:
كمينه:۱۳.۷۹°
بیشینه:۱۵.۹۹°
Updated in: ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۶
یک کارشناس:

حذف دلار از معاملات به کاهش نقدینگی و مهار تورم کمک می‌کند

یک کارشناس مسائل سیاسی در چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه حذف دلار در معاملات کشور موجب کاهش نقدینگی در کشور و رشد تولید می‌شود، گفت: افزایش تولید و صادرات محصول می‌تواند برای کشور ارزآوری داشته باشد تا برای واردات برخی کالاها با مشکل مواجه نشویم.
کد خبر: ۲۰۴۱۷۷
تاریخ انتشار: ۰۴ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۴
اقتصادگردان- احمدرضا بسیج با اشاره به نامگذاری سال به نام " مهار تورم، رشد تولید"، اظهار کرد: مقام معظم رهبری شعارهایی را برای سال انتخاب می‌کنند که امکان تحقق آن در کشور وجود دارد، بنابراین اگر همت مردم و مسئولان وجود داشته باشد، این شعار محقق خواهد شد.

عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان چهارمحال و بختیاری افزود: تورم محصول نبود توازن بین نقدینگی و تولید در یک جامعه است و این نقدینگی در جامعه به سه علت به وجود می‌آید، اولین دلیل نقدینگی ناترازی بودجه دولت است، یعنی میزان درآمد دولت با میزان مصرف او هم‌خوانی ندارد و مجبور به استقراض از بانک مرکزی می‌شود.

وی ناترازی منابع بانک‌ها را دومین دلیل ایجاد نقدینگی و تورم در کشور عنوان کرد و گفت: وقتی موجودی بانک‌ها به‌علت خرید املاک، پرداخت تسهیلات کلان به برخی افراد و .... کمتر از منابعی می‌شود که مردم به در بانک سپرده‌گذاری کرده‌اند، این بانک‌ها برای پرداخت بدهی مردم از بانک مرکزی استقراض می‌کنند و این مسئله موجب تورم می‌شود.

بسیج ادامه داد: تامین نشدن منابع ریالی بانک مرکزی دلیل دیگر ایجاد تورم در کشور است، برای مثال نفت و یا اجناس دیگری به‌فروش می‌رسد و ارز وارد کشور نمی‌شود، بنابراین دولت برای پرداخت بدهی دولت به مردم، مجدد دولت پول بدون پشتوانه از بانک مرکزی استقراض می‌کند و باز شاهد افزایش نقدینگی و تورم در کشور خواهیم بود.

رئیس بسیج اساتید چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه دولت‌های قبل به همین شیوه عمل می‌کردند، توضیح داد: در دولت سیزدهم ناترازی بودجه دولت بدون استقراض از بانک مرکزی حل شده است، شاهد انضباط مالی هستیم و اولین قدم برای کنترل تورم برداشته شده و خوشبختانه در دریافت بدهی بدهکاران بانکی اقدامات خوبی در حال انجام بوده، اما کامل نیست.

وی با اشاره به مذاکرات دولت سیزدهم در چند ماهه اخیر با برخی کشورهای خارجی، خاطرنشان کرد: نتایج این مذاکرات در نهایت منجر به آزاد شدن منابع غیر ریالی و بازگشت به بانک مرکزی می‌شود و می‌توانیم ارتباط اقتصاد با دلار را با معامله با سایر ارزها قطع کنیم تا دشمنان نتوانند سوءاستفاده کنند.

بسیج در ادامه با اشاره به اینکه حذف دلار در معاملات کشور موجب کاهش نقدینگی در کشور و رشد تولید می‌شود، گفت: افزایش تولید و صادرات محصول می‌تواند برای کشور ارزآوری داشته باشد تا برای واردات برخی کالاها با مشکل مواجه نشویم.

عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: مردم بدانند که خرید اجناس خارجی ناخواسته به افزایش نقدینگی و تورم در جامعه کمک می‌کند، همچنین ارزش پول ملی کاهش پیدا می‌کند، ارز باید برای موارد حیاتی مانند دارو استفاده شود، خرید اجناس داخلی موجب کاهش تورم و رشد تولید می‌شود.

وی در خصوص نقش مسئولان در تحقق شعار سال، یادآور شد: وظیفه مسئولان به دو بخش تقسیم می‌شود، روشنگری و گفت‌وگوی مردم یک مسئله حائز اهمیت است، متاسفانه این فرهنگ در کشور وجود ندارد، مسائل را برای مردم واضح توضیح دهید و برای حل مشکلات باید زمان صرف کرد و نیاز به برخی زیرساخت‌ها نیز است.

بسیج در پایان تصریح کرد: ارتباط بودجه کشور با دلار باید قطع شود، باید از خام‌فروشی محصول جلوگیری کنیم، اگر بتوان با این مواد خام محصولات دیگری تولید کنیم، بهره‌وری محصول افزایش پیدا می‌کند، تجارت خارجی باید تقویت شود تا مسیر صادرات را باز کنیم، بازارهای جدید باید برای فروش محصول باید پیدا شود.