:
كمينه:°
بیشینه:°
Updated in: ۰۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۱۳
«ست»set.bsi.ir در کنار «چکنو» مشتری مداری و مسوولیت اجتماعی بانک صادرات ایران در جهت کاهش مشکلات مردم را به اثبات رساند

سامانه «ست» مشکلات مردم در خرید اعتباری و دریافت تسهیلات را با تنوع وثیقه ها کاهش می دهد / موفقیت سامانه توثیق الکترونیکی دارایی بانک صادرات ایران در کسب جایزه اول جشنواره دکتر نوربخش

متقاضیان دریافت تسهیلات دارای کد سجام بورسی می‌توانند با مراجعه به تارنمای سامانه ست به نشانی: set.bsi.ir، از ارزش دارایی‌های راکد خود مانند سهام، بیمه عمر و سرمایه‌گذاری، واحد‌های صندوق‌های با درآمد ثابت، چکنو، سفته و برات الکترونیک و سایر دارایی‌های قابل ارزش‌گذاری خود استفاده نموده و بدون نیاز به بازخرید یا فروش این دارایی‌ها، نسبت به وثیقه‌گذاری آنها در فرآیند دریافت تسهیلات اقدام کنند./ مدیریت ثروت، کاهش زمان وثیقه‌گذاری به صورت آنلاین، تنوع در ارائه وثایق، تناسب ارزش دارایی‌های راکد و غیر مولد، امکان تغییر وثیقه، کاهش نیاز به مراجعه حضوری و آزادسازی بخشی از وثیقه متناسب با تعهدات رفع شده، از جمله مهمترین مزیت‌های سامانه توثیق الکترونیکی دارایی بانک صادرات ایران است
کد خبر: ۲۱۳۵۰۹
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۵
اقتصاد گردان – محسن شمشیری
در بین اخبار بانکی و پولی کشور در هفته های اخیر،  موفقیت سامانه توثیق الکترونیکی دارایی (ست) بانک صادرات ایران  که جایزه اول جشنواره دکتر نوربخش را کسب کرد، از اهمیت قابل توجهی برخوردار است.
سال هاست که مردم برای دریافت تسهیلات خرد، با مشکلات تامین ضامن معتبر، ضامن کارمند، تامین وثیقه و رفت و آمدهای پر پیچ و خم به بانک ها مواجه هستند و با وجود برخورداری از زمین، ساختمان، طلا، سهام، ارز و سایر دارایی ها، نمی توانند برای دریافت وام از بانک ها، ضامن معتبر و وثیقه مورد انتظار را به سرعت تامین و ارائه دهند و در نتیجه گاهی ماه ها زمان می برد تا متقاضی بتواند ضامن مورد نظر بانک را تامین کند. از سوی دیگر، حجم انبوهی از وثیقه های بانکی به دلایل مختلف از جمله ارزیابی نامناسب، مشکلات رکود کسب وکارها، عدم تناسب ارزش دارایی ها با میزان تسهیلات و... روی دست بانک ها باقی مانده و رشد مطالبات معوق، بانک ها را در تامین نقدینگی و بازپرداخت تسهیلات با مشکلات متعدد مواجه کرده است. از این رو، کارشناسان با  اشاره به ظرفیت های بزرگ موجود در بانکداری الکترونیک، شبکه های آنلاین ارتباط بامشتریان بانک ها، ظرفیت های دولت الکترونیک برای ارتباط بانک ها با سازمان های مجاور و همکار خود در دولت، از جمله دستگاه قضایی، سازمان ثبت احوال، سازمان بورس و... راهکارهایی که بتواند ظرفیت های موجود اقتصاد، دارایی های خانوار و مردم را در رشد کسب وکارها، کاهش مشکلات مردم، تحقق مسوولیت های اجتماعی بانک ها و دولت یاری دهد، مورد توجه قرار داده اند.



یکی از این اقدامات، وثیقه گذاری دارایی های مختلف مردم از جمله اوراق سهام، طلا، و سایر دارایی هایی است که می تواند در دریافت تسهیلات خرد، پشتیبان باز پرداخت اقساط بانکی باشد و مشکل بانک ها و تسهیلات گیرنده را حل نماید و برای این منظور، بانک صادرات ایران با ابتکار، نوآوری و توان کارشناسان خود، توانست سامانه توثیق الکترونیکی دارایی (ست) را ارائه نماید و به دلیل نوآوری و کاربردی بودن این محصول ارزشمند، نه تنها مشکلات مردم را کاهش دهد و مردم بدون مراجعه حضوری و آنلاین، درخواست خود را ارائه کنند، بلکه از سوی دیگر، نظر کارشناسان حاضر در جشنواره  دکتر نوربخش در همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت در شبکه بانکی را جلب نماید و رتبه اول این جشنواره را به خانه ببرد.
این موضوع نشان می دهد که نه تنها سیستم بانکی و بانک های کشور، در جهت مسوولیت های اجتماعی خود، و کمک به مردم در کاهش مشکلات تامین ضامن معتبر برای دریافت تسهیلات بانکی، به خوبی فعال شده و از امکانات بانکداری الکترونیک، شبکه های آنلاین، و ارتباط دولت الکترونیک با دستگاه ها و سازمان های مختلف کشور بهره گرفته اند، بلکه مسوولان بانکی کشور نیز تنها بر رشد گردش مالی و پرداخت های الکترونیک متمرکز نیستند، بلکه بهبود کیفیت خدمات به مردم، کاهش مشکلات طیف وسیع تسهیلات گیرنده بانکها را در دستور کار قرار داده اند.
از این رو، سامانه توثیق الکترونیکی دارایی (ست) بانک صادرات ایران توانست رتبه نخست محصولات نوین دهمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت در شبکه بانکی و تندیس ویژه این همایش را در بخش جشنواره «دکتر نوربخش» از آن خود کند.
«سامانه توثیق الکترونیکی دارایی» با عنوان تجاری «ست» تنها به نوآوری محصول و سودآوری در خدمات بانکی توجه ندارد، بلکه مهمتر از همه شاخص ها، به کاربردی بودن و ایجاد ارتباط بانک صادرات ایران با سایر دستگاه ها و سازمان های مرتبط با موضوع وثیقه و ضامن نیز توجه کرده که می تواند مشکلات مردم را حل کند. از این رو، در صورتی که دستگاه های مرتبط با موضوع از بانک مرکزی، تا سازمان ثبت اسناد و احوال کشور، قوه قضاییه، دادگستری و سایر سازمان ها، در این طرح یاری دهنده بانک صادرات ایران و سایر بانک ها باشند، در آن صورت مردم و وام گیرندگان می توانند با مراجعه آنلاین به این سامانه توثیق دارایی،  به شکل ساده تر و با مشکلات کمتری، در جهت دریافت وام و سپردن وثیقه مورد انتظار بانک، اقدام کنند.

به همین دلیل، در دهمین دوره از همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت مورد استقبال گسترده فعالان صنعت پرداخت، کارشناسان و داوران و مسئولان پژوهشکده پولی و بانکی از میان بیش از ۳۲ محصول نوین عرضه شده در این همایش، بر اساس سه شاخص نوآوری، کاربردی بودن و سودآوری، سامانه ست بانک صادرات ایران را شایسته کسب رتبه اول محصولات ارائه شده نظام بانکی در این همایش شناختند.



دریافت تندیس از سوی مدیرعامل بانک صادرات ایران

تندیس ویژه رتبه نخست این جشنواره که با حضور مهران محرمیان معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی، یکتا اشرفی معاون توسعه مدیریت و‌ منابع بانک مرکزی،محمد شیرجیان معاون اقتصادی این بانک، پیمان قربانی رئیس پژوهشکده پولی و بانکی ‌و‌ دبیر همایش، علیرضا ماهیار مدیرعامل شرکت ملی انفورماتیک، مدیرعامل و اعضای هیئت‌مدیره بانک‌ صادرات ایران و مدیران ارشد سایر بانک‌‌ها، شرکت‌های فعال در صنعت پرداخت و اصحاب رسانه، به محسن سیفی، مدیرعامل بانک صادرات ایران اعطا شد.

سامانه «ست» خرید اعتباری را ساده تر می کند

کسب وکارها و تولیدکنندگانی که از خرید اعتباری استفاده می‌کنند با مشکل اعتبارسنجی و وثیقه‌گذاری مواجه  هستند و اعتبار افراد نباید تنها با وثیقه سنتی یعنی ملک و ساختمان ارزیابی شود بلکه باید اوراق سهام، ارزش و اعتبار کسب وکار افراد نیز باید مورد توجه باشد. وثیقه‌گیری و تأمین مالی، تجهیز و تخصیص منابع در دنیای امروز دیگر تنها مختص به بانک‌ها نیست و سایر شرکت‌ها و گروه‌های متعدد این خدمات را ارائه می‌دهند. در عین حال با توجه به دو مشکل ضامن و راهن در مباحث حقوقی و شرایط ضمانت در بانک‌ها و موسسات اعتباری به صورت سلیقه‌ای انجام می‌شود همچنین برخی از دارایی‌های اشخاص امروزه در بانک‌ها به عنوان وثیقه‌های سنتی شناخته نمی‌شود و بانک‌ها از گرفتن آنها به عنوان وثیقه تسهیلات خودداری می‌کنند.
امروز هر کس از خرید اعتباری استفاده می‌کند با مشکل اعتبارسنجی و وثیقه‌گذاری مواجه است. وثیقه‌گیری و تأمین مالی، تجهیز و تخصیص منابع در دنیای امروز دیگر تنها مختص به بانک‌ها نیست و سایر شرکت‌ها و گروه‌های متعدد این خدمات را ارائه می‌دهند. در عین حال با توجه به دو مشکل ضامن و راهن در مباحث حقوقی و شرایط ضمانت در بانک‌ها و موسسات اعتباری به صورت سلیقه‌ای انجام می‌شود همچنین برخی از دارایی‌های اشخاص امروزه در بانک‌ها به عنوان وثیقه‌های سنتی شناخته نمی‌شود و بانک‌ها از گرفتن آنها به عنوان وثیقه تسهیلات خودداری می‌کنند.
سامانه «ست» بانک صادرات ایران با عملیاتی کردن دو اقدام بزرگ برای این مشکلات راه‌حل ارائه کرده  و با فراهم کردن زمینه وثیقه‌گذاری تمامی دارایی‌های راکد افراد که تاکنون امکان وثیقه‌گذاری آنها فراهم نبوده، به عنوان وثیقه تسهیلات، نگرانی‌های حقوقی بانک‌ها و موسسات از بابت مشکلات وثیقه‌گیری را حل می‌کند.
کاهش زمان وثیقه‌گذاری به کمتر از ۲۴ ساعت صرفا با داشتن کد سجامی، عدم نیاز مراجعه حضوری به شعب بانک، تنوع در وثیقه‌گذاری، تناسب ارزش وثیقه با میزان تسهیلات دریافتی و همچنین استفاده از برخی دارایی‌های راکد از جمله، طلا، مجوز معدن، سیم‌کارت موبایل، پاداش پایان بازنشستگی، استفاده از مدل‌های بازار سرمایه، چابک‌سازی بانک‌ها و کاهش هزینه‌های بانک‌ها را از جمله مزیت‌های سامانه «ست» است.
سیالیت دارایی‌های مالی، کمک به حل مشکل بانک‌ها در رفع ناترازی، ایجاد رونق اقتصادی ‌در کسب و کارها و کمک به ثبات بازار سرمایه از مزیت های دیگر سامانه «ست» است و این سامانه نه تنها برای بانک صادرات ایران بلکه برای تمامی صنعت مالی کشور قابل استفاده است.



مزایای «ست»

 سامانه توثیق الکترونیکی دارایی یا «ست»، با هدف تسهیل در تامین وثیقه مورد نیاز برای دریافت تسهیلات خرد، راه‌اندازی و در مرحله اول، امکان وثیقه‌گذاری اوراق سهام و بیمه عمر و زندگی بدون نیاز به بازخرید یا فروش این دارایی‌ها  را فراهم کرده است.
متقاضیان دریافت تسهیلات دارای کد سجام بورسی می‌توانند با مراجعه به تارنمای سامانه ست به نشانی: set.bsi.ir، از ارزش دارایی‌های راکد خود مانند سهام، بیمه عمر و سرمایه‌گذاری، واحد‌های صندوق‌های با درآمد ثابت، چکنو، سفته و برات الکترونیک و سایر دارایی‌های قابل ارزش‌گذاری خود استفاده نموده و بدون نیاز به بازخرید یا فروش این دارایی‌ها، نسبت به وثیقه‌گذاری آنها در فرآیند دریافت تسهیلات اقدام کنند.
مدیریت ثروت، کاهش زمان وثیقه‌گذاری به صورت آنلاین، تنوع در ارائه وثایق، تناسب ارزش دارایی‌های راکد و غیر مولد، امکان تغییر وثیقه، کاهش نیاز به مراجعه حضوری و آزادسازی بخشی از وثیقه متناسب با تعهدات رفع شده، از جمله مهمترین مزیت‌های سامانه توثیق الکترونیکی دارایی بانک صادرات ایران است.

«ست»  در کنار «چکنو» گامی دیگر از مشتری مداری بانک صادرات ایران در جهت کاهش مشکلات مردم

بانک صادرات ایران با معرفی «سامانه توثیق الکترونیکی دارایی» با عنوان اختصاری «ست» و ارائه گزارش عملکرد «چکنو» (چک امن دیجیتال)، حضور فعالی در دهمین دوره از همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت داشته است.
بانک صادرات ایران پیش از این نیز با ارائه چکنو یا (چک امن دیجیتال بانک صادرات ایران) تلاش نموده ضمن عبور از بانکداری سنتی به دیجیتال، تجربه‌های جدیدی برای مشتریان خود رقم زند و گامی جدی در مسیر گسترش ابزارهای الکترونیک مالی بردارد.
بانک صادرات ایران در روز اول همایش ضمن برگزاری یک نشست تخصصی با حضور جمعی از مسئولان کشوری و نمایندگان فعالان حوزه مالی کشور، به نقد و بررسی خدمات توثیق الکترونیک دارایی (ست) و چک امن دیجیتال (چکنو) پرداخت.


رونمایی از سامانه «ست» برای توثیق الکترونیکی دارایی‌ها با حضور مقامات وزارت اقتصاد و بانک مرکزی
 
سامانه توثیق الکترونیکی دارایی (ست) بانک صادرات ایران در یک نشست تخصصی با با حضور مقامات وزارت اقتصاد و بانک مرکزی رونمایی شد.

استفاده از چکنو و برات الکترونیک به عنوان وثیقه


یاسر مرادی عضو اجرایی هیئت‌مدیره بانک صادرات ایران با اشاره به صدور بیش از ۲.۵ میلیون برگ چکنو (چک امن دیجیتال بانک صادرات ایران)، گفت: کسانی که چکنو و برات الکترونیک داشته باشند، می‌توانند از آنها به عنوان وثیقه دریافت تسهیلات استفاده کنند و تا ۷ برابر معدل حساب می‌توانند از اعتبار در بانک صادرات ایران استفاده کنند و حتی سپرده‌گذاری افراد در سایر بانک‌ها نیز می‌تواند به عنوان وثیقه در این سامانه مورد استفاده قرار گیرد.
مهران محرمیان، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی با قدردانی از زحمات مدیران و کارکنان بانک صادرات ایران در راه‌اندازی این سامانه و همچنین پیشرو بودن در ارائه چک امن دیجیتال چکنو، گفت: قرار گرفتن نیت خیر در جای مناسب و پیگیری مشکلات مردم، ارزش ایجاد می‌کند. چکنو گره‌های زیادی از مشکلات مردم باز کرده، خلق ارزش کرده و مردم به همین خاطر از آن استقبال کرده‌اند و به همین دلیل از زحمات انجام شده در بانک صادرات ایران قدردانی می‌کنیم.
محمد جلال، مشاور وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز در این نشست با قدردانی از زحمات مدیران و کارکنان بانک صادرات ایران برای راه‌اندازی سامانه «ست» و «چکنو»، گفت: بانک صادرات ایران پیشگام یک اتفاق مهم دیگری است و در وزارت اقتصاد کمک می‌کنیم تا این دستاوردها تبدیل به یک زیست بوم و یک اکوسیستم جدید شود.

شغل حرفه‌ای توثیق الکترونیک


بانک صادرات ایران به عنوان یکی از بانک‌های پیشرو رونمایی از سامانه توثیق الکترونیک را رقم زد و توانست به صورت عملیاتی از این ظرفیت رونمایی کند و با رونمایی از این سامانه عملا شاهد شغل حرفه‌ای توثیق الکترونیک نیز خواهیم بود.
هومن امینی، مدیرعامل شرکت دیجی‌پی نیز در این نشست به عنوان مهمترین شریک تجاری بانک صادرات ایران در استفاده از سامانه «ست»، گفت: خریدهای اعتباری در کشورهای همسایه ایران نسبت به خریدهای نقدی ضریب چند برابری دارد. با استفاده از سامانه توثیق الکترونیک می‌توان کمک کرد که مشتریان با آسودگی بیشتری خرید خود را کامل کنند.
وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر مشتریان از رتبه اعتباری مناسبی برخوردار نبوده‌اند، یکی از راه‌های ارتقای پوشش رتبه اعتباری را راه‌اندازی سامانه توثیق الکترونیک عنوان کرد.
مرادی همچنین ماهیت امضای الکترونیک از منظر حقوقی و متخصصان فناوری اطلاعات، عقود تسهیلاتی و لازم الاجرا بودن قراردادهای الکترونیکی را نیز خاطر نشان کرد و با تقسیم‌بندی وثیقه‌ها به دو نوع منقول و غیرمنقول، گفت: تمامی دارایی‌های منقول از قبیل سهام، طلا، سپرده، مجوز معدن، بیمه، پاداش پایان خدمت، برند و... برای اعطای تسهیلات قابل توثیق هستند.



کاهش مشکلات صدها هزار مشتری بانک صادرات

در شرایطی که بانک صادرات ایران  تنها در حوزه پرداخت وام قرض الحسنه، از ابتدای سال جاری تا  25 آبان‌ماه 1402، بیش از 116 هزار فقره وام قرض‌الحسنه ازدواج و فرزندآوری به ارزش 169 هزار میلیارد ریال پرداخت کرده است، طبیعی است که همه این خانواده ها برای تامین وثیقه و ضامن با مشکلاتی مواجه هستند و افراد و جوانان بسیاری هستند که قادر به ارائه ضامن معتبر برای بانک نیستند و لذا رشد و توسعه وثیقه ها می تواند در آینده مشکل مردم را در دریافت تسهیلات حل کند.

تنها در بانک صادرات ایران، از ابتدای سال جاری تا 25 آبان‌ماه 1402، پرداخت وام قرض‌الحسنه ازدواج و تهیه جهیزیه از ١٣٥ هزار میلیارد ریال فراتر رفت و 64 هزار و 296 نفر از این وام بهره‌مند شدند. همچنین در این مدت، 33 هزار و 614 میلیارد ریال وام قرض‌الحسنه فرزندآوری به 51 هزار و 798 متقاضی در قالب طرح جوانی جمعیت به متقاضیان پرداخت شده است.

رونمایی از طرح «سپاس سپهر» بانک صادرات ایران در کیش اینوکس 2023

بانک صادرات ایران، در سایر حوزه ها نیز خدمات و محصولات متعددی ارائه کرده است. از جمله در نخستین روز از دهمین نمایشگاه بورس، بانک، بیمه، خصوصی‌سازی و معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری کشور در کیش (اینوکس ۲۰۲۳) و با حضور محسن سیفی، سرپرست بانک صادرات ایران، مدیران ارشد، فعالان بازار سرمایه و اصحاب رسانه، از طرح نوین تسهیلاتی «سپاس سپهر» بانک صادرات ایران رونمایی شد. بر اساس طرح سپاس سپهر، متقاضیان می‌توانند به میزان سه برابر معدل موجودی حساب تا سقف سه میلیارد ریال با نرخ کارمزد 4 درصدی وام قرض‌‌الحسنه دریافت کنند.
همچنین بر اساس این طرح امکان دریافت تسهیلات ارزان قیمت به میزان دو برابر معدل حساب تا سقف 10 میلیارد ریال با نرخ‌ سود 4 درصدی فراهم شده است.
کسب امتیاز در این طرح به صورت روزشمار بوده و مشتری امکان واریز، برداشت و انجام امور روزانه مالی خود را از این حساب خواهند داشت.
حداقل مبلغ برای افتتاح حساب ویژه طرح سپاس سپهر بانک صادرات ایران، در قالب سپرده قرض‌الحسنه جاری، پس‌انداز یا سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت، یک میلیون ریال و حداقل میانگین معدل موجودی جهت استفاده از این طرح 100 میلیون ریال است.
متقاضیان می‌توانند برای دریافت وام قرض الحسنه با حداقل 2 ماه سپرده‌گذاری و بازپرداخت 36 ماهه، تا سقف سه میلیارد ریال با کارمزد 4 درصدی از این طرح استفاده کنند. همچنین شرایط دریافت تسهیلات مرابحه با نرخ سود 4 درصدی تا سقف 10 میلیارد ریال با حداقل 2 ماه و حداکثر 12 ماه سپرده‌گذاری و بازپرداخت 12 ماهه فراهم شده است.

آموزش آنلاین هزاران نفری در کارگزاری بانک صادرات ایران


بزرگترین پروژه آموزشی تاریخ بازار سرمایه کشور در پی توافق سه جانبه بانک صادرات ایران، کارگزاری بانک و کانون کارگزاران بورس اوراق بهادار تهران عملیاتی شد و امکان برگزاری آموزش آنلاین مهارت‌های بازار سرمایه به طور همزمان برای هزاران نفر از فعالان این بازار فراهم شد.



نسخه جدید اینترنت‌بانک سپهر بانک صادرات ایران با قابلیت خدمات «چکنو»

نسخه جدید اینترنت‌بانک سپهر بانک صادرات ایران با قابلیت ارائه خدمات «چکنو» منتشر و در دسترس مشتریان قرار گرفت.با انتشار نسخه جدید اینترنت‌بانک سپهر بانک صادرات ایران، دسترسی مشتریان حقوقی به خدمات چکنو (چک امن دیجیتال) فراهم شد.
در این نسخه مشاهده کارتابل و نقد کردن «چکنو» برای مشتریان حقوقی در سامانه BIB فراهم شده و مشتریان بانک می‌توانند علاوه بر نرم‌افزار همراه‌بانک، برای استفاده از خدمات متنوع و قابلیت‌های فراوان چکنو در نقل و انتقال آنی و بدون محدودیت چک امن دیجیتال، از درگاه اینترنت‌بانک سپهر بانک صادرات ایران نیز استفاده کنند.
در نسخه جدید اینترنت‌بانک صادرات ایران همچنین ثبت، تأیید، انتقال و عودت چک صیادی نیز برای مشتریان حقیقی و حقوقی عملیاتی شده که ثبت چک صیادی به صورت گروهی با بارگذاری فایل اکسل، اختیاری شدن دریافت پیامک ثبت چک صیادی به صورت انتخاب کاربر، نمایش مشخصات امضا‌کنندگان چک در سرویس‌های تأیید، انتقال، عودت چک و زنجیره انتقالات و ذینفعان چک صیادی، استعلام وضعیت چک صیادی توسط صادرکننده و استعلام زنجیره انتقالات چک صیادی از جمله خدمات این بخش است.
علاوه بر این، نسخه جدید اینترنت‌بانک سپهر امکان بارگذاری فایل اکسل در خدمت پرداخت قبض دسته‌ای، افزایش تعداد تراکنش‌ها در سرویس مشاهده صورت‌حساب تسهیلات، نمایش نقش کاربر (امضادار، مدیر تراکنش، نماینده) در سامانه BIB، تنظیمات ارسال پیامک تراکنش‌ها و همچنین امکان نصب در گوشی‌های تلفن همراه به صورت PWA و  رفع مشکل درج شماره کارت، شبا و ... در برخی مرورگرهای تلفن همراه، از دیگر مزیت‌های نسخه جدید اینترنت‌بانک سپهر بانک صادرات ایران است. این نسخه را در سایت رسمی بانک به نشانی: www.bsi.ir جستجو کنید.