:
كمينه:۱۲.۷۹°
بیشینه:۱۵.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱
مترجم: زهرا جعفري

اهمیت روزافزون مسئولیت اجتماعی در تجارت و كسب و كار

Chastity Heyward عضو شورای تجارت forbes نوامبر 2020 در مقاله ای به اهمیت CSR پرداخته که می تواند شما را قادر سازد تا با مشتریان تعامل بهتری داشته باشید. وی می گوید: من امروز تعدادی از شرکت‌های موفق را مشاهده کرده‌ام که از مسئولیت اجتماعی به عنوان راهی برای كمك به جامعه و تشکر از مشتریان برای وفاداری‌شان استفاده می‌کنند. این می تواند در قالب پروژه ها، جنبش ها یا توانمندسازی افراد جامعه باشد. هر شکلی از این سرمایه‌گذاری‌ها قطعاً هم برای شرکت و هم برای جامعه یک پیروزی محسوب می‌شود. بسياري از شركت ها در پروژه هاي مسئولانه و بشردوستانه خود مبادرت به ساخت جاده‌ها ، مدارس تا فقرزدایی از جوامع پیش قدم شده‌اند
کد خبر: ۱۹۵۷۲۴
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۶
اقتصاد گردان -  در حال حاضر بیش از هر زمان دیگری، اهمیت فزاینده ای برای شرکت ها وجود دارد که تمرکز خود را بر مسئولیت اجتماعی افزایش دهند. «مسئولیت اجتماعی» به زبان ساده به معنای تعهد یک کسب و کار برای پیگیری اهداف بلندمدت دست یافتنی و خوب برای مردم و جهان ( توجه به ذينفعان داخلي و خارجي) است.

از آنجایی که مسئولیت اجتماعی شرکتی اجباری نیست، بسیاری از شرکت ها ممکن است نیازی به مشارکت در آن احساس نکنند. با این حال، دلایل متعددی وجود دارد که معتقدم اولویت دادن به مسئولیت اجتماعی برای شرکت ها بسيار مهم است.

CSR می تواند به شما در جذب و حفظ کارمندان کمک کند.

یکی از دلایل عمده درخواست همكاري افراد با شرکت های مختلف، استراتژی CSR آنها است. از دیدگاه من، یک استراتژی CSR نشان می دهد که یک شرکت دلسوز است و با همه افراد، از جمله کارکنان به خوبی رفتار می کند وکسب و کاری متعهدانه براي بهبود وضعيت فعلي دارد به طور حتم افراد با  استعداد هاي بيشتري را براي همكاري جذب خواهد کرد. این نشان می دهد که کارکنان چقدر به مسئولیت اجتماعی اهميت مي دهند. همچنين فعاليت هاي CSR به ایجاد یک محیط کاری سازنده تر و مثبت برای کارکنان تبديل خواهد شد كه مروج کار داوطلبانه و تلاش های مثبت کارکنان در راستاي مسئوليت اجتماعي خواهد بود.

CSR می تواند درک مشتریان از برند شما را بهبود بخشد.

رقابت در دنیای تجارت امروز سخت است و برای یک شرکت می تواند کاملاً چالش برانگیز باشد که خود را از نظر مشتریان متمایز کند. با این حال، کسب‌وکارهایی که مسئولیت اجتماعی را جدی می‌گیرند، می‌توانند مشتريان را جذب كرده و همچنین پلتفرمی را برای بازاریابی و جلب توجه مخاطبان خود ایجاد نمايد.
به عبارت ساده تر، مسئولیت اجتماعی می تواند به مردم کمک کند تا شرکت شما را به عنوان یک نیروی مثبت در جامعه ببینند.با  افزايش آگاهي در خصوص پروژه‌هایی که شما و تیمتان انجام می‌دهید در اثربخشي کسب‌وکارتان و ماندگاري در ذهن ها منجر شود ( تبليغات غير مستقيم)
CSR همچنین در مورد نام تجاری مهم است. برای داشتن یک برند موفق و حفظ مشتریان، کسب و کارها باید با مخاطبان هدف خود اعتماد ایجاد کنند، و من معتقدم داشتن یک استراتژی CSR می تواند به ایجاد شهرت خوب - و به نوبه خود، کسب اعتماد و وفاداری - در بین مشتریان کمک کند.
وفاداری مصرف کننده کمک زیادی به حفظ یک کسب و کار می کند. بخشی از چیزی که یک کسب و کار را کارآمد می کند مشتریان شما هستند. بدون آنها، کسب و کار شما به سادگی وجود نخواهد داشت. مصرف‌کنندگان برای وفاداری خود از برندها و کسب‌وکارها انتظار دارند که تماماً به دنبال کسب سود نباشند، بلکه به جامعه و ذينفعان هم بپردازند.
بر اساس یک نظر سنجي كه در سال 2015 توسط Nielsen صورت گرفت ، بیش از 50درصد  از مصرف کنندگان و مشتريان مایل به پرداخت پول بیشتر برای یک محصول یا خدمات شركتي هستند كه کسب و کار پایداری را در اولویت خود قرار دهند.  به معناي ديگر مصرف‌کنندگان در هنگام خريد و دريافت خدمات ، شرکت‌هایی را انتخاب می‌کنند که تنها سود محور نیستند.

 CSR نشانه ای از پاسخگویی به سرمایه گذاران را نشان می دهد.

کسب و کارهایی که در حوزه مسئولیت اجتماعی فعاليت دارند، مي توانند برای سرمایه گذاران جذاب تر به نظر برسند. تجربه نشان مي دهد سرمایه گذاران و تاجران یک هدف مشترک دارند، آنهم داشتن سود بیشتر از محل سرمایه گذاری است.  به نظر مي رسد مشاغلی که قادر به مدیریت امور مالی هستند و در عین حال به جوامع خود در راستاي مسئوليت اجتماعي کمک می کنند، در معاملات خود پاسخگو و امور مالي شفاف هستند.به عبارتي حس اعتماد بيشتري نسبت به آن كسب و كار وجود دارد.  طبق گزارش سال 2016 توسط Aflac، سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه CSR معمولاً توسط سرمایه‌گذاران به عنوان هدر دادن پول تلقی نمی‌شود، بلکه بیشتر به عنوان "شاخصی از فرهنگ شرکتی است.  این مطالعه نشان مي دهد 61 درصد از سرمایه گذاران، مسئولیت اجتماعی را نشانه ای از "رفتار اخلاقی شرکت ها می دانند که ریسک سرمایه گذاری را کاهش می دهد ." زيرا با فعاليت هاي مسئولانه تبليغات موثري شكل گرفته و مشتريان و كاركنان با اعتماد بيشتري به آن شركت مي نگرند.

 CSR باعث صرفه جویی در هزینه می شود

در اهداف و برنامه هاي خود انتظار نداشته باشید که یک استراتژی CSR نتیجه كار شما را بهبود بخشد زیرا معمولاً به سرمایه گذاری در پروژه ها نیاز دارد. با این حال، همانطور که ذکر شد، بسیاری از مشتریان مایلند برای محصولات یک برند كه فعاليت هاي مسئولیت اجتماعی دارد، هزینه بیشتری بپردازند همچنين فعاليت هاي CSR می تواند به جذب و حفظ کارمندان نيز كمک کند. با توجه به گردش مالی هزاران دلاري برای شرکت ها و هزینه آن توجه به CSR ارزشمند است. زيرا به عنوان يك ملاك ارزش و اعتبار به شركت ها و سازمانها جان مي بخشد.

CSR می تواند شما را قادر سازد تا با مشتریان تعامل بهتری داشته باشید.

CSR می تواند به تجارت شما کمک کند تا با مشتریان تعامل بهتری داشته باشيد. بسیاری از اشکال CSR مانند ارتباط مستقیم مشاغل با اعضای جامعه که ممکن است آنها مشتریان فعلي و یا مشتریان بالقوه شركت باشند. در اين شرايط با دريافت بازخورد مستقیم مي توانيد در مورد اینکه چه کاری را به درستی انجام دهید و شرکت شما به چه بهبودي نيازدارد را دریافت کنید. تبلیغات دهان به دهان هنوز هم موثرین شكل از تبلیغات است و مشتریانی که بخشی از فعاليت هاي مسئولیت اجتماعی شرکت بوده اند، می توانند به سایر مشتریان بالقوه درباره کسب و کار شما اطلاع رساني كنند و از برنامه هاي خوب شما بگويند. ( كمترين هزينه تبليغات و بيشترين اثر)
در شرايط فعلي جوامع کسب‌وکارها دیگر نمی‌توانند تنها با هدف کسب سود و به ضرر محیط زیست، جامعه، اقتصاد، مصرف‌کنندگان و کارکنان فعالیت کنند. شرکت‌ها در اهداف كلان خود در راستاي مسئوليت اجتماعي باید بدانند كه چگونه می‌توانند به جامعه کمک کنند و بازوي حمايتي براي ذينفعان باشند و فعاليت در اين عرصه می‌تواند در جذب مشتری و هم حفظ بهترین کارمندان شركت کمک کند. رضایت مشتری و حفظ کارمندان کلید موفقیت هر کسب و کاری است.

كلمات كليدي
مسئوليت اجتماعي corporate social responsibility ( CSR)
ذينفعان  Beneficiaries
كسب وكار Business
محيط زيست Environment
كمك خيرخواهانه  Charitable help
كمك داوطلبانه Voluntary help
ارتقاي برندينگ  Promotion of branding
پايداري  sustainability
اهداف Targets
مشتريان customers