:
كمينه:۹.۷۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱
بررسی شاخص کل و شیمیایی در شش ماهه اول سال 1401

نگاهی به بازار سرمایه در نیمه اول سال 1401 و بررسی سهام آریا

فروش فروردین تا مرداد سال 1401 شرکت آریاساسول نسبت به دوره مشابه خود در سال 1400 همگی با رشد همراه بوده است. این رشد ناشی از افزایش در مقدار فروش و نیز مبلغ فروش بوده است. بنابراین انتظار می‌رود روند مثبت فروش در ماه شهریور نیز تکرار گردد. همچنین بررسی صورتهای مالی میاندوره‌ای سه ماهه منتهی به 31 خرداد 1401 نشان از رشد 63 درصدی درآمد فروش نسبت به دوره 3 ماهه منتهی به 31 خرداد 1400 دارد. سود عملیاتی و سود خالص دوره سه ماهه 1401 آریا نسبت به سود عملیاتی و سود خالص دوره سه ماهه 1400 با رشد 20 درصدی همراه بوده است
کد خبر: ۱۹۷۴۴۴
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۰
اقتصاد گردان - بررسی وضعیت افت شاخص کل بورس، شاخص صنعت شیمیایی و شرکت های پتروشیمی نشان می دهد که میانگین افت بازار سرمایه 15 درصد بوده و شاخص صنعت شیمیایی نیز کاهش 14 درصدی داشته است. براین اساس طبیعی است که شرکت های صنعت شیمیایی و پتروشیمی ها نیز در نیمه اول سال 1401 با کاهش قیمت سهام مواجه شده اند.

کاهش 15 درصدی شاخص کل بورس

بررسی شاخص کل نشان می‌دهد که از ابتدای فروردین تا تاریخ 27 اردیبهشت سال 1401 روند شاخص کل صعودی بوده است، به طوری که در تاریخ 27 اردیبهشت شاخص کل بالاترین عدد یعنی 1 میلیون 606 هزار واحد را به خود اختصاص داد و از آن پس روند نزولی را در پیش گرفت تا این که در آخرین روز معاملاتی شش ماهه اول سال یعنی چهارشنبه 30 شهریور سال 1401 عدد 1 میلیون 355 هزار واحد را به خود اختصاص داد. این بدان معنی است که شاخص کل در پایان شهریور نسبت به 27 اردیبهشت با 15 درصد کاهش مواجه بوده است.
 

کاهش 14 درصدی شاخص صنعت شیمیایی


در شش ماهه اول سال 1401 وضعیت شاخص صنعت شیمیایی نیز مشابه شاخص کل بوده است. این شاخص در پایان شهریور نسبت به 27 اردیبهشت با 14 درصد کاهش مواجه بوده است.

با توجه به کاهش شاخص شیمیایی می‌توان نتیجه گرفت اغلب شرکت‌های موجود در این صنعت طی بازه مذکور دستخوش کاهش قیمت سهام شده باشند.

بررسی عوامل موثر بر صنعت شیمیایی

بررسی‌ها نشان می‌دهد که افزایش هزینه یوتیلیتی و خوراک در سال 1401، شرایط عمومی بورس و بازار جهانی عامل عمده کاهش قیمت سهام پتروشیمی‌ها بوده است.
بر اساس اطلاعیه‌های منتشر شده در سامانه کدال توسط شرکت‌های پتروشیمی افزایش هزینه یوتیلیتی و خوراک اثر کاهشی 20 الی 70 درصدی بر سود خالص شرکت‌های پتروشیمی داشته است و همین امر موجب افت قیمت سهام شرکت‌های موجود در این صنعت شده است.
بورس ایران متاثر از عواملی چون تورم، تحریم، مذاکرات برجام، نرخ ارز و ...... و بازارهای جهانی متاثر از عوامل گوناگونی از جمله جنگ روسیه با اکراین، کاهش تقاضا در بازار پلیمر و مشکلات انرژی در اروپا می‌باشد. در نتیجه شرکت‌های پتروشیمی که دارای فروش صادراتی هستند بیشترین تاثیر را از تحولات اخیر می‌پذیرند.
نگاهی به وضعیت قیمت سهام در صنعت شیمیایی نشان می‌دهد که بسیاری از شرکت‌های موجود در این صنعت افت زیادی در بازدهی سهام خود را تجربه نموده‌اند. این کاهش قیمت سهام امری اجتناب‌ناپذیر بوده و طبیعتاً ارتباطی با مدیریت شرکت ندارد و در این بین اگر شرکتی با کاهش بازدهی کمتری مواجه بوده باشد نشان از مدیریت موفق و عملکرد عالی آن شرکت دارد.

بررسی وضعیت سهام آریا در نیمه اول سال 1401

در نیمه اول سال 1401 ، قیمت سهام شرکت پلیمر آریاساسول (سهامی عام) نیز همانند سایر سهام موجود در بازار سرمایه بالاخص سهام شرکت‌های موجود در صنعت شیمیایی تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار گرفته است.
افزایش نرخ هزینه یوتیلیتی، نوسانات نرخ ارز و مذاکرات برجام از جمله عوامل داخلی و تغییرات مربوط به تقاضای محصولات پلیمری، جنگ روسیه با اکراین و .... از جمله عوامل خارجی موثر بر قیمت سهام و در عین حال غیرقابل کنترل توسط شرکت‌های پتروشیمی هستند. بنابراین ارتباط دادن تغییر مدیریت شرکت به کاهش بازدهی سهام امری ساده‌انگارانه می‌باشد.  با این حال عملکرد آریا در نیمه اول سال 1401 قابل توجه بوده و بررسی روند قیمت سهام آریا از ابتدای سال تا کنون نشان می‌دهد که این سهم با افت شدیدی روبه‌رو نبوده است و حتی در مقایسه با برخی از سهام سایر شرکت‌های پتروشیمی کاهش قیمت سهام با مقاومت بیشتری روبه‌رو بوده است که این امر نشان‌دهنده عملکرد مثبت مدیریت آن شرکت و در نتیجه جلوگیری از کاهش بازدهی سهام بوده است.   

افزایش فروش ماهانه

گزارشات فروش ماهانه این شرکت حاکی از آن است که فروش فروردین تا مرداد سال 1401 نسبت به دوره مشابه خود در سال 1400 همگی با رشد همراه بوده است. این رشد ناشی از افزایش در مقدار فروش و نیز مبلغ فروش بوده است. بنابراین انتظار می‌رود روند مثبت فروش در ماه شهریور نیز تکرار گردد.
همچنین بررسی صورتهای مالی میاندوره‌ای سه ماهه منتهی به 31 خرداد 1401 نشان از رشد 63 درصدی درآمد فروش نسبت به دوره 3 ماهه منتهی به 31 خرداد 1400 دارد. سود عملیاتی و سود خالص دوره سه ماهه 1401 آریا نسبت به سود عملیاتی و سود خالص دوره سه ماهه 1400 با رشد 20 درصدی همراه بوده است. لازم به ذکر است با افزایش نرخ هزینه یوتیلیتی و بالطبع افزایش بهای تمام شده محصولات این شرکت و نیز تعیین قیمت محصولات پلیمری توسط بازار طبیعی است که رشد سود عملیاتی و سود خالص به میزان کمتری نسبت به رشد درآمد عملیاتی باشد. با این حال سود هر سهم در سه ماهه گزارش شده برابر با 2،049 ريال بوده است که این عدد نسبت به سود هر سهم دوره سه ماهه 1400 با 20 درصد رشد همراه بوده است. افزایش فروش و تلاش جهت جبران افزایش نرخ هزینه یوتیلیتی حاکی از آن است که مدیریت جدید این شرکت برنامه‌هایی در راستای رشد سود شرکت دارد و افزایش 20 درصدی سود هر سهم در دوره سه ماهه مهر تاییدی بر این ادعاست.
آریا با ارزشی معادل 928 هزار میلیارد ريال در پایان شهریور همچنان جزو 20 شرکت برتر بازار سرمایه و چهارمین شرکت بزرگ فرابورس از نظر ارزش بازار بوده است. در نیمه اول سال 1401 به جز روزهای مربوط به برگزاری مجمع نماد آریا همه روزهای مجاز معاملاتی در بازار سرمایه معامله شده است که این امر حاکی از نقدینگی بالای این سهم می‌باشد.
رشد آرام و یکنواخت سود هر سهم از یک سو و مقاومت قیمت سهام نسبت به روند کاهشی بازار بورس نشان از خوش‌بینی و اعتماد سهامداران به این شرکت می‌باشد. شایان ذکر این که این اعتماد و خوش‌بینی در روزهای پایانی شهریور با یکی دیگر از دستاوردهای مدیریت جدید این شرکت یعنی اعلام رتبه اعتباری شرکت پلیمر آریاساسول (سهامی عام) افزایش یافته است.
شرکت رتبه بندی اعتباری «پایا» که در سال گذشته بالاترین رتبه اعتباری بلند مدت کشور یعنی AA را به شرکت پلیمر آریا ساسول اختصاص داده بود، در سال جاری نیز رتبه اعتباری بلند مدت AA را به این شرکت اختصاص داد.
به گزارش روابط عمومی این شرکت اعطای رتبه اعتباری پایا بر اساس بررسی داده‌های کمی از قبیل صورتهای مالی حسابرسی شده، نسبت‌های مالی مستخرج از آن و ویژگی‌های کیفی شامل ارزیابی‌های مربوط به فعالیت‌های شرکت، وضعیت حاکمیت شرکتی، محیط عملیاتی، تأمین مالی، وضعیت طرح‌ها و نیز تحلیل فضای کلان اقتصادی، کسب و کار و صنعت مربوطه صورت می‌گیرد.
شرکت پلیمر آریاساسول (سهامی عام) در سال 1401 نیز موفق به کسب رتبه اعتباری بلند مدت AA با دورنمای با ثبات و رتبه اعتباری کوتاه مدت A1+  شد. رتبه اعتباری بلند مدت AA به معنی آن است که شرکت از ظرفیت بالای ایفای تعهدات مالی برخوردار است. دورنمای باثبات به معنی آن است که رتبه اعتباری در آینده قابل پیش‌بینی احتمالاً تغییری نخواهد کرد.
رتبه اعتباری شرکت‌ها تا پایان شهریور 1401 به شرح جدول زیر است:

روند یکنواخت و مثبت فروش و سود شرکت در شرایط فعلی موجود در صنعت شیمیایی، مقاومت قیمت سهام نسبت به کاهش در بازار سرمایه و نیز کسب بالاترین رتبه اعتباری برای سومین سال پیاپی نشان از ارزندگی سهام آریا و تلاش مدیریت جدید این مجموعه جهت افزایش اعتبار و بهبود روزافزون عملکرد این شرکت را دارد.
در پایان باید اضافه گردد که همواره با عوض شدن شرایط موجود در بازار  سرمایه، صنعت، بازارهای جهانی، نرخ ارز و ........ و در نتیجه کاهش بازدهی سهام، برخی از رسانه‌ها و تحلیل‌گران کاهش بازدهی سهام را به مدیریت و تغییرات درون‌سازمانی اخیر در آن شرکت نسبت می‌دهند حال آنکه باید همواره در تحلیل‌های مربوط به نوسانات قیمت سهام همه شرایط در نظر گرفته شود. شرایط تاثیرگذار بر قیمت سهام از جمله موارد یاد شده همگی خارج از ید کنترل مدیریت هر شرکتی است. بنابراین نسبت دادن کاهش بازدهی سهام آریا در نیمه اول سال 1401  به مدیریت جدید این شرکت نشان از عدم توجه به شرایط موجود، نادیده‌انگاری آگاهانه کاهش بازدهی سایر سهام شرکت‌های موجود در این صنعت و تلاشی بیهوده در راستای تخریب تلاش‌ها و برنامه‌های مدیریت کارآمد این شرکت می‌باشد.