستر رسانه ها و ‌فضای مجازی بعنوان یک راهبرد اساسی وتکلیف صنفی باید مورد توجه باشد.



وی تاکید کرد: بسیاری از پرونده هایی که در دستگاه قضایی تشکیل می شود به دلیل ضعف آگاهی های حقوقی مردم وعدم مشورت آنان با کارشناسان مرتبط قبل از اقدام است.

صادقی در ادامه درخصوص پرونده کلاهبرداری موسوم به ""گلیم و گبه"" گفت: این پرونده بیش از۱۳ هزارنفر مالباخته دارد. که در بستر ضعف مفرط نظارت مستمر و ساختارمنداز سوی دستگاه های مرتبط، تبلیغات گسترده واغواءکننده بصورت محیطی ورسانه ای ازسوی متهم، وضعیت خاص اقتصادی، معیشتی مردم استان، خلاء ناشی ازفراهم نبودن زمینه برای سرمایه گذاری مطمن وعدم اهتمام به جذب نقدینگی دراختیار مردم ...شکل گرفته است واگر مداخله ی ریس کل محترم دادگستری نبود یا متهم در فرصت مقتضی پس از انتقال وجوه گردآوری شده موفق به خروج از کشور می شد یافراوانی کمی مالباختگان  به رقمی بسیار بزرگ تر از عدد کنونی می رسید

وی با بیان اینکه روند مراجعه شکات برای ثبت اظهارات وتعیین وکیل رایگان مطابق برنامه زمان بندی شده درحال انجام است وروند رضایت بخشی دارد. همزمان پرونده آماده ارسال به دادگاه‌ می شود وفرایند بازاریابی وفروش اموال در معرض تضییع نیز دنبال می شود

دادستان عمومی و انقلاب استان کرمانشاه متذکرشد: بی شک دستگاه قضایی از همه ظرفیت های قانونی پیش روی برای استیفای حقوق مالباختگان استفاده خواهد کرد.

وی در پایان ضمن تقدیر از وکلاء محترم مرکزمشاوران ماده ۱۸۷ به سبب همراهی خوب آنها از مالباختگان خواست اطلاعات صحیح پیرامون اقدامات قضایی بعدی را منحصرا ازطریق سامانه پیامکی، اطلاعیه های روابط عمومی دادسرا یاکانال ارتباطی مرکزوکلاء و مشاوران ماده ۱۸۷ استان دریافت نموده و به شایعات بی اساس که هرازگاهی منتشر می شود توجه نکنند ...اینکه بالاخره مالباخته ها به پول خود می رسند، سوالی است که اغلب توسط شکات مطرح می  شودوپاسخ آن این است که دادگستری با وصف آنکه درشکل گیری وایجاد این پرونده همانند سایر پرونده های قضایی نقشی نداشته اما بی تردیداز هیچ کوششی برای استیفاء حقوق شکات فروگذار نخواهد کرد.

منبع: مهر