:
كمينه:۱۳.۷۹°
بیشینه:۱۶.۹۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴
رئیس سازمان میراث فرهنگی از طرح ارائه شده به دولت خبر داد:

ایجاد 150 هزار شغل جدید در حوزه گردشگری و صنایع دستی

رئیس ســازمان میـــراث‌فرهنـگی، صنایع‌دستی و گردشگری در مراسم روز جهانی «گردشگری» دستیابی به یک‌میلیون شغل را تنها درصورت کمک گرفتن از بخش صنایع‌دستی و گردشگری ممکن دانست.
کد خبر: ۱۰۰۰۲۶
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۶
اقتصادگردان_ «علی اصغر مونسان» در این مراسم از ارائه طرح اشتغال برای ۱۵۰ هزار نفر در بخش گردشگری و صنایع دستی به هیأت دولت خبر داد و گفت: «صنایع دستی و گردشگری در ایجاد اشتغال می‌توانند مؤثر باشند. بنابراین برنامه مدونی برای ایجاد اشتغال ۱۵۰ هزار نفر در گردشگری و صنایع دستی تهیه شده و برای ریاست جمهوری ارسال شده‌است، البته اقداماتی در آن لحاظ شده که عمدتاً متمرکز بر دریافت اعتبار و تسهیلات بانکی است. ما برای ایجاد این حجم اشتغال درخواست کمک مالی بلاعوض نکرده‌ایم.»
او همچنین از تهیه سند جامع حمایت از گردشگری با تمرکز بر بخش‌های فعال در جذب گردشگران خارجی خبر داد و با اشاره به آمارهای رشد صنعت گردشگری در دو دهه اخیر گفت: کشورهایی با جغرافیایی به مراتب کوچکتر از ایران صنعت گردشگری پیشرفته و درآمد بیشتری دارند. حیف است کشوری با تاریخ چند هزار ساله و مزیت‌های میراث فرهنگی، هنوز نتوانسته در گردشگری به جایگاه واقعی برسد و اهمیت این موضوع را برای همه مسئولان تبیین کند.
مونسان جایگاه ایران در بین 141 کشور جهان در حوزه گردشگری را در سال 2013، 98 دانست و گفت: «جایگاه ایران در سال ۲۰۱۷ رتبه ۹۳ پیش‌بینی شده است، اما اصلاً جایگاه مناسبی برای کشوری با این همه ظرفیت نیست.»
به گفته معاون رئیس جمهوری ضعیف‌ترین عملکرد سازمان میراث فرهنگی براساس گزارش‌های جهانی در بخش زیرساخت‌های گردشگری است. براساس این گزارش رتبه زیرساخت‌های گردشگری ایران در سال 2017 جایگاه117 پیش‌بینی شده که مونسان از آن به عنوان رتبه نامناسب یاد کرد. او تأکید کرد: «البته این چالش به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برنمی‌گردد و موضوعی کاملاً فرابخشی است.»
معاون رئیس جمهوری به سهم گردشگری در تولید ناخالص ملی کشور که برای سال ۲۰۱۶، ۲.۹ درصد تعیین شده اشاره کرد و گفت: پیش‌بینی شده این رشد صعودی باشد و تا افق ۲۰۲۷، سالانه ۲.۶ درصد رشد داشته باشد و سهم آن در تولید ناخالص ملی به ۷.۵ درصد برسد.
مونسان با خطاب قراردادن نمایندگان مجلس و دولت برای بازنگری در وضعیت بودجه این سازمان گفت: امیدواریم کمک کنید تا زیرساخت‌ها توسعه یابد، هرچند که به زعم من، مهم‌تر از زیرساخت، معرفی ایران است که امیدوارم با برنامه‌ریزی منسجم خود را بخوبی به ملل خارجی معرفی کنیم.
او همچنین مشارکت بخش خصوصی را برای ریل‌گذاری مناسب و شایسته در گردشگری طلب کرد و در ادامه با اشاره به برخی چالش‌های صنعت گردشگری گفت: پایین بودن استانداردهای کمی و کیفی در زیرساخت، تعدد مراکز تصمیم‌گیری در صدور مجوزها، اندک بودن سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری، ضعف سیستم آموزشی، عدم ثبات مقررات و سیاستگذاری‌ها و ضعف تبلیغات و بازاریابی از جمله چالش‌هایی است که برای آنها راهکارهایی در نظر گرفته شده که به مرور اجرا خواهد شد.
معاون رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه کشور امروز شدیداً به ایجاد شغل نیاز دارد، خاطرنشان کرد: «در برنامه ششم عدد یک‌میلیون شغل در هر سال برای دولت پیش‌بینی شده است، دولت و مجلس شورای اسلامی باید کمک کنند و بخش خدمات به یاری بیاید تا به این عدد دست پیدا کنیم. در دنیا نیز عمده شغل‌های ایجادشده در بخش خدمات است نه صنعت. با توجه به رشد تکنولوژی در صنعت نقش انسان در صنعت روزبه‌روز کاهش پیدا می‌کند، بخش خدمات بخشی است که می‌تواند به کمک بیاید تا با اعداد کوچک‌تر در مقایسه با صنعت بتوانیم شغل ایجاد کنیم، دستیابی به یک‌میلیون شغل امکان‌پذیر نیست مگر اینکه از بخش صنایع‌دستی و گردشگری کمک بگیریم.»
او گفت:«به گزارش سازمان جهانی گردشگری ما جزو ۱۵ کشور برتر دنیا از لحاظ جاذبه‌های گردشگری است، اما به‌ لحاظ درآمدزایی از این صنعت در رتبه 70 قرار داریم و سهم ما از این حوزه پردرآمد ناچیز است.»
 امنیت ایران بالاتر از روسیه و ترکیه
«محمد محب خدایی»، معاون گردشگری کشور گفت: از هر ۱۰ شغل جهان یک شغل مربوط به شغل گردشگری است و هر شغل گردشگری که ایجاد می‌شود باعث ایجاد ۷ شغل غیرمستقیم خواهد شد. همچنین رتبه ایران در حوزه امنیت گردشگری براساس آمار جهانی بالاتر از دو کشور روسیه و ترکیه اعلام شد.
محب‌ خدایی با اشاره به اینکه در دولت یازدهم حوزه گردشگری در کانون توجه همه اقشار مردم و مسئولان درآمده است، گفت: در سال نخست برنامه توسعه ششم، هدف گذاریمان 70 هزار شغل با اجرای اقتصاد مقاومتی است که در سرلوحه فعالیت‌مان خواهد بود. او با اشاره به رتبه 94 فرودگاه ایران در حوزه فرودگاهی، رتبه 75 در حوزه حمل و نقل و بندری و رتبه 38 در حوزه فرهنگ گردشگری بیان داشت: بنابراین باید براساس این آمارها شاهد تغییرات در شاخص‌های گردشگری در کشور باشیم.
 روزنامه ایران به عنوان روزنامه برتر گردشگری تقدیر شد
همچنین همزمان با گرامیداشت روز جهانی گردشگری، روزنامه ایران به عنوان رسانه برتر گردشگری معرفی شد. در این مراسم که صبح دیروز (۴ شهریور) با حضور علی‌اصغر مونسان، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری؛ «علی اکبر صالحی»، رئیس سازمان انرژی اتمی و جمعی از مسئولان و فعالان گردشگری برگزار شد، از روزنامه‌های ایران و دنیای اقتصاد به عنوان رسانه‌های مکتوب برتر و همچنین از ایسنا و تسنیم به عنوان خبرگزاری‌های برتر حوزه گردشگری با اهدای «لوح برگزیده برتر ملی» قدردانی شد.
علاوه‌بر این، از «الهام گوران» از شبکه خبر، «صدرا محقق» از روزنامه شرق، «فاطیما کریمی» از خبرگزاری مهر و «محمد باریکانی» از روزنامه همشهری به عنوان خبرنگاران برتر گردشگری تجلیل شد.