:
كمينه:۱۰.۷۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱
رشد اندک قیمت دلار و یورو در صرافی‌های بانکی

کاهش قیمت انواع سکه و ارز در بازار متاثر از ماه محرم و مذاکرات وین / بانک مرکزی: مردم فقط از صرافی های مجاز ارز خریداری کنند

روز دوشنبه 17 مرداد 1401 قیمت هر اونس طلا در بازار جهانی به 1772 دلار رسید و روز شنبه 1777 دلار بوده است. هر دلار روز شنبه ۱۵ مردادماه در بازار آزاد در کانال 31 هزار تومان قرار داشت و فعالان بازار متاثر از مذاکرات وین معتقدند که مذاکرات و تعطیلات محرم عامل عمده کاهش تقاضا برای ارز و طلا و سکه بوده و نرخ ها کاهش داشته است به طوری که سکه نیز به قیمت 14 میلیون و 800 هزار تا 14 میلیون و 900 هزار تومان معامله شد
کد خبر: ۱۹۵۳۵۱
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۵
خبراقتصادی  – محسن شمشیری
دلار در صرافی‌های بانکی با ۲۸ تومان افزایش نسبت به روز پنجشنبه گذشته، ۲۷ هزار و ۹۴۷ تومان به فروش رسید.هر اسکناس یورو نیز در صرافی‌های بانکی با ۱۸ تومان افزایش نسبت به روز کاری گذشته (پنجشنبه، ۱۳ مردادماه)، ۲۸ هزار و ۹۱۱ تومان معامله شد.
قیمت خرید هر دلار توسط صرافی‌های بانکی  ۲۷ هزار و ۶۶۹ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۲۸ هزار و ۶۲۴ تومان اعلام شد.
علاوه بر این، قیمت خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۸ هزار و ۵۷۴ تومان و نرخ فروش آن ۲۸ هزار و ۸۳۴ تومان بود، این در حالی است که نرخ خرید یورو در این بازار ۲۹ هزار و ۵۶ تومان و نرخ فروش آن نیز ۲۹ هزار و ۳۲۰ تومان اعلام شد. همچنین در سامانه نیما در معاملات ، حواله یورو به قیمت ۲۷ هزار و ۱۵۰ تومان فروخته و حواله دلار به بهای ۲۶ هزار و ۷۰۰ تومان معامله شد.
قیمت سکه طرح جدید  (شنبه ۱۵ مردادماه) با کاهش ۴۷ هزار تومانی نسبت به روز کاری گذشته (پنجشنبه، ۱۳ مردادماه)، ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان معامله شد. سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان معامله شد.
همچنین  نیم‌سکه هشت میلیون و ۱۵۰ هزار تومان، ربع‌سکه پنج میلیون و ۱۵۰ هزار تومان و سکه یک گرمی سه‌ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان قیمت خورد.
علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۳۷۱ هزار تومان رسید و قیمت هر مثقال طلا پنج میلیون و ۹۴۰ هزار تومان شد.قیمت اونس جهانی طلا در بازارهای جهانی با یک دلار کاهش نسبت به روز گذشته (جمعه) به یک‌هزار و ۷۷۷ دلار رسید.

آغاز معاملات توافقی دلار در کانال ۳۰ هزار تومان

معاملات توافقی دلار در بازار ارز (شنبه‌، ۱۵ مردادماه) در کانال قیمت ۳۰ هزار تومان کار خود را آغاز کرد.اواخر خردادماه بود که بانک مرکزی برای ساماندهی بازار ارز در تعامل با کانون صرافی‌ها، صرافی‌های معتبر و صادرکنندگان به این جمع‌بندی رسید که بازار توافقی عرضه و تقاضا راه‌اندازی شود. سپس امکان معاملات توافقی ارز در صرافی‌ها و بازار متشکل ارزی فراهم شد.
 (شنبه،‌ ۱۵مردادماه) در آغاز به کار فعالیت بازار توافقی بازار ارز، دلار با قیمت ۳۰ هزار و ۱۰۰ تومان و با حجم ۲۲ هزار معامله شد.
معاملات توافقی دلار در روز گذشته معاملاتی (پنجشنبه، ۱۳ مردادماه) کار خود را با ۳۰ هزار و ۲۴۱ تومان شروع و با نرخ ۳۰ هزار و ۴۵۰ تومان به پایان رساند. حجم معاملات دلار توافقی در پایان این پنج هزار بود.

افت قیمت طلای داخلی در برابر رشد بهای انس جهانی

محمد کشتی آرای نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: قیمت انواع سکه و طلا در روزهای گذشته به دلیل کاهش تقاضا و دادوستدها کاهشی بود اما بهای انس جهانی طلا متأثر از تحولات سیاسی روند صعودی داشت. قیمت انس جهانی طلا در هفته گذشته تقریبا کم نوسان و کاهشی بود، اما با توجه به تحولات سیاسی بین المللی در چند روز اخیر افزایشی شد و هر انس به ۱۷۷۵ دلار رسید. کاهش قیمت ارز از ابتدای هفته شروع شده بود و دلار که شاخص قیمت‌هاست ۷۰۰ تومان کاهش یافت و در نتیجه قیمت طلا و سکه سیر نزولی داشت و همچنان با توجه به کاهش داد و ستدها و تعطیلات پیش رو در حال کاهش است. آخرین قیمت‌ها در بازار طلا به این صورت بود که سکه طرح قدیم ۱۰۰ هزار تومان، سکه طرح جدید ۲۰۰ هزار تومان، نیم سکه و ربع سکه ۷۰ هزار تومان کاهش قیمت هفتگی داشت.
سکه‌های یک گرمی بدون تغییر قیمت، هر مثقال طلای آب شده نیز به طور متوسط ۶۵ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار ۱۵ هزار تومان کاهش قیمت هفتگی را ثبت کردند. حباب سکه نیز همانطور که پیش‌بینی می‌شد به دلیل کاهش تقاضا و معاملات در حال کاهش است و در محدوده یک میلیون و ۳۵۰ هزار تومان بود.

به گفته وی در روزهای آینده نیز با توجه به تعطیلات پیش رو و تعطیلی بازارهای اصلی به طور طبیعی داد و ستدها کاهش می‌یابد و حباب سکه با کاهش همراه خواهد بود.
یکی از تبعات اختلافات اخیر آمریکا و چین، افزایش قیمت جهانی طلا بود و چنانچه این تنش‌ها ادامه داشته باشد قیمت‌های جهانی می‌تواند با افزایش همراه باشد البته این رشد قیمت‌ها تاثیری بر بازار داخلی نداشت و آن هم به دلیل احیای مذاکرات و کاهش نرخ ارز است.
اطلاعیه بانک مرکزی در واکنش به فروش دلارهای تقلبی در یک واحد صنفی غیرمجاز: مردم فقط از صرافی های مجاز ارز خریداری کنند
هموطنان گرامی به منظور جلوگیری از به مخاطره افتادن اموال و دارایی‌های خود، برای انجام امور ارزی و لیزینگ صرفاً به شرکت‌های صرافی و لیزینگ مجاز مراجعه کنند.
بانک مرکزی اعلام کرد: به دنبال انتشار اخباری مبنی بر فروش دلارهای تقلبی توسط واحدی صنفی غیرمجاز موسوم به قائم (قاسم حصارکی و شرکاء) واقع در مرکز تجارت جهانی فردوسی تهران، بدینوسیله به اطلاع می رساند حسب قوانین و مقررات ذی‌ربط، بانک مرکزی صرفاً مسئولیت نظارت بر نهادهای دارای مجوز از این بانک از جمله شرکت‌های صرافی و لیزینگ را بر عهده دارد.
در خصوص فعالیت مؤسسات فاقد مجوز از بانک مرکزی، بر اساس ماهیت ذاتی وظایف نیروی محترم انتظامی ج.ا.ا و قابلیت ها و امکانات آن نیرو و به استناد بند 2 از گام اول «برنامه جامع ساماندهی بازار غیرمتشکل پولی» مصوب مراجع ذی صلاح  و مفاد فاز اول از «منشور پروژه انتظام‌بخشی بازار پول با ساماندهی مؤسسات غیرمجاز» مصوب ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، شناسایی کلیه نهادهای پولی و بانکی غیرمجاز و سایر اشخاص حقیقی و حقوقی فعال در بازار پولی و بانکی در سطح کشور (از جمله اشخاص فعال غیرمجاز در حوزه ارز و لیزینگ) در زمره ماموریت‌های نیروی محترم انتظامی ج.ا.ا قرار دارد. از این رو نیروی محترم انتظامی ج.ا.ا موظف است ضمن شناسایی فعالان غیرمجاز در بازار پول، اقدامات لازم جهت جلوگیری از فعالیت آنها را به عمل آورد.
با این حال بانک مرکزی با وجود محدود بودن وظایفش به نظارت بر نهادهای دارای مجوز از بانک مرکزی، در صورت مشاهده فعالیت نهادهای غیرمجاز از جمله واحدهای صنفی غیرمجاز و دلالان فعال در حوزه  ارز و لیزینگ، مراتب جلوگیری از فعالیت آنها را متعاقبا به نیروی انتظامی اعلام می‌کند.
در پایان از هموطنان گرامی درخواست می شود به منظور جلوگیری از به مخاطره افتادن اموال و دارایی‌های خود، جهت انجام امور ارزی و لیزینگ صرفاً به شرکت‌های صرافی و لیزینگ مجاز که اسامی آنها در پایگاه اطلاع‌رسانی بانک مرکزی به آدرس www.cbi.ir  درج شده مراجعه  و پس از مشاهده مجوز نصب‌شده در محل شرکت و کنترل اعتبار آن از پایگاه اطلاع رسانی مذکور اقدام به انجام امور خود کنند.
همچنین از مردم عزیر تقاضا می شود در صورت مشاهده هرگونه واحد پولی غیرمجاز در اقصی نقاط کشور نسبت به اعلام مشخصات آنها به این بانک از طریق کانال های ارتباطی به بانک مرکزی اقدام نمایند.

افزایش بی‌سابقه دلار در سراسر جهان

گزارش قوی‌تر از حد انتظار حقوق و دستمزد ایالات‌متحده مبنی بر اینکه فدرال رزرو ممکن است نیاز به ادامه افزایش شدید نرخ‌های بهره در کوتاه‌مدت داشته باشد منجر به افزایش دلار در سراسر جهان شد و بیشترین افزایش درصد روزانه خود را از اواسط ژوئن در برابر ین ثبت کرد.
به گزارش کارنسی، شاخص دلار آمریکا که ارزش دلار آمریکا در برابر سبدی از ارزها را اندازه‌گیری می‌کند، پس از انتشار گزارش حقوق و دستمزد ایالات‌متحده که نشان می‌دهد حقوق و دستمزد غیرکشاورزی در ماه گذشته ۵۲۸ هزار شغل افزایش یافته است، به شدت صعود و بزرگترین افزایش از فوریه تاکنون را ثبت کرد که بسیار فراتر از انتظارات اقتصاددانان بود.
شاخص دلار که کمتر از بالاترین حد خود در اواسط جولای باقی مانده است، آخرین بار با ۰.۸ درصد افزایش به ۱۰۶.۵۷ رسید و قبل از انتشار گزارش اشتغال وزارت کار ایالات‌ متحده حدود ۰.۲ درصد افزایش یافت. این شاخص در هفته حدود ۰.۶ درصد افزایش داشته است.
اکسل مرک، رئیس و مدیر ارشد سرمایه‌گذاری در مرک اینوستمنت (Merk Investment) پالو آلتو، کالیفرنیا گفت: این گزارش بسیار قوی‌تر از آن چیزی است که انتظار می‌رفت و معنی آن این است که فدرال رزرو در این مرحله نمی‌تواند تغییر کند. فدرال رزرو باید به افزایش نرخ بهره ادامه دهد. افرادی که می‌گویند بیایید افزایش نرخ بهره را آهسته‌تر در نظر بگیریم، کنار گذاشته می‌شوند. دلار در برابر تقریبا همه ارزها قوی‌تر است.»
دلار آخرین بار در برابر ین با ۱.۵ درصد افزایش به ۱۳۴.۹۹ ین رسید. طی هفته، دلار در برابر ین ۱.۳ درصد افزایش یافت.
فدرال رزرو هفته گذشته نرخ بهره خود را سه چهارم درصد افزایش داد. بانک مرکزی ایالات‌متحده از ماه مارس این نرخ را ۲۲۵ واحد افزایش داده است اما سرمایه‌گذاران اخیرا در حال ارزیابی بودند که آیا فدرال رزرو ممکن است در آینده در افزایش نرخ‌ها کمتر تهاجمی باشد یا خیر. شاخص دلار برای سال جاری بیش از ۱۱ درصد افزایش یافته است زیرا چشم‌انداز نرخ‌های بالاتر وجود دارد.
استرلینگ ۰.۸ درصد در برابر دلار کاهش یافت و به ۱.۲۰۶۶ دلار رسید پس از آن که بانک مرکزی انگلیس (BoE) برای مبارزه با تورم فزاینده نرخ‌ها را به بیشترین میزان در ۲۷ سال گذشته افزایش داد و هشدار داد که یک رکود طولانی‌مدت در سه ماهه چهارم سال جاری آغاز خواهد شد.یورو در برابر دلار آمریکا ۰.۷ درصد کاهش یافت و به ۱.۰۱۷۸ دلار رسید.در ارزهای دیجیتال، بیت‌کوین آخرین بار با ۱.۲ درصد افزایش به ۲۲۸۸۶.۴۵ دلار رسید.