:
كمينه:۱۵.۴°
بیشینه:۱۶.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

رشد ۱ تا ۲۷ درصدی منتخب‌های معدنی تا پاییز ۱۴۰۱

بر اساس آمار وزارت صمت از عملکرد ۹ ماهه ۱۴۰۱ معدنی‌ها، بیشترین رشد تولید محصولات معدنی را شیشه‌ جام معادل ۲۷ درصد داشته و در مقابل آلومینا تنها یک درصد نسبت به تولید آن در ۹ ماهه ۱۴۰۰ بیشتر شده است؛ این در حالیست که براساس تولید سیمان یک درصد کمتر و کاشی و سرامیک و همچنین چینی بهداشتی هر یک سه درصد افت تولید را ثبت کرده‌اند.
کد خبر: ۲۰۴۲۲۶
تاریخ انتشار: ۱۰ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۳
اقتصادگردان- بر اساس آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت، در مجموع ۹ ماهه سال گذشته، شیشه‌ جام و پس از آن کنسانتره زغالسنگ بیشترین افزایش تولید را داشته‌اند. از ابتدای فروردین ماه تا پایان آذر ماه ۱۴۰۱ به ترتیب یک میلیون و ۲۸۳ هزار تن شیشه جام و یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن کنسانتره زغالسنگ تولید شده که به نسبت یک میلیون و ۱۰ هزار تن شیشه جام و یک میلیون و ۸۲ هزار تن کنسانتره زغالسنگ تولید شده در مجموع ۹ ماهه سال۱۴۰۰ به ترتیب ۲۷ درصد و ۲۰ درصد افزایش تولید داشته‌اند.

طی ۹ ابتدایی سالی که گذشت، ۴۷۵ هزار تن شمش آلومینیوم تولید شد که نسبت به ۴۱۱ هزار تن تولیدی در مدت مشابه ال ۱۴۰۰ شد ۱۶ درصدی داشته است.

طی سه فصل نخست سال ۱۴۰۱، حدود ۲۳ میلیون و ۷۸۶ هزار تن فولاد خام و ۱۶ میلیون و ۵۸۶ هزار تن محصولات فولادی تولید شده که هر یک نسبت به میزان تولید آن‌ها در مدت مشابه (۹ ماهه) سال ۱۴۰۰ حدوداً ۱۳ درصد افزایش تولید داشته است. در ۹ ماهه ابتدایی ۱۴۰۰ به ترتیب ۲۱ میلیون و ۹۴ هزار تن فولاد خام و ۱۴ میلیون و ۷۱۹ هزار محصولات فولادی در کشور تولید شده بود. 

در گزارش وزارت صمت از آمار تولید محصولات منتخب معدنی در ۹ ماهه سال ۱۴۰۱ و مقایسه آن با تولید ۹ ماهه ۱۴۰۰، اینگونه آمده است که به ترتیب تولید ظروف شیشه‌ای سه درصد، کاتد مس دو درصد و آلومینا یک درصد افزایش یافته است.

تولید ظروف شیشه‌ای از ۵۵۲ هزار تن به ۵۶۶ هزار تن، تولید کاتد مس از ۲۱۶ هزار تن به ۲۲۱ هزار تن و همچنین تولید آلومینا از ۱۷۵ هزار تن به ۱۷۶ هزار در ۹ ماهه نخست سال ۱۴۰۱ رسیده است. تولید ظروف چینی در مدت  ۹ ماهه ۱۴۰۰ نسبت به میزان تولید آن در مدت مشابه سال ۱۴۰۰ تغییری نداشته و همان ۴۶ هزار تن ثبت شده است.

در مقابل افزایش تولیدهای رخ داده، تولید سیمان یک درصد و تولید کاشی و سرامیک و همچنین چینی بهداشتی هریک سه درصد در ۹ ماهه سال گذشته نسبت به ۹ ماهه ۱۴۰۰ افت تولید را نشان می‌دهند. تولید سیمان از ۴۸ میلیون و ۷۲۲ هزار تن به ۴۸ میلیون و ۳۶۲ هزار تن رسید.

در حالیکه از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا پایان پاییز آن، به ترتیب ۳۴۲ میلیون متر مربع کاشی و سرامیک و ۷۴ هزار تن چینی بهداشتی در کشور تولید شده بود، این میزان در مدت مشابه سال گذشته به ۳۳۲ میلیون متر مربع برای کاشی و سرامیک و ۷۲ هزارتن برای چینی بهداشتی رسیده است.

گفتی است که آخرین آمار ارائه شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت از تولیدات معدنی، مربوط به ۹ ماهه ۱۴۰۱ و تا پایان پاییز است.